مجلس ۲ هزار میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی در نظر گرفته است

رئیس صندوق رفاه دانشجویان می‌گوید کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی حدود ۲ هزار میلیارد تومان از اوراق خزانه اسلامی برای تامین منابع توسعه خوابگاه‌های متاهلی در نظر گرفته است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، توسعه خوابگاه‌های متاهلی از آن دست موضوعاتی است که با وجود اهمیت فراوان آن، هنوز هیچی نهادی نتوانسته راهکار مشخصی برای آن ارائه دهد. بسیاری از دانشگاه‌ها توسعه نیافتن خوابگاه‌های متاهلی را نبود بودجه مناسب می‌دانند. این موضوع درحالی است که باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و مشکلات تامین معیشت به ویژه در دوران دانشجویی، راه‌اندازی خوابگاه‌های دانشجویی از اهمیت زیادی برخوردار است.

در همین ارتباط، ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره تسهیلات این صندوق برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی در سال تحصیلی جدید اظهارکرد: صندوق رفاه دانشجویان براساس قانون، هیچ ماموریتی برای تخصیص اعتبار به توسعه خوابگاه‌های دانشجویی تعریف نشده است؛ از طرف دیگر، مجلس شورای اسلامی نیز هیچ اعتبار مشخصی را برای این امر در اختیار صندوق رفاه قرار نداده است.

وی افزود: توسعه زیرساخت‌های عمرانی دانشگاه‌ها از جمله توسعه خوابگاه‌های متاهلی، جزء وظایف دانشگاه‌ها است و مباحث ستادی آن نیز بر عهده اداره کل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم است. در حالی که وظیفه اصلی صندوق رفاه دانشجویان، کمک سرپا نگه داشتن و بازسازی خوابگاه‌های موجود است که خوشبختانه این فرآیند در سال تحصیلی جدید به صورت جدی دنبال خواهد شد.

ساخت خوابگاه‌های متاهلی۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مطیعی ادامه داد: موضوع خوابگاه‌های متاهلی را در چندین جلسه در کمیسیون‌ها و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مطرح  و دیدگاه‌های صندوق رفاه در رابطه با این موضوع را اعلام کرده‌ایم. درحال حاضر حدود ۶۰ هزار دانشجوی متاهل در دانشگاه‌های کشور وجود دارد که اگر ۵۰ درصد آن‌ها بومی تلقی شوند، برای ساخت خوابگاه‌ برای ۳۰ هزار دانشجوی متاهل حدود ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان تصریح کرد: اگر این اعتبار توسط مجلس و سازمان برنامه و بودجه در بودجه‌های سنواتی پیش بینی شود و مدیریت آن را به سازمان امور دانشجویان و اداره کل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم واگذار کنند، می‌توانیم توسعه خوابگاه‌های متاهلی را با سرعت بیشتری انجام دهیم. در غیر این صورت با اعتبارات موجود در دانشگاه‌ها و هزینه‌هایی که دارند، نمی‌توانیم گام موثری در این زمینه برداریم. وظیفه صندوق رفاه نیز اعطای وام به دانشجویان و ارائه برخی تسهیلات برای بازسازی آسپزخانه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی است.

وی اضافه کرد: با این اوصاف اما ما تلاش کرده‌ایم تا بتوانیم از طریق نهادهای مربوطه، اعتباراتی برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی ایجاد کنیم؛ البته در ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه تلاش‌هایی را انجام داده است که تا مراحلی هم پیش رفت؛ اما هنوز دستورالعملی یا ابلاغیه مشخصی در این زمینه نداشته ایم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که توسعه خوابگاه‌های متاهلی در راستای سیاست‌های جمعیتی مقام معظم رهبری است و به همین دلیل باید نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.

مطیعی با بیان اینکه صندوق رفاه دانشجویان آمادگی دارد تا در اجرا و پیگیری و نظارت بر توسعه خوابگاه‌های متاهلی از هیچ تلاشی دریغ نکند، یادآور شد: منابع توسعه خوابگاه‌های متاهلی بسیار سنگین است؛ به همین دلیل اگر صندوق رفاه دانشجویان بخواهد توسعه خوابگاه‌های متاهلی را از منابع موجود تامین کند، باید از ماموریت‌های دیگر خود مانند اعطای وام کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان صرف نظر کند. باتوجه به این موضوع صندوق رفاه دانشجویان نمی‌تواند ماموریت اصلی خود را تعطیل کند و به خوابگاه سازی مشغول شود.

بانک‌ها تمایلی ندارند به دانشگاه‌ها وام بدهند

وی افزود: البته باتوجه به نگاه مثبتی که مجلس شورای اسلامی برای کمک به دولت سیزدهم دارد، امیدواریم بتوانیم از طریق رایزنی با کمیسیون آموزش و مرکز پژوهش‌های مجلس، اعتباری برای این امر در نظر گرفته شود. البته یک بار از برخی منابع موثق شنیدم که مجلس شورای اسلامی نزدیک به ۱۰ ماه پیش، حدود ۲ هزار میلیارد تومان از اوراق خزانه اسلامی برای تامین منابع توسعه خوابگاه‌های متاهلی در نظر گرفته است که جای بسی خوشحالی داشت. امیدواریم که این موضوع بتواند مصوبه نهایی خود را بگیرد و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در پایان خاطرنشان کرد: اقدام دیگری که مجلس شورای اسلامی می‌تواند انجام دهد این است وجوه اداره شده‌ای را در اختیار بانک‌ها قرار دهد تا آن‌ها بتوانند برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی به دانشگاه‌ها وام بدهند. درحال حاضر به صندوق رفاه اجازه داده شده است تا دانشگاه‌ها از منابع بانک‌ها استفاده کنند و صندوق ما به التفاوت نرخ کارمزد را بپردازد. این موضوع نیز هرسال در فرآیند بودجه بندی صندوق پیش بینی می‌شود و امسال نیز این پیش بینی انجام شده است. با این اوصاف اما بانک آنچان تمایل ندارند که از منابع آزادشان به دانشگاه‌ها وام بدهند و همکاری لازم در این زمینه وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =