امیرعبداللهیان می‌تواند یخ روابط ایران و کشورهای منطقه را ذوب کند

مدیر کل اسبق اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه با اشاره به تجربیات دکتر امیرعبداللهیان پیش بینی می‌کند که جمهوری اسلامی ایران در دوران وزارت ایشان در حوزه منطقه‌ای موفق خواهد بود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، برنامه‌های اعلامی از سوی دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی و انتخاب دکتر امیرعبداللهیان برای تصدی وزارت خارجه، احتمال تقویت روابط با کشورهای منطق را تقویت نموده است. امری که برخی تحلیلگران حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی نفطه ضعف دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه سیاست خارجی را غفلت از تعامل و همکاری با کشورهای منطقه می‌دانند. آقای مجتبی قائمی مهر -مدیر کل اسبق اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه و کارشناس ارشد امور بین الملل-  نیز معتقد است که تجربه‌های آقای امیرعبداللهیان می‌تواند روابط ایران با کشورهای منطقه را بهبود بخشد.

به گفته این دیپلمات سابق کشورمان، جناب امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم با تجربه‌های گرانقدر و کارشناسی خبره در حوزه خاورمیانه و کشورهای عربی است. شناخت و آگاهی ایشان می‌تواند یخ روابط بین ایران و کشورهای منطقه را ذوب نماید. پیش‌بینی ایشان این است که در دوران وزارت آقای امیرعبداللهیان در حوزه منطقه‌ای موفق خواهیم بود. 

این کارشناس ارشد امور بین الملل در خصوص عملکرد تیم مدیریتی قبلی وزارت خارجه در حوزه منطقه‌ای و نقاط ضعف و قوت آن اظهار کرد: متاسفانه تیم قبلی سیاست خارجی، همه تمرکز و توان خود را معطوف به برجام کرده بود. نتیجه این تک‌ساحتی عمل کردن علاوه بر آثار داخلی وزارت خارجه در حوزه های دیگر، باعث تحلیل روابط با همسایگان عربی شد؛ به نحوی که می‌توان گفت این رویکرد بی‌سابقه بود. البته بعد از ناامیدی از همه تلاش‌ها در جهت برجام، متوجه کوتاهی خود شدند اما فرصتی برای ترمیم اشتباه خود باقی نبود.

از نظر آقای قائمی مهر، کارشناسان حوزه سیاست خارجی باید نقاط ضعف و قوت تیم سیاست خارجی دولت قبلی را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار دهند و این اقدام می‌تواند سرمایه عبرت آموز و تجربه خوبی برای آیندگان باشد. ایشان افزود: نقطه ضعف مهم تیم سیاست خارجی دولت قبل این بود که در منطقه‌ای که داعش با کمک دولت‌های تروریست آن را به آتش کشیده، دنبال تفکیک دیپلماسی و میدان بودند؛ چون درک و شناخت درستی از منطقه نداشتند، دیپلماسی و میدان را جدا می‌دیدند. لذا تصور می‌کردند متجاوزانی را که جز زبان زور نمی‌فهمند را می‌توان با دیپلماسی –مثل برجام- پای میز گفتگو آورد. هر چند که برجام هم با گفتگو دستاوردی جز «هیچ» نداشت.

ایشان در انتها تاکید کرد: منطقه متعلق به کشورهای منطقه است و امنیت آن زمانی تضمین می‌شود که با همکاری کشورهای منطقه شکل بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =