گردشگری ایران / دره ستارگان کجاست؟

دره ستارگان از پرطرفدارترین ژئوسایت‌ها در ژئوپارک قشم است که مردم محلی به آن، «استاله کفته» یا «استار افتیده» به‌معنای «ستاره افتاده» می‌گویند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، دره ستارگان از پرطرفدارترین ژئوسایت‌ها در ژئوپارک قشم است که مردم محلی به آن، «استاله کفته» یا «استار افتیده» به‌معنای «ستاره افتاده» می‌گویند. در واقع بومی‌های این منطقه معتقدند که برخورد یک ستاره (شهاب سنگ) به زمین، باعث پرتاب‌شدن سنگ و خاک به هوا شده که در نتیجه آن این دره شکل گرفته است و به همین دلیل آن را ستاره افتاده نامیده‌اند.

بیشتر بخوانید:

گردشگری ایران / دریاچه مهارلو کجاست؟

دره ستارگان از پرطرفدارترین ژئوسایت‌ها در ژئوپارک قشم است

واقعیت از این قرار است که این ژئوسایت کم‌نظیر در اثر عملکرد ناهمگن عوامل فرسایشی مانند آب، باد و فشارهای وزنی بر طبقه‌های مختلف زمین به وجود آمده است. تاثیر این عوامل در بخش‌های مقاوم‌تر، کمتر بوده است و در نتیجه پابرجا باقی مانده‌؛ در حالی که بخش‌های سست و نرم تحت‌تاثیر فرسایش، از بین رفته‌اند. قدمت این دره به دوره زمین‌شناسی سنوزوئیک در حدود دو میلیون سال قبل می‌رسد. اشکال هندسی دره ستارگان از جنس ماسه، سنگ و سیمان آهکی است.

اشکال عجیب و غریب در دره ستارگان

دیواره‌های این دره از دو جنس کاملا متفاوت تشکیل شده‌اند که شامل یک لایه ضخیم و تقریبا نرم به رنگ کرم تا خاکستری روشن در زیر می‌شود و لایه نازک و سختی به رنگ سفید تا خاکستری تیره روی آن قرار دارد.

لایه سست زیری در برابر عوامل فرسایش به‌سرعت تخریب می‌شود؛ در صورتی که لایه رویی سخت است و با عملکردی مثل یک سپر برای لایه زیری، از آن در برابر فرسایش محافظت می‌کند. در نقاطی که لایه رویی از بین رفته یا شکافی در آن به وجود آمده، فرسایش سرعت بیشتری پیدا کرده و در ادامه منجر به‌شکل‌گیری شکاف‌ها و دره‌های کوچک شده است.

ستون‌هایی در برخی نقاط دره به چشم می‌خورد که شکل سوزنی و باریک دارند. علت این موضوع را می‌توان حرکت چرخشی و سیلابی آب باران‌های فصلی در اطراف ستون‌ها یا دیواره‌های قدیمی دانست. ضمن اینکه وجود یک کلاهک مقاوم روی بخشی از لایه زیری باعث شده است که این بخش به‌شکل ستون حفظ شود؛ هرچند که اطراف آن به‌خاطر نداشتن لایه محافظتی از بین رفته است.

دره ستارگان

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که لایه‌های موجود در این دره بسیار حساس و شکننده هستند و حتی وزن انسان روی آن‌ها می‌تواند مقاومت لایه سخت رویی را کاهش دهد، درزهای بسیار ریز و باریکی در ساختار آن‌ها به وجود آورد و حتی به فروریختن ناگهانی این لایه‌ها بینجامد. به همین دلیل راه‌رفتن روی این لایه‌ها بسیار خطرناک است و اثرات جبران‌ناپذیری به این میراث زمین‌شناختی کم‌نظیر وارد خواهد کرد.

اشکال عجیب دره ستارگان

با توجه به سست‌بودن جنس لایه‌ها احتمال می‌رود که پس از بارندگی شدید، تغییرات درخور توجهی در مورفولوژی (ریخت‌شناسی) دره اتفاق بیفتد.

در برخی قسمت‌ها و حفره‌های دره ستارگان، خاک سرخی دیده می‌شود که ممکن است کره مریخ را در ذهن تداعی کند و جذابیتی دوچندان برای علاقه‌مندان داشته باشد.

صدف‌هایی در بالای تندیس‌های سخت ماسه‌ای و صخره‌ای مشاهده شده است که نشان می‌دهد این منطقه در گذشته‌های دور، زیر دریا بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =