کدام واکسن کرونا به دانش آموزان تزریق می شود؟ / احتمال بازگشایی مدارس از اول آبان

احتمال ورود واکسن‌های سوبرانا ساخت کوبا و سینوفارم برای استفاده دانش‌آموزی مطرح شده و در این گزارش به ویژگی‌های واکسن کوبایی پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز؛ در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، محمدحسین قوسیان مقدم از آغاز واکسیناسیون کودکان و نوجوانان در مهر خبر داد و یکی از واکسن‌هایی که برای این گروه سنی درنظر گرفته شده، سوبرا۲ است. گفته می‌شود واکسیناسیون این گروه سنی تا نیمه آبان ادامه خواهد داشت. در این گزارش نگاهی داریم به اطلاعاتی که سازمان بهداشت جهانی از این واکسن منتشر کرده است.

سوبرانا ۲ با نام علمی FINLAY-FR-۲ توسط یک  شرکت اپیدمیولوژی کوبایی تولید شده و در بحث توسعه این واکسن با انستیتو پاستور ایران همکاری‌هایی داشته است. این واکسن در ایران با نام پاستوکووک شناخته می‌شود وکه از دسته واکسن‌های کونژوگه به حساب می‌آید.

پاستوکووک هم در دو دوز طراحی شده که فاصله بین دوزهای آن ۲۸ روز است. این واکسن یک دوز بوستر یا یادآور هم دارد که باید پس از ۵۶ روز تزریق شود البته استفاده از بوسترها هنوز چندان در دنیا رایج نیست و ابهامات بسیاری درخصوص آن‌ها وجود دارد و فعلا از همون دو دوز ابتدایی برای واکسیناسیون عمومی استفاده می‌شود.

سوبرانا ۲ در خرداد سال جاری در ایران و دو ماه بعد در کوبا مجوز تزریق اضطراری گرفت و در نهایت استفاده از آن برای کودکان بالای دو سال مجوز گرفت. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که سوبرانا ۲ بعد از دوز دوم ۶۲ درصد ایمنی ایجاد کرده است.  محققان معتقدند که این روش ساخت واکسن به نسبت ایمن‌تر است زیرا از بخشی از ویروس و نه تمام آن برای تولید واکسن استفاده شده است.

شرکت کوبایی تصمیم دارد که ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن را برای استفاده در کوبا و دیگر کشورها تولید کند. این شرکت حتی مدعی شده که بعد از طی کردن مراحل بالینی می‌تواند از این واکسن در توریست سلامت هم استفاده کند. کوبا اولین‌بار این واکسن را روی ۱۵۰ هزار داوطلب از کادر درمان که درخطر ابتلا قرار داشتند، آزمایش کرد.

ایران درکنار ویتنام ، ونزوئلا ، آرژانتین، پاکستان ، هند، اتحادیه آفریقا و جامائیکا برای خرید این واکسن ابراز علاقه کرده‌اند که البته منتظر انتشار کامل نتایج مطالعات بالینی فاز سه آن هستند. ایران توافقنامه‌ای برای تولید واکسن امضا کرده است  و آرژانتین در حال مذاکره است. علاوه بر این، دولت کوبا پیشنهاد داده که فناوری به غنا منتقل شود و کوبا را مواد فعال مورد نیاز برای ساخت واکسن را نیز تامین کند.

فاز اول این واکسن روی ۴۰ داوطلب و فاز دوم بر روی ۱۰۰ داوطلب امتحان شده که در مرحله دوم از فاز سوم ۹۰۰ نفر که بین ۱۹ تا ۸۰ سال داشتند، برای تزریق واکسن داوطلب شدند. فاز دوم تحت نظارت انستیتو پاستور ایران انجام شد که نتایج حاکی از بروز ایمنی پس از ۱۴ روز بود.  فاز سه مطالعات بالینی این واکسن در ایران انجام شده است.

سوبرانا ۲ در حوزه دانشکاه علوم پزشکی مازندران به سه هزار نفر از شهروندان داوطلب ثبت نام شده ۱۸ تا ۸۰ ساله ساکن شهرستان‌های ساری ، قائمشهر ، میاندرود و جویبار  تزریق شد. گفتنی است که خبرنگاران سلامت برخی رسانه‌های دولتی هم به دعوت وزارت بهداشت از این واکسن استفاده کردند. اطلاعات چندانی از عوارض جانبی این واکسن در دست نیست اما مسئولان ایران و کوبا معتقدند که این واکسن کمترین اثرات جانبی را اشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =