یک دهم دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی مجازی مشارکت داشته‌اند

معاون فرهنگی ودانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه گفت: در مدت زمان شیوع کرونا توانستیم حدود یک دهم دانشجویان را با مسائل فرهنگی به صورت مستقیم درگیر کنیم.

قهرمان نوه سی معاون فرهنگی ودانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، درباره سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگی این واحد در سال تحصیلی جدید اظهارکرد: سیاست‌های کلی دانشگاه را در ابتدا معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشخص می کند اما به طور کلی نسبت به شرایطی که در آن قرار داریم و نسبت به واحدها و مراکزی که در خدمتشان هستیم، بر اساس مناسبت‌ها و خصوصیت های خاص استان، برنامه‌های متنوعی را تدوین خواهیم کرد.

وی افزود: واحد ارومیه در نظر دارد برای دانشجویان غیرایرانی برنامه‌های فرهنگی ویژه داشته باشد. باتوجه به اینکه استان آذربایجان غربی با سه کشور همسایه است، به دنبال این هستیم که برای نودانشجویان غیرایرانی، مراسم و برنامه‌های فرهنگی ویژه برگزار کنیم. در همین راستا نیز تفاهم نامه‌هایی با شهرداری و میراث فرهنگی داشته‌ایم تا دانشجویان غیرایرانی را با آثار و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان آشنا کنیم.

نوه سی ادامه داد: علاوه بر انجام فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی، برخی سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی مانند کرسی‌های آزاد اندیشی نیز در دستور کار واحد ارومیه قرار دارد تا با موضوعات جدید و موضوعاتی که از لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با آن مواجه هستیم، کرسی‌های آزاداندیشی را برگزار کنیم. فعال کردن کانون‌های فرهنگی و دانشجویی با موضوعات متنوع و استعدادیابی از بین دانشجویان ورودی جدید از برنامه‌های جدی واحد ارومیه خواهد بود تا دانشجویان در نهایت بتوانند وارد کار تشکیلاتی و تشکل‌های دانشجویی شوند.

معاون فرهنگی واحد ارومیه درباره چالش‌های فرهنگی این واحد دانشگاهی در سال تحصیلی جدید تصریح کرد: درحال حاضر دانشجویان ورودی جدید هیچ شناختی از فضای دانشگاه ندارند زیرا که اساسا دانشگاه را ندیده‌اند. به همین دلیل باید آنها را با قوانین و ساختار حاکم بر دانشگاه آشنا کنیم. در همین راستا، به دنبال برگزاری چندین وبینار هستیم تا بتوانیم مباحث فرهنگی مرتبط با فضای دانشگاه را به دانشجویان معرفی کنیم تا دانشجویان از شناخت ساختار فرهنگی حاکم بر دانشگاه محروم نشوند.

نوه سی با اشاره به مشارکت دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه در زمان شیوع کرونا گفت: در این مدت توانستیم حدود یک دهم دانشجویان را با مسائل فرهنگی به صورت مستقیم درگیر کنیم. واحد ارومیه دارای ۵ نشریه بود که در این مدت ۱۰ برابر شد؛ به بیان دیگر با استفاده از با فراخوان‌های مجازی، دانشجویان توانستند در موضوعات مختلف درخواست نشریه بدهند. درحال حاضر واحد ارومیه دارای ۵۰ نشریه فعال است که در هر نشریه فرهنگی، به صورت میانگین پنج الی شش نفر فعالیت دارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره دلایل کاهش مشارکت دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی بیان کرد: مشارکت دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی همیشه اندک بوده است به طوری که مشارکت یک دهم دانشجویان واحد ارومیه در برنامه‌های فرهنگی، بسیار بالاست؛ زیرا در زمان حضور دانشجویان در دانشگاه‌، حتی یک دهم هم شرکت نمی کردند.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد ارومیه در پایان خاطرنشان کرد: حضور دانشجویان در فرآیند آموزش مجازی که برای آن‌ها ضروری و التزامی است، پررنگ نیست چه برسد به مسائل فرهنگی؛ در دنیا هم فضای مجازی را به عنوان تکمیل کننده نگاه می کنند جایگزین فضای حضوری نیست. پایه اصلی فضاهای آموزشی و فرهنگی، ارتباط چشمی و صورت به صورت است؛ اما اگر این موضوعات به صورت مجازی دنبال شود، شرایط بسیار سخت خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110958

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =