ادامه بحران افغانستان و موج سواری طیف‌های مختلف

سعید شهرابی فراهانی*

گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز - تحولات این روزها در همسایه شرقی و قدرت گرفتن طالبان یکی از موضوعاتی است که در محافل داخلی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان واکنش‌های مختلف و گاه متعارضی را برانگیخته است.

در ادامه این یادداشت آمده است: در میان این عکس‌العمل‌ها، عصبانیت و خشم، نگرانی، تاسف، نظارت و حتی خوش بینی نسبت به نسخه جدید طالبان دیده می شود. برخی به طور قطع معتقدند که طالبان با گذشته‌اش هیچ تفاوتی ندارد و هیچ تغییری نکرده است. دسته‌ای به شدت با گروه اول مخالفند و گروهی دیگر اعلام موضع را به آینده موکول کرده اند.

شرایط سیاسی و امنیتی افغانستان – مثل سایر موارد مشابه در تاریخ – یک بُعدی نبوده و ضرورت‌های سیاست بین الملل نیز به دولت‌ها آموخته است تا از سیاه و سفید دیدن مسائل مرتبط با این حوزه اجتناب کنند. لیکن قدر متیقن آن است که وجه انسانی حوادث افغانستان، موجب تاثر، تألّم و بروز احساس همدردی در افکار عمومی می شود. مجاورت جغرافیایی و هم زبانی و مشترکاتی از این دست؛ عواطف و احساسات مردم ایران را بیش از سایر کشورها تحت تاثیر قرار داده و این امر به شکل «انتظارات» در برابر دولت جمهوری اسلامی نیز قرار می‌گیرد.

نکته قابل اعتنا در عرصه سیاست آن است که هر اندازه انتظارات و توقعات به واقعیت‌های صحنه نزدیک‌تر باشد، پذیرش و صبر برای به بار نشستن نتایج اعمال سیاست های واقعگرایانه نیز با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود. یکی از موانع این فرآیند، بزرگنمایی یا کوچک‌نمایی ابعاد متداخل و پیچیده تحولات افغانستان است که به انتظارات غیرواقعی، مشاجرات بیهوده، سردرگمی و شکاف بین بدنه اجتماعی و مجریان سیاست ها منجر می شود. از همین نقطه است که فرصت طلبان و بدخواهان از رخنه و منافذ ملتهب استفاده کرده و از این بستر برای برنامه‌های شوم و طراحی‌های اتاق فکر خود بهره برداری و با انحراف موضوع از جایگاه اصلی خود؛ زمین بازی را در اختیار می‌گیرند.

بر اساس مطالب فوق؛ نخبگان مطلع و دلسوزان مردم منطقه وظیفه دارند تا ضمن تشریح زوایای مختلف و سیر تحولات؛ از تحقق سناریوی دشمنان و سرویس‌های اطلاعاتی-امنیتی زخم خورده از محور مقاومت (موساد، سیا، MI6، سعودی، امارات) ممانعت کنند. سناریوی پیچیده‌ای که با ایفای نقش جریان نفوذ و در جهت انحراف صورت مسئله در افکار عمومی و تقابل آن با راهکارهای تخصصی و سیاست های واقعگرایانه طراحی شده است و بخشی از ابعاد سیاسی-امنیتی و پشت پرده‌های این سناریو نیز توسط فرمانده شجاع و کارکشته سپاه قدس، سردار اسماعیل قاآنی (که خود پیرامون مسائل افغانستان صاحب نظر محسوب می شوند) در جلسه اخیر غیرعلنی برای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تبیین گردید.

شایان ذکر است که سیاست خارجی واقعگرایانه و رویکرد منطقه‌ای ایران اسلامی - همان گونه که در فلسطین و سوریه و یمن و لبنان و عراق بارها مشاهده شده و به اثبات رسیده است – معطوف به «مردم» کشورها است. به عبارت دیگر، منافع ملی جمهوری اسلامی ایران با منافع مردم منطقه غرب آسیا گره خورده است فلذا «توقعات به حق» و «انتظارات عقلانی» از مواضع اعلامی و اعمالی ایران نیز در راستا معنا و مفهوم یافته است. برای رسوا نمودن منکران این دعوی، خون به ناحق ریخته ی شهدای مبارزه با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر، شهدای ترور، شهدای مبارزه با گروهک های تجزیه طلب نظیر پژاک، کومله و جیش الظلم، شهدای مدافع حرم و به ویژه فرماندهان شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس کفایت می‌کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1110527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =