آلودگی هوا مختص فصل سرد نیست /  چرا غلظت اُزن در تابستان بالاست؟

در این گزارش نگاهی داریم به کیفیت هوای تهران در ماه‌های تابستانی که پشت سر گذاشتیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، تا نامی از آلودگی هوای تهران به میان می‌آید، تصورها به سمت آلودگی در فصل زمستان می‌رود و کمتر به موضوع آلودگی در تابستان پرداخته می‌شود که شاید یکی از دلایل آن پدیده وارونگی هوا به دنبال ورود به فصل سرد باشد. در این گزارش نگاهی داریم به کیفیت هوای تهران در ماه‌های تابستانی که پشت سر گذاشتیم.

ماه آغازین تابستان با افزایش غلظت آلاینده‌ها با زمزمه‌های احتمال ورود به شرایط ناسالم آغاز شد اما به تدریج و با افزایش وزش باد و تا اواسط ماه هوای تهران شرایط  به نسبت سالمی را از نظر غلظت آلاینده‌ها تجربه کرد تا اینکه در 13 تیر با افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، کیفیت هوای تهران به شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه رسید که برای بیماران  قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان نامناسب بود. اگر از چند روز هوای سالم در این میان بگذریم تا روز بیستم تیر ازن  راه نفس تهران را بسته بود. این آلایندگی به جایی رسید که در برای نخستین بار در سال جاری در بیستم تیر یک روز با کیفیت هوای ناسالم برای همه گروه‌های جامعه به ثبت رسید.

افزایش غلظت آلاینده ازن با افزایش گرمای هوا شرایط تهران در تیر را نامناسب کرد و این شرایط فارغ از چند روز هوای سالمی که داشتیم، تا انتهای ماه ادامه داشت و اندک باران مرداد کمی اجازه تنفس به اهالی این شهر داد. تا نیمه ماه دوم تابستان پایتخت تهران کمی نفس کشید و بعد از آن ازن مجدد نفس‌های تهران را به شماره انداخت. نوسان میان پاکی هوا و شرایط نامطلوب ادامه داشت تا اینکه تهران آخرین ماه تابستان را با افزایش ازن آغاز کرد تا سی‌اُمین روز با کیفیت هوای ناسالم در تهران ثبت شود.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: گاز ازن (O۳)، اصلی‌ترین آلاینده فصول گرم سال در شهر تهران است. مسئول اصلی تشکیل ازن، دو آلاینده‌اکسیدهای نیتروژن (NOX) و ترکیبات آلی فرار (VOCs) است و علاوه بر آنها، گازهای CH۴ و CO نیز می‌توانند در تشکیل ازن در مقیاس بزرگ، نقش داشته باشند.

بر اساس آنچه حسین شهیدزاده گفته، موتورهای احتراق داخلی، منبع اصلی انتشار NOx هستند. منوکسید نیتروژن (NO) و دی‌اکسید نیتروژن (NO2) آلاینده‌های ناشی از احتراق سوخت در وسایل نقلیه موتوری، نیروگاه‌های زغال سنگ، نفت و گاز، بویلرهای صنعتی و سوزاندن زباله هستند. منبع تولیدVOCs نیز گازهای خروجی خودرو، نشت سوخت در ایستگاه‌های سوخت‌رسانی، رنگ‌ها، فعالیت‌های صنعتی، حلّال‌ها و … هستند و البته به طور طبیعی، انتشار بیولوژیکی از درختان نیز باعث تولید این هیدروکربن‌ها می‌شود. بخشی از این ترکیبات سرطان‌زا هستند، برخی باعث التهاب مخاط و غشاء مخاطی شده و بعضی نیز ممکن است خستگی و کاهش تمرکز ایجاد کنند.

شهیدزاده درباره روند انتشار ازن اعلام کرد: آلاینده ازن به صورت مستقیم در هوا منتشر نمی‌شود، بلکه توسط واکنش‌های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرّار در حضور نور خورشید ایجاد می‌شود و به همین علت، میزان ازن در ماه‌های گرم سال و در وسط روز، بیش از سایر مواقع است. پتانسیل اکسیدکنندگی بالای ازن، مشکلات جدی تنفسی، درد سینه، سوزش گلو و چشم، حملات آسمی، برونشیت، آمفیزم، سردرد و … را در پی دارد. علاوه بر افراد فعال در فضای باز، کودکان بیشتر از سایر افراد در معرض مخاطرات این آلاینده قرار دارند، زیرا ریه‌های اطفال هنوز در حال رشد و تکامل بوده و فعالیت آن‌ها در خارج از منزل، درزمانی که سطح ازن بالاست، معمولاً زیاد است.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره ارزیابی روند ازن در سال جاری گفت: هوای تهران از منظر آلاینده ازن در سال جاری (تا ۱۰ شهریور)، ۹ روز در وضعیت پاک، ۱۳۳ روز در وضعیت قابل قبول، ۲۲ روز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز نیز در وضعیت ناسالم برای عموم افراد جامعه قرار داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =