چرا قیمت خودرو کاهش یافت؟ / احتمال بازگشت به روند قبلی بازار

درحالیکه طی ماه های اخیر، قیمت خودرو در بازار افزایش یافته بود، طی چند روز گذشته شاهد کاهش قیمت ها از ۵ تا ۸ میلیون تومان هستیم.

بابک صدرایی؛ کارشناس خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص دلایل کاهش قیمت ها در بازار خودرو طی روزهای اخیر گفت: یکی از دلایلی که سبب کاهش قیمت ها در بازار شده این است که مذاکرات وین همچنان در حال انجام است که تحولات و اخبار منتشر شده از آن سو، بیشترین تاثیر را بر قیمت ها دارد.

وی با بیان اینکه بازار خودرو کشور یک بازار سیاسی شده است ادامه داد: هر اخبار منفی که در خصوص مذاکرات مخابره میشود قیمت ها را افزایش و هر خبر مثبت سبب کاهش قیمت ها میشود که این موضوع نشان دهنده تاثیر مستقیم مسائل سیاسی بر بازار ارز و بالطبع بر بازار خودرو است و تا زمانیکه این التهاب و جو روانی کاسته شود خریداران دست نگه میدارند تا تکلیف مذاکرات مشخص شود.

صدرایی تصریح کرد: محدودیت های کرونایی از یک سو و پایان فصل تابستان از سوی دیگر سبب شده تا میزان تقاضا کاهش پیدا کند. قبل از شیوع کرونا در تابستان قیمت خودرو افزایش پیدا میکرد زیرا تقاضا برای خرید و فروش به دلیل وجود مسافرت ها بیشتر میشد و با شروع فصل پاییز قیمتها پایین می آمد.

این کارشناس بازار خودرو عنوان کرد: کاهش و افزایش قیمت خودرو دلایل منطقی نداشته و بیشتر از دلایل روانی حاکم بر بازار نشات میگیرد با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی موجود در کشورمان این احتمال وجود دارد علیرغم اینکه این هفته کاهش حدودا 8 میلیونی را داشتیم هفته آینده مجددا قیمتها به یکباره افزایش پیدا کند.

وی گفت: تا زمانیکه به ثبات اقتصادی و سیاسی نرسیم و تکلیف صنعت خودرو مشخص نشود ما همچنان شاهد این نوسانات در بازار خواهیم بود.

صدرایی به ادامه مذاکرات هسته ای در اواخر شهریور ماه اشاره کرد و افزود: به نظر میرسد مردم با این تصور که منتظر مانده اند تا سرانجامِ این مذاکرات مشخص و سپس خودرو خریداری کنند سبب کند شدن نبض بازار شده است.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به تاثیر بازار ارز در نوسانت بازار خودرو یادآور شد: تصور مردم از اینکه بازار ارز این است که با به سرانجام رسیدن توافقات قیمت‌ها ریزش خواهند کرد که این بسیار تصور اشتباهی است زیرا از سوی دیگر چنانچه خللی در مذاکرات بوجود آید خریداران از بیم آنکه نرخ دلار افزایش خواهد یافت و دیگر توان خرید خودرو نخواهند داشت سریعا وارد بازار میشوند و این خود سبب بروز مشکلات عدیده ای در این بازار خواهد شد.

پایان پیام/

کد خبر: 1110980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =