دولت سیزدهم روند نادرست مذاکرات هسته‌ای را دنبال نکند

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: امیدواریم دولت سیزدهم روند مذاکرات را طبق روال نادرست دولت‌های گذشته، دنبال نکند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای غربی در 6 دوره به صورت مذاکرات فشرده یا گاهی با فاصله زمانی انجام شده است.  موضوعی که با آغاز فعالیت دولت سیزدهم و سفر گروسی مدیر آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای به ایران، دوباره به اصلی ترین موضوع  بین ایران و غرب به ویژه آمریکا تبدیل شده است.

در این ارتباط، محمد مسعود جبارپور در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: در حال حاضر به علت برخی اشتباهات دولت‌های گذشته در تعامل با غرب، فضای سیاسی کشور خیلی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای مناسب نیست. 

وی با تاکید بر اینکه هیچ فرد یا جریان سیاسی مخالف تعامل با سایر کشورها در تمامی موضوعات  مانند پرونده هسته‌ای نیست، گفت: البته تعامل یا مذاکره باید توامان با حفظ منافع و منفعت‌های ملی باشد. همانگونه که سایر کشورها به خاطر تامین منافع خود، حاضر به تعامل با ایران هستند. 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه تیم دیپلماسی کشور باید در مذاکرات هسته‌ای نکاتی را  در نظر بگیرد، گفت: توجه به ظرفیت‌های داخلی نباید توسط مسئولان در روند مذاکرات هسته‌ای نادیده گرفته شود. ایران در بسیاری از حوزه‌ها که خودکفا شده و توانسته محصولی ارائه دهد، ناشی از توان و توجه به ظرفیت دانشمندان داخلی بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه مسئولان کشور به ویژه در دولت یازدهم و دوازدهم، دانشگاه‌های نسل سوم یعنی کارآفرین که محل تربیت نیروهای متخصص و متعهد است، را رها کردند و تمامی موضوعات به روند مذاکرات ختم، میشد. اگر دولت فعلی قصد از سرگیری مذاکرات را دارد، باید ابتدا نگاه به داخل داشته باشد و سپس برای تعامل با غرب چاره اندیشی کند.

جبارپور مطرح کرد: البته این سیاست اشتباه برای دولت‌های هشت ساله حسن روحانی بود و ما امید داریم که دولت سیزدهم روند مذاکرات را طبق روال گذشته، دنبال نکند. 

این دانشجوی دانشگاه علوم و تحقیقات بیان کرد: مردم تجربه و ذهنیت مناسب و مثبتی  به مذاکرات هسته‌ای ندارند، چراکه دولت‌های گذشته آنها را به صبوری دعوت کردند تا بلکه مذاکرات راهگشای مشکلات کشور باشد؛ اما در نهایت جزء گرانی و تورم چیزی عاید مردم نشد.

چرا غرب تمایل به مذاکره با ایران دارد؟

وی در پاسخ به این  پرسش که چرا کشورهای اروپایی اصرار به بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای دارند؟، گفت: هر کشوری برای تامین منافع خود، با سایر کشورها مذاکره می‌کند، از سوی دیگر منطقه و ایران سرشار از منابع و ثروت‌های خدادادی است. در نتیجه غرب تمایل دارد، اتفاقات منطقه به گونه‌ای باشد که بتواند به راحتی از این منابع به نفع خود استفاده کند.

وی با اشاره به واژه و مفهوم استعمار نوین ادامه داد: آمریکا و اروپا به راحتی منابع کشورهای عربی به ویژه حاشیه خلیج فارس را مورد چپاول قرار می‌دهند. درباره ایران نیز آنها به دنبال این هستند تا منابع کشور را تحت عنوان مذاکرات هسته‌ای، به استعمار ببرند. 

جبارپور اظهار کرد: غرب و آمریکا به دنبال حذف ایران یا تضعیف آن در منطقه هستند تا بتوانند به آسانی منابع طبیعی کشورهای عربی را در اختیار خود داشته باشند. در نتیجه موضوعات پیرامون پرونده هسته‌ای ایران، بیشتر بهانه سیاسی برای به حاشیه راندن کشور است. 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم و تحقیقات در پایان خاطرنشان کرد:  غرب قصد دارد، توان دیپلماسی ایران را در مذاکرات هسته‌ای صرف کند تا نتواند نقش موثری در منطقه داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =