اتحادیه‌ اروپا از توافق ایران و آژانس اتمی استقبال کرد

"انریکه مورا" معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با استقبال از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این توافق را گام مثبتی در جهت تداوم اطلاع از برنامه هسته‌ای ایران توصیف کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، مورا ساعتی پس از توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در پیام توییتری نوشت: این یک گام مثبت در جهت اطمینان از تداوم اطلاع درباره برنامه هسته‌ای ایران است و به دیپلماسی فضا می‌دهد، من از تلاش‌ها قدردانی می‌کنم.

مورا در ادامه نوشت: هدف اتحادیه اروپا اجرای کامل برجام برای همه است.از این رو، ضروری است که ما گفت‌وگوهای وین را هر چه سریعتر از سر بگیریم.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مذاکرات با مقامات ایران را در جریان سفرش به تهران، سازنده خواند و گفت که دو طرف در مسیر خوبی در راستای حل اختلاف نظرها حرکت می‌کنند.

وی بیان داشت که توافق به دست آمده راه حل قطعی نیست بلکه تدبیری در راستای خرید زمان برای دیپلماسی است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: نگاه او به این توافق یک راه حل طولانی نیست.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی اسفندماه سال گذشته به توافقی برای ارائه دسترسی‌های داوطلبانه از سوی ایران به دو مکان مشخص شده و تسهیل فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس دست یافتند. این توافق، یک بار قبل از منقضی شدن به مدت یک ماه و تا  سوم تیرماه تمدید شد اما ایران بعد از آن تاریخ، توافق مذکور را تمدید نکرده است.

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران امروز (یکشنبه) بیانیه مشترکی صادر و توافق کردند تا به بازرسان آژانس اجازه داده ‌شود نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند.

بر اساس بیانیه مشترک که به امضاء دو طرف رسید، آن‌ها روحیه همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصراً فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار داده‌اند.

در این بیانیه همچنین‌آمده است: در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فی‌مابین، دو طرف تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند.

در همین راستا قرار شد معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل دیدار و مدیرکل نیز در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد کرد تا مشورت‌های سطح بالا با هدف تقویت همکاری‌های میان ایران و آژانس در حوزه‌های مختلف و بحث درخصوص موضوعات فعلی مورد علاقه متقابل، با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1110790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =