شاخصی برای تعیین اثر بخشی فعالیت‌های مراکز مشاوره وجود ندارد

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است شاخصی برای تعیین اثر بخشی فعالیت‌های مراکز مشاوره وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، سلامت روان دانشجویان آن هم در شرایطی که کشور با مشکلات فرهنگی و اجتماعی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. امکان دارد برخی از نو دانشجویان دارای مشکلات روانشناختی باشند که توجه نکردن به آن‌ها می‌تواند در طولانی مدت، مشکلات متعددی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. به همین دلیل غربال گری دانشجویان از لحاظ سلامت روان موضوعی است که از همان بدو ورود به دانشگاه باید در دستور کار مراکز مشاوره قرار بگیرد.

در همین ارتباط، کیومرث فرح بخش رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره برنامه‌های این مرکز در حوزه غربالگری روانی دانشجویان در سال تحصیلی جدید اظهارکرد: در مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی به دنبال این هستیم که هیچ دانشجویی در مشکلات روانشناختی غرق نشود. اعتقاد ما بر این است به هر طریقی باید دانشجویانی که با مشکلات روانشناختی مواجه شده‌اند را مورد حمایت قرار دهیم.

وی افزود: مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی برای جلوگیری از مشکلات روانشناختی دانشجویان، فرآیند پایش و غربالگری روانی دانشجویان را به صورت جدی و تخصصی دنبال خواهد کرد؛ البته نمی‌توانیم به طور صد درصد بگوییم که این فرآیند موفقیت آمیز خواهد بود زیرا امکان دارد برخی از دانشجویان تمایل نداشته باشند که مشکلات خود را با مرکز مشاوره در میان بگذارند؛ با این حال اما تا جایی که دانشجویان به مشاوران اعتماد داشته باشند، به آن‌ها خدمت رسانی خواهیم کرد.

فرحش بخش ادامه داد: مرکز مشاوره در نظر دارد تا دانشجویان ورودی جدید را به صورت فردی و تک و تک مورد مشاوره تلفنی قرار دهد؛ حتی اگر کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود، فرآیند مشاوره با نو دانشجویان به صورت مراجعه حضوری انجام خواهد شد تا دانشجویانی که از لحاظ روانشناختی دارای مشکلات احتمالی باشند، مورد حمایت مرکز مشاوره دانشگاه قرار بگیرند.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: دانشگاه علامه طباطبایی اخیرا 2 واحد درس «آموزش مهارت‌های زندگی دانشجویی» را برای تمامی دانشجویان ورودی جدید ارائه کرده است که هدف استادان مدرس این درس، صرفا تدریس نیست بلکه استادان دارای مهارت‌های کافی در حوزه مشاوره هستند و در طول ترم با دانشجویان در ارتباط اند. درواقع دانشجویان حداقل هفته‌ای یک بار با یک مشاور در ارتباط هستند و مهارت‌های لازم در طول دوران دانشجویی و تحصیلی را فرا می‌گیرند.

وی با اشاره به شرایط روانی دانشجویان جدید گفت: باتوجه به اینکه نودانشجویان در یک دوره انتقالی به سر می‌برد و با مشکلات، مسائل و سبک زندگی جدید مواجه است، امکان دارد که با سلسله واکنش‌هایی مواجه شوند  که برایشان آزار دهنده باشد. لذا گذارندن درس آموزش مهارت‌های زندگی دانشجویی می‌تواند به نودانشجویان برای عبور از این دوره کمک کند. به بیان دقیق‌تر، استاد باید  وضعیت دانشجویان را در طول ترم مورد پایش و ارزیابی قرار دهد تا اگر خارج از فضای کلاس نیاز به مشاوره داشتند، با آن‌ها در ارتباط باشند.

فرح بخش در پاسخ به سوالی درباره میزان اثربخشی فعالیت‌های مشاوره‌ای بر دانشجویان بیان کرد: حقیقت امر این است که نمی‌توانیم ارزیابی دقیقی از میزان اثر بخشی برنامه‌های مشاوره‌ای داشته باشیم؛ البته اگر دانشجویان در دانشگاه حضور داشتند، می‌توانستیم با بررسی آمار مراجعه به شورای انضباطی با میزان آسیب‌های اجتماعی، ارزیابی دقیق تری از این مسئله داشته باشیم.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران با بیان اینکه شاخصی برای تعیین اثر بخشی فعالیت‌های مراکز مشاوره وجود ندارد، گفت: البته نمی‌توانیم به دلیل نبود مشخص، تمامی فعالیت‌های مشاوره‌ای را تعطیل کنیم؛ بلکه باید همواره از لحاظ روانی و روانشناختی دانشجویان را مورد ارزیابی قرار دهیم تا از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =