افرا؛ سریالی عاشقانه با دغدغه‌های محیط زیستی

سریال افرا این شبها تصویرگر دغدغه های یک محیط بان است که وابستگی زیادی به شغل خود دارد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، سریال تلویزیونی افرا یک سریال اجتماعی-خانوادگی است که بر مشکلات محیط بانان تمرکز دارد. در این سریال روزبه حصاری در نقش یک محیط‌بان بازی کرده و این فیلم دغدغه‌های این قشر از جامعه را به نمایش می‌گذارد. روزبه حصاری و پژمان بازغی از چهره‌های معروف حاضر در سریال افرا هستند.

تصویربرداری سریال درام اجتماعی و خانوادگی «افرا» در شمال کشور و شهرهای لاهیجان، لنگرود، رشت، کیاشهر، زیبا کنار، لشت نشا، پارک جنگلی بوجاق و مناطقی دیگر جلوی دوربین رفته است.

این مجموعه تلویزیونی که قصه آن در فضای معاصر می گذرد، محصول گروه فیلم و سریال شبکه اول سیماست. طراحان قصه سریال پدرام پور امیری و حسین دوماری هستند و نویسنده فرزاد فرزانه است.

سریال افرا

سازندگان به جای خلاصه داستان این متن را ارائه داده اند: «در پگاه مه آلود یک روز پاییزی، در زیر شاخه های پرشکوه افرا، فرزندی زاده می شود؛ حاصلِ وصلتِ شومِ اخلاق و منفعت. چشمانِ پیرِ افرا، یگانه شاهدِ این راز در اعماق جنگل است. شاهدی که آموخت در نگاه عاشقانه به زندگی، فقط صاحب تنهایی خویشی. هیچکس نبودن، اولین و آخرین قانون کتاب عشق است.».

مهدی سلطانی، پژمان بازغی، روزبه حصاری، مینا وحید، فریبا متخصص، پیام دهکردی، علیرضا آرا، نسرین بابایی، محمد صادقی، هامون سیدی، سارا باقری، مهرداد بخشی، آریا دلفانی، فهیمه مؤمنی، بهمن صادق حسنی و ... گروه بازیگران این سریال را تشکیل می دهند.

دیگر عوامل اصلی سریال «افرا» عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: مجید گل سفیدی، صدابردار: بابک نیازی، طراح صحنه: محمد صادقی، طراح گریم: زهره سیه پوش، طراح لباس: مهشید صادقی، مدیران تولید: مرتضی پیرهادی، رحیم بیابانی، دستیار یک کارگردان و مدیربرنامه ریزی: حبیب قلی زاده، منشی صحنه: تهمینه مرتضوی، عکاس: محمد دارایی، مدیر تدارکات: محمد عسگری، فیلمبردار: عطا قنبری، مشاور رسانه ای: هادی اعتمادی مجد، پشت صحنه: مهران بی پروا.

گفتنی است؛ بهرنگ توفیقی، کارگردان سریال افرا در این اثر از زندگی و مشکلات محیط‌بانان می‌گوید. در گذشته فیلم‌هایی همچون «خانواده دکتر ماهان» «زندگی از نو» «فصل 2 پایتخت» را در مورد این موضوع دیده بودیم. اما سریال تلویزیونی افرا با طرحی از پدرام پورامیری و نویسندگی فرزاد فرزانه با نگاهی دیگر به محیط‌زیست و محیط‌بان پرداخته است. این سریال محصول شبکه یک سیما بوده و مجید مولایی به همراه محمدکامبیز دارابی تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارند. قسمت اول سریال افرا روز جمعه، 5 شهریور شبکه یک سیما پخش شد.

خلاصه سریال

حاج محمود (مهدی سلطانی) کارخانه چای و برنج دارد و به خاطر اعتبار کارخانه به شهرت رسیده‌است و یک پسر به نام مسعود دارد و یک دختر به اسم مائده. مسعود به اصرار حاج محمود بعد از فوت عمویش با دختر عموی خود که دکتر جراح است ازدواج می‌کند اما برای این‌که مسعود در محیط بانی کار می‌کند و این ازدواج اجباری بوده، تفاهم ندارند و تصمیم به طلاق می‌گیرند

از طرفی پیمان برادر وحید (کارگر حاج محمود) عاشق مائده شده‌است ولی حاج محمود مخالف بوده و به او می‌گوید که باید زندگی خود را ارتقا ببخشد ولی مائده بدحال می‌شود و حاج محمود رضایت به خواستگاری می‌دهد و ادامه ماجرا…

سریال افرا

درگیر ممیزی نبودیم

بهرنگ توفیقی، کارگردان مجموعه تلویزیونی افرا درباره اینکه با توجه به حساسیت های بخش محیط زیست و انتقادهایی که همواره به آن وارد است، برای ساخت «افرا» محدودیتی در پرداخت قصه داشتید؟ می‌گوید: آنقدری که قرار بود در قصه «افرا» به بحث محیط زیست پرداخته شود، راجع به آنها حرف زدیم، البته ممکن است بعدها واکنش ها و نارضایتی هایی از سوی مدیران و دست اندرکاران ایجاد شود اما در طول ساخت سریال، محدودیتی نداشتیم و مواردی که می خواستیم به آنها اشاره کنیم صورت گرفت. آنچه که اقتضای قصه «افرا» بود به آن پرداخته شد و ما درگیر ممیزی نبودیم.

کارگردان سریال «افرا» به حرفهایش چنین اضافه می کند: به نظرم به سیستم مدیریت محیط زیست همیشه انتقاد وارد شده است. بخشی از موضوع محیط زیست کشورمان هم برای خود مردم نیاز به فرهنگ سازی دارد؛ چراکه خیلی از عواملی که به محیط زیست آسیب می زنند، متاسفانه خود مردم هستند که عده ای نادانسته این کار را می کنند و برخی می دانند و رعایت نمی کنند؛ بنابراین مشکلات ما در محیط زیست، تنها به بخش مدیریت مربوط نمی شود و همان طور که اشاره کردم بخشی از آن به فرهنگ سازی نیاز دارد که البته این بخش خیلی به سریال ما برنمی گردد، ان شاءالله در کارهای بعدی فرهنگ سازی بیشتری اتفاق بیفتد.

در ادامه این گزارش به معرفی مختصری از بازیگران این سریال تلویزیونی خواهیم پرداخت:

روزبه حصاری

سریال تلویزیونی افرا با بازی روزبه حصاری کلید خورد و او برای توفیقی یکی از گزینه‌های اصلی بود. روزبه حصاری 12 بهمن 1366 در تهران متولد شده است. او تحصیلاتش را در زمینه مهندسی صنایع تکمیل کرد و از سال 1390 دوره‌های بازیگری را گذراند.حصاری در نواختن سازهای کوبه‌ای استادیت داشته و گاهی به آموزش این سازها می‌پردازد. روزبه حصاری تئاتر را تجربه کرده و آثار زیادی را اجرا رفته است. «یادآوری» «تاریک روشنایی روز» «سلام آقای مدیر» «بچه مهندس3» «امروز» و «ماهور» نمونه‌ای از سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی این بازیگر جوان هستند. سریال افرا روزبه حصاری جدیدترین سریال اوست که به زودی پخش آن از شبکه یک سیما شروع می‌شود.

وی در خصوص بازی در این سریال اظهار کرد: همیشه دلم می‌خواست با بهرنگ توفیقی کار کنم. این فرصت در تازه‌ترین اثر او به من رسید. در سریال افرا نقش مسعود جوان محیط‌بانی را بازی می‌کنم که حیوانات و محیط‌زیست برایش بسیار بااهمیت است. داستان فیلم مرا جذب کرد. این موضوع همیشه دغدغه من هم بوده و از طرفی فیلمنامه کامل و شخصیت‌پردازی منسجم آن، جای تردید باقی نمی‌گذاشت.

با خواندن فیلمنامه شخصیت قصه برایم باورپذیر به‌نظر رسید. بازی در گیلان و در نقش یک گیلانی همیشه برایم باعث افتخار بود. تنوع اقوام ایرانی برایم بسیار هیجان‌انگیز است. ما در سریال افرا با گویش گیلانی حرف می‌زنیم تا این نقش برای مخاطبین باورپذیر باشد. همه عوامل برای ساخت این سریال تلاش زیادی کردند. تعامل بالای کارگردان با بازیگر کمک زیادی به ما کرد تا از پس نقش‌هایمان به‌خوبی بربیاییم. امیدوارم مخاطبین به‌خصوص گیلانی‌های عزیز آن را بپسندند.

سریال افرا

مهدی سلطانی

مهدی سلطانی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون متولد سال 1350 در شیراز است. او در زمینه‌های بازیگری تئاتر، سینما و تلویزیون و همچنین کارگردانی نمایش فعالیت می‌کند. مهدی سلطانی دکترای بازیگری تئاتر خود را از دانشگاه آوینیون فرانسه گرفته و در حال حاضر در دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران مشغول تدریس است.از مهم‌ترین سریال‌های او می‌توان به «کیمیا» «زیرپای مادر» «پدر» «در مسیر زاینده رود» «مادرانه» «شهرزاد» «آقازاده» نام برد. مهدی سلطانی در سریال «افرا» نقش پدر مسعود و فردی بسیار ثروتمند را بازی می‌کند. او پیش از این در سریال‌های زیادی با بهرنگ توفیقی همکاری داشت. سریال افرا چهارمین اثر مشترک بین آن دو به شمار می‌آید.

پژمان بازغی

پژمان بازغی اصالتا اهل گیلان است. او در 19 مرداد ماه 1353 در تهران متولد شد. بازغی با بازی در سریال «آژانس دوستی» شناخته شد. پس از آن سریال «گمگشته» و «جوانی» باعث به شهرت رسیدن بیشتر او شدند.چند سالی است که بازغی را به عنوان مجری در برنامه پرطرفدار «کودک‌شو» می‌بینیم. او به‌خوبی از پس اجرای این برنامه شاد و مفرح برآمد و مخاطبین زیادی داشت. «تیغ و ترمه» «اسرافیل» «همه چی عادیه» «من و شارمین» «هلن» «کافه ستاره» «خنده‌های آتوسا» «بیگانه‌ای با من است» «مرضیه» «هشت و نیم دقیقه» «فاکتور هشت» «دریایی‌ها» نمونه‌ای از فعالیت او در سینما و تلویزیون به شمار می‌آیند.

مینا وحید

 مینا وحید بازیگر کم‌کار سینما و تلویزیون ایران 17 مرداد 1366 در رشت متولد شده است. فیلم سینمایی «دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان سکوی پرتابی برای او در بازیگری بود. این فیلم توانست جوایز زیادی از جشنواره فیلم فجر کسب کند. مینا وحید با بازی در فیلم کوتاه «کرمچاله» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره بین‌المللی فیلم مادرید شد. «آن دیگری» «کفشهایم کو؟» «گیرنده» «بانوی عمارت» «دختران حوا» و «شهرزاد» از دیگر کارهای او در سینما و تلویزیون هستند.

سریال افرا

علیرضا آرا

علیرضا آرا همسر شبنم مقدمی از بازیگران خوب سینما و تلویزیون در 30 آذر ماه 1354 متولد شده است. او در زمینه مهندسی عمران تحصیل کرد و برای بازیگری دوره‌های مختلفی را گذراند. وی علاوه بر بازیگری، کارگردانی می‌کند. او مدت‌ها به عنوان گوینده در رادیو هفت مشغول به گویندگی بود. از کارهای تصویری او می‌توان به «زمین گرم« «از سرنوشت» «عقیق» «زیر پای مادر» «پشت بام تهران» «دوپینگ» «360 درجه» «مردن در آب مطهر» نام برد.

تصویربرداری سریال افرا در شهرهای شمالی

محمدکامبیز دارابی، یکی از تهیه کنندگان این سریال عنوان کرد که لوکیشن های سریال افرا در مناطف بکر و طبیعت سرسبز گیلان فیلمبرداری شده است. سریال افرا تصویربرداری خود را از شهر لاهیجان شروع کرد. و در شهرهای رشت، لنگرود، زیباکنار، لشت نشاء همچنین پارک جنگلی بوجاق ادامه پیدا کرد.

دارابی در ادامه گفت: قصه سریال ما در مورد محیط‌بان جوانی است که با وجود ثروتمند بودن اما دغدغه محیط زیست و حیوانات را دارد. او در جنگل‌های شمال کشور مشغول به کار است. کنار فضای کاری این شخصیت، بینندگان شاهد اتفاقاتی حول محور زندگی شخصی او خواهند بود. ابن‌گونه سعی کردیم تا قصه محیط‌بانی و محیط‌زیست را برای مخاطب دیدنی‌تر کنیم.

آدم از دیدن سریال های تلخ، دلهره می گیرد

لازم به ذکر است؛ محمدتقی فهیم، منتقد پیشکسوت سینما و تلویزیون در خصوص سریال‌های صدا و سیما که اکنون در حال پخش هستند، گفت: تلویزیون در انحصار سریال های تیره و تار است و آدم از دیدن این سریال های تلخ، دلهره می گیرد.

وی ادامه داد: حالا بیشتر قدر گاندو را می فهمیم. هیجانی داشت، حرف و حدیثی، انتظاری، کار تیمی و تعقیب و مراقبتی، جاسوس و سازمان های جاسوسی و ... امشب، سریال شبکه های یک، دو و سه را دیدم، حالا چجوری بخوابم؟ وای که خون به جگر شدم.

وی اظهارداشت: در یکی، مردی عربده کشان در حال خرد کردن شیشه خودرو، سریال بعدی در بیمارستان همه دارند زار می زنند و غش می کنند و در دیگری مردی به برادر زاده اش سیلی می زند و ... موسیقی ها، حال آدم را می گیرد.

فهیم تاکید کرد: نکته جالب اینکه در این سریال ها، مردان کارگر، کشاورز و شکارچی هستند ولی زنانشان ترگل ورگل و با هفت قلم آرایش از این قاب به آن قاب می روند. اینقدر گریم ها بد و رو به ابتذال هستند که بازیگران می ترسند گریه کنند تا مبادا چهره شان تغییر کند. خلاصه همه اش بیمارستان و مردن و عمل و آه و ناله و زنجموره با دیالوگ های نچسب و گفتار الکن مثلا بومی.

وی ادامه داد: زنی می خواند جوانی ... بازیگر در قاب تمام قد و عکس جوان مرده زیر بغلش، هی دوربین روی همه مکث می کند و زنان فریاد زنان در نماهای از بالا و ...آدم کلافه می شود توی این کرونا بازار و این همه بد سلیقگی در انتخاب سریال برای پخش.

فهیم در پایان گفت: حالا در نظر بگیرید، خانواده هایی که اصلی ترین گزینه وقت گذرانی شبانه شان همین جعبه جادویی است، فردا با چه حال و حوصله ای باید در سطح جامعه حرکت کنند؟ جواب ارباب رجوع بدهند، موانع تولید برطرف کنند، با مشتری خوش خلق باشند و در کارگاه انگیزه مند حاضر باشند.

مطابق روال پخش سریال‌های شبانه در شبکه یک، مجموعه «افرا» هفته‌ای ۶ شب ساعت ۲۲:۱۵ پخش شده و پنج شنبه شب‌ها نیز خلاصه هفتگی آن پخش می‌شود، به این ترتیب این سریال ۴۰ قسمتی از نیمه دوم ماه محرم تا پایان ماه صفر روی آنتن خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =