امکان دریافت واکسن آنفلوآنزا در کنار واکسن کرونا وجود دارد؟

با توجه به فرا رسیدن فصل آنفلوآنزا، این سوال پیش می‌آید که آیا می‌توان همراه با واکسن کرونا، واکسن آنفلوآنزا نیز دریافت کرد یا خیر.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از مدیکال اکسپرس، ظهور کووید-۱۹ باعث کاهش شدید عفونت ویروسی دیگر و شایع یعنی آنفلوآنزا شده است.

با آمادگی دولت‌ها برای فصل آنفلوآنزای ۲۰۲۱-۲۲ که یک ماه دیگر آغاز می‌شود، سوالات زیادی در مورد همزمانی دو ویروس و ایمنی و اثربخشی دو واکسن متفاوت وجود دارد.

به گفته دکتر جیسون مک نایت، استادیار بالینی در بخش مراقبت‌های اولیه و سلامت جمعیت در کالج پزشکی دانشگاه A&M تگزاس، نتیجه نهایی این است که اکثر مردم برای اطمینان از بهترین پیامدهای سلامتی به هر دو واکسن نیاز دارند.

وی گفت: ما در مورد دو نوع مختلف ویروس صحبت می‌کنیم. آنفلوآنزا به طور معمول یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است که بر سینوس‌ها، مجاری بینی، مجاری تنفسی فوقانی و غیره تاثیر می‌گذارد. این ویروس می‌تواند به ریه‌های شما پیشرفت کرده و به پنومونی تبدیل شود که عمدتا در افراد مبتلا به بیماری مزمن یا افراد مبتلا به سرکوب سیستم ایمنی ایجاد می‌شود. اکثر افراد در عرض یک هفته از آنفلوآنزا  بهبود می‌یابند.

از طرف دیگر، کووید-۱۹ می‌تواند علائم مشابهی داشته باشد، اما به طور کلاسیک دستگاه تنفسی تحتانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از ویروس‌های کرونا علائم مشابه سرماخوردگی را ایجاد می‌کنند و خفیف هستند و ظرف چند روز برطرف می‌شوند. برخی دیگر، مانند سندرم تنفسی حاد (SARS)، سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و کووید-۱۹، می‌توانند کشنده باشند.

مک نایت گفت: سال گذشته، تعداد موارد آنفلوآنزا در  سراسر جهان به میزان قابل توجهی کاهش یافت که به دلیل توجه بسیار به نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا بود. تحت شرایط همه‌گیری افراد بیشتری هنگامی که احساس بیماری می‌کردند در خانه می‌ماندند؛ بنابراین در حالی که برخی از افراد به آنفلوآنزا مبتلا شده بودند، ما شاهد افزایش یا شیوع شدید آن نبودیم.

او هشدار می‌دهد که امسال ممکن است بسیار متفاوت باشد.

مک نایت گفت: طی چند ماه گذشته، اکثریت مردم آرامش بیشتری پیدا کرده و به حالت قبل از کرونا بازگشته‌اند. در نتیجه مک نایت پیش بینی می‌کند که ممکن است فصل آنفلوآنزا امسال چندان تهدیدکننده نباشد.

او گفت: با وجود این، افرادی که نکات ایمنی را رعایت می‌کنند می‌توانند سالمتر بمانند. اگر همچنان از ماسک استفاده کرده و از حضور در تجمعات پرهیز می‌کنید، خطر کمتری شما را تهدید خواهد کرد. در صورت مشاهده هرگونه علامتی، بهتر است فقط در خانه بمانید.

مک نایت همچنین توصیه می‌کند که افراد هر دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا را با هم دریافت کنند.

او گفت: دریافت واکسن هنوز بهترین راه برای جلوگیری از بیماری جدی در صورت ابتلا به آنفلوآنزا است. همین امر در مورد واکسن کرونا صادق است. افراد به هر دو نیاز دارند. سیستم مراقبت‌های بهداشتی در حال حاضر به دلیل مراقبت‌های لازم برای بیماران کرونایی تحت فشار قرار گرفته است.  اگر بخواهیم موارد استاندارد آنفلوآنزا و بستری شدن در بیمارستان را هم به آن اضافه کنیم، باید در انتظار یک زمستان طولانی و غم انگیز باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =