ترکیه: ارمنستان بداند که اشغال اراضی همسایگان نتیجه‌ای ندارد

وزیر خارجه ترکیه گفت، اینک محیط مساعد برای مذاکرات دیپلماتیک ایجاد شده است و ارمنستان بداند که اشغال اراضی کشورهای همسایه نتیجه‌ای ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، وزیر خارجه ترکیه خطاب به ارمنستان گفت، ارمنستان باید درک کند که اشغال سرزمین‌های کشورهای همسایه هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت، جمهوری آذربایجان 30 سال در حال مذاکره برای آزادسازی سرزمین‌های خود بود، اما متأسفانه موفق نشد و به بکارگیری قدرت روی آورد و این مناطق را آزاد کرد.

وزیر خارجه ترکیه افزود، از آنجا که مذاکرات 30 ساله بی نتیجه بود، جمهوری آذربایجان سرزمین‌های اشغالی خود را به زور آزاد کرد و ارمنستان باید از این مسئله نتیجه گیری کند. وی خاطرنشان کرد: «کشورها باید از لحاظ نظامی و دیپلماتیک دارای قدرت باشند.»

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: «جمهوری آذربایجان 30 سال منتظر ماند و سرانجام سرزمین‌های خود را در 44 روز آزاد کرد. در حال حاضر یک محیط مساعد برای انجام مذاکرات دیپلماتیک ایجاد شده است. پیام‌های مثبتی از سوی ترکیه و ارمنستان وجود دارد. اما آن‌ها نباید فقط در حد حرف باقی بمانند. ارمنستان باید درک کند که اشغال سرزمین‌های کشورهای همسایه هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.»

وزیر خارجه ترکیه در حالی این سخنان را بیان کرد که رسانه‌های خبری از برگزاری رزمایش بزرگ بین نیروهای ارتش ترکیه و جمهوری آذربایجان در شهر تازه آزاد شده «لاچین» خبر دادند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در این زمینه اعلام کرد که نظامیان این کشور و جمهوری آذربایجان به رزمایش نظامی بزرگ خود در منطقه لاچین در جمهوری آذربایجان با مشارکت یگان‌های از نیروی زمینی و تفگنداران دریایی ادامه دادند. این رزمایش مشترک در چارچوب توافقنامه همکاری نظامی بین دو کشور برگزار می‌شود.

به گفته این وزارتخانه، نیروهای ترکیه و جمهوری آذربایجان با یگان‌های نیروی دریایی مانورهای رزمی با مهمات واقعی درعملیات شبیه سازی شامل خنثی سازی حمله دشمنان و نابودی پایگاه‌های آنها انجام دادند.

باکو هدف این رزمایش را بهبود قابلیت همکاری و هماهنگی رزمی وهمچنین مهارت‌های تصمیم گیری و کنترل فرماندهان نظامی اعلام کرده است.

در روزهای گذشته  رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری آذربایجان نیز در ملاقات با دیپلمات ارشد قطری از آمادگی در بهبود روابط با ارمنستان خبر داد.

 «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان حین دیدار با «سلطان بن سعد المریخی» وزیر مشاور در امور خارجه قطر گفت که جمهوری آذربایجان آماده است تا روابط خود را با ارمنستان بر اساس اصول حقوق بین‌المللی عادی کند.

وی افزود که علیرغم سیاست تجاوزکارانه علیه جمهوری آذربایجان برای دهه‌ها، باکو آماده است تا روابط خود را با کشور همسایه ارمنستان بر اساس اصول حقوق بین الملل عادی کند. (جزئیات بیشتر)

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1110567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =