طب سنتی / جینسینگ چه خواصی دارد؟

یکی از گیاهان مشهور مقوی و نیروزا در جهان ، جنسینگ نام دارد که به گیاه جوانی و نوش دارو نیز معروف است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، جینسینگ گیاهی است که در شمال شرقی چین و دور از شرق سیبری و کشور کره رشد می کند. بیشتر افراد با خاصیت این گیاه و فواید دارویی آن بیشتر آشنا هستند تا عوارض جانبی آن. هرچند این گیاه انواع مختلفی دارد که باید به آن توجه کرد. علی رغم همه ی فواید گیاه جنسینگ ، عوارضی هم دارد که چندان ساده نیست.

تاریخچه و حقایق جالب در مورد این گیاه :

جینسینگ در اصل به عنوان گیاهی دارویی در چین باستان مورد استفاده قرار می گرفت. حتی شواهد استفاده از آن به قرن شانزدهم بر می گردد و آن زمان کنترل زمین های آن موضوعی مورد بحث بود. در سال 2010 تقریبا هشتاد هزار تن جینسینگ در چهار کشور کره جنوبی، چین، کانادا و ایالات متحده تولید شد. امروزه این گیاه در 35 کشور جهان فروخته می شود و فروشی بیش از 2 میلیارد دلار دارد. کره همچنین بزرگترین ارائه دهنده و چین بزرگترین مصرف کننده آن است. اکثر جینسینگ های آمریکایی هم در انتاریو، کلمبیا و ویسکانسین تولید می شود.

جینسینگ کشت شده در کره سه نوع دارد:

نوع تازه که کمتر از چهار سال دارد.

نوع سفید که بین چهار تا شش ساله است و پس از لایه برداری خشک می شود.

نوع قرمز که وقتی شش ساله است برداشت می شود.

ارزش تغدیه ای جینسینگ

جینسینگ آمریکایی تا زمانی که در حدود شش سال رشد نکرده برای استفاده آماده نیست و گیاهی وحشیست که عوارض پر خطری دارد. گیاه جینسینگ آمریکایی دارای برگ هاییست دایره ای شکل که ساقه شان رشد می کند. گل زرد-سبزی شبیه به چتر دارند که در مرکز گیاه رشد کرده و توت هایی قرمز رنگ دارد. این گیاه هرچه قدیمی تر باشد ارزشش بیشتر است زیرا مزایای جینسینگ در ریشه های سالم و فراوان است.

انواع جینسینگ :

انواع جینسینگ در واقع اشتراکات زیادی دارند و خواصشان تقریبا مشابه است.

جینسینگ آسیایی:

 این نوع که به عنوان جینسینگ قرمز یا کره ای شناخته می شود، نوع کلاسیک و اصلی است که هزاران سال پیش شناخته شد. اغلب در طب سنتی چینی برای رفع سردی و خستگی مفرط مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع همچنین می تواند به رفع ضعف، خستگی، دیابت نوع 2، اختلال عملکرد نعوظ و حافظه ضعیف کمک کند.
جینسینگ آمریکایی:

در سراسر مناطق آمریکای شمالی از جمله نیویورک، پنسیلوانیا، ویسکانسین و انتاریو کانادا رشد می کند. این نوع برای مبارزه با افسردگی، تعادل قند خون، حفاظت در برابر ناراحتی های گوارشی ناشی از اضطراب، بهبود تمرکز و تقویت سیستم ایمنی بدن است. این نوع از نوع آسیایی ملایم تر است اما باز هم خاصیت درمانی دارد.

جینسینگ سیبری:

 در روسیه و آسیا به صورت وحشی رشد می کند و حاوی مقادیر بالایی از الکترودهاست که خواصش با نوع آسیایی بی اندازه مشترک است. این نوع بیشتر برای بهینه سازی استقامت قلب و عروق، بهبود خستگی و حمایت از ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

جینسینگ هندی:

 این نوع یک گیاه شناخته شده برای افزایش طول عمر است. مزایایی مشابه نوع کلاسیک دارد اما کمی هم متفاوت است. می توان آن را در طولانی مدت مصرف کرد و باعث بهبود سطح تیروئید، تسکین اضطراب، تعادل کورتیزول، بهبود کلسترول، تنظیم قند خون و تناسب اندام اشاره کرد.

خواص جینسینگ از نظر علمی

خواص جینسینگ در بهبود خلق و خو و کاهش استرس

مطالعه ای در مرکز مغز و تغذیه انجام شده در انگلستان انجام شده و 30 داوطلب در سه دوره درمان با جینسینگ و پلاسبو را انجام دادند. داوطلبین مصرف جینسینگ با بهبود خلق و خو و عملکرد ذهنی مواجه شدند. نتایج نشان داد که 200 میلی گرم جینسینگ به مدت هشت روز کمتر دچار بی حالی شدند و با مصرف 400 میلی گرم در دوره هشت روزه باعث آرامش ذهنی و بهبود عملکرد ذهنی شدند.

خواص ضد التهابی دارد

مطالعه ای جالب در کره، اثرات مفید جینسینگ را بر کودکان پس از انجام شیمی درمانی یا پیوند سلول های بنیادی برای سرطان پیشرفته بررسی کرد. این مطالعه 19 بیمار که روزانه 60 میلی گرم جینسینگ را به مدت یک سال مصرف کردند را مورد مطالعه قرار داد و نمونه خون آنها هر شش ماه یک بار بررسی میشد. این مطالعه نشان می داد که این گیاه پس از شیمی درمانی اثرات ثبات دهنده سیتوکین های التهابی در کودکان مبتلا به سرطان را به همراه داشت.

خواص جینسینگ در کاهش وزن

یکی دیگر از مزایای عجیب این گیاه این است که توانایی مهار کردن طبیعی اشتها را دارد. همچنین متابولیسم را افزایش می دهد و به بدن کمک می کند تا چربی را با سرعت بیشتری بسوزاند. مطالعه ای در مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در شیکاگو انجام شده که اثرات ضد دیابت و ضد چاقی در موش های بالغ را اندازه گیری کرد. به موش ها به مدت 12 روز 150 میلی گرم عصاره جینسینگ تزریق میشد. در روز پنجم، موش هایی که این عصاره را مصرف می کردند میزان قند خون ناشتا در آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافت. پس از 12 روز تحمل گلوکز در موش ها افزایش داشت و سطح قند خون به طور کلی 53 درصد کاهش یافت. موش های درمان شده در شروع آزمایش 51 گرم وزن داشتند اما در پایان آزمایش 45 گرم وزن داشتند.

خواص جینسینگ در بهبود عملکرد ریه

درمان با جینسینگ، می تواند باکتری های ریه را به طور قابل توجهی کاهش دهد. آزمایش هایی بر روی موش های صحرایی نشان داده که این گیاه می تواند عفونت های ریوی معمولی را از بین ببرد. در مطالعه ای در سال 1997 به موش هایی که عصاره جینسینگ به آنها تزریق شد پس از دو هفته بهبود قابل ملاحظه ای داشتند و باکتری های ریه شان کاهش یافت. تحقیقات همچنین نشان می دهند که این گیاه می تواند بیماری مزمن انسداد ریوی که هوای نامطلوب در طول زمان آن را بدتر می کند را هم بهبود بخشد.

عوارض مصرف گیاه و چای جینسینگ

نوسان فشار خون و ضربان قلب:

اگرچه گیاه جینسینگ نسخه ای برای درمان فشارخون است اما مصرف طولانی و زیاد آن موجب نوسان فشار خون ، ضربان قلب نامنظم و تند می شود. افرادی که داروی فشار خون مصرف می کنند باید از خوردن این گیاه و چای آن بپرهیزند.

لخته شدن خون:

پلاکت های خون، خونریزی زیاد را متوقف می کنند. همچنین پلاکت ها ، خون را هنگام آسیب داخلی یا خارجی لخته می کنند. مصرف جینسینگ می تواند با عملکرد پلاکت های خون و کارایی آن ها تداخل داشته باشد و باعث افزایش لخته های خونی شود. لخته های خونی ممکن است به تومورها و یا سرطان تبدیل شوند و اگر به موقع درمان نشود می توانند مهلک باشد.

سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز و فیبروئید رحم :

جینسینگ حاوی ماده شیمیایی به نام جینسینوزید است که مانند استروژن عمل می کند. افزایش سطح این هورمون در بدن می تواند باعث تشدید علائم بیماران مبتلا به سرطان سینه، رحم، تخمدان، آندومتریوزیس و فیبروئید رحم شود.

ناراحتی معده و روده :

مشکلات معده و روده مانند اسهال ،حالت تهوع در میان افرادی که برای اولین بار چای جینسینگ را می نوشند متداول است در اغلب افراد، این نشانه ها به تدریج ناپدید می شوند و بدن به مقدار استاندارد این گیاه عادت می کند.

بی خوابی :

جینسینگ حاوی ترکیبات فعال ویژه ای است که سطح انرژی را در بدن ما افزایش می دهد. بنابراین اگر چای را در زمان خواب بنوشید ممکن است باعث مشکلاتی در خواب و بی خوابی شود پس چند ساعت قبل از خوابیدن از این گیاه یا چای آن مصرف کنید.

بی قراری و عصبانیت:

برخی افراد که چای و گیاه جینسینگ را به طور منظم مصرف می کنند معمولا از عصبانیت، نداشتن تمرکز، بی قراری، و اضطراب شکایت دارند زیرا با مصرف این گیاه سلول های مغز تحریک می شوند و این علائم رخ می دهد و این نشانه ها زمانی تشدید می شوند که جینسینگ با قهوه و دیگر نوشیدنی های همراه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =