واردات خودرو آزاد شد / جزئیات شروط مجلس برای واردات

واردات خودرو از اوایل سال ۹۷ ممنوع شده بود و تلاش‌های نمایندگان مجلس دهم برای آزاد سازی آن بی فایده بود ولی کمیسیون صنایع مجلس یازدهم هفته گذشته با رفع ممنوعیت خودروهای خارجی موافقت کرد و امروز نیز در صحن مجلس تصویب شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز؛ در اردیبهشت ماه سال ۹۷ به دلیل از سرگیری تحریم های ایالت متحده آمریکا علیه اقتصاد ایران، از سوی دولت ایران واردات بسیاری از کالا ها محدود شد.بدین ترتیب محمد شریعتمداری وزیر صمت وقت، طی نامه‌ای در تاریخ ۳۰ خرداد به رئیس سازمان توسعه تجارت فهرست گروه چهارم کالایی که واردات آنها با ممنوعیت همراه است ابلاغ کرد که البته خودرو هم از این قائله مستثنی نبود.

از همان زمان تاکنون بحث و اتفاقات زیادی در حوزه خودرو رخ داد و خودروسازان با در اختیار گرفتن ۱۰۰درصد بازار هرگونه که دوست داشتند رفتار کردند از قیمت گذاری های عجیب و غریب گرفته تا عدم تحویل به موقع خودروی پیش فروش شده و فروش خودرو به صورت قرعه کشی که تمامی این عوامل  موجب نارضایتی مردم و البته بهارستان نشینان نیز شد ولی متاسفانه عدم توجه دولت یازدهم و دوازدهم به برخی از مصوبات مجلس، این موضوع نیز مورد اغفال باقی ماند تا  اینکه زمزمه های آزادسازی واردات خودرو در مجلس یازدهم به گوش رسید و کمیسیون صنایع و معادن مجلس با طرح «آزادسازی واردات خودرو» موافقت کرد.پس از ایراد شورای نگهبان به ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو، مبنی بر واردات محصولات هیبریدی با تعرفه صفر و مغایر خواندن آن با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، کمیسیون صنایع ماده مذکور را با اصلاحاتی در چارچوب «آزادسازی مشروط واردات» سرانجام تایید کرد. البته شایان ذکر است که واردات خودرو در بازار نهایتا ۴ درصد از کل سهم بازار را شامل میشد و در آن مقطع زنانی نیز بیش از ۹۵ درصد بازار در اختیار خودروسازان داخلی بود ولی به دلیل انحصار و نبود رقابت، بازار خودرو دچار التهابات زیادی شد.

دو شرط برای واردات خودرو

شرط واردات خودروی خارجی به ایران این است که هیچ ارزی برای واردات خوذرو از کشور خارج نشود!
در این طرح تاکید شده که هر شخص حقیقی و حقوقی که بخواهد می‌تواند خودرو وارد کند اما واردات خودرو باید در قالب واردات «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» باشد. این دو شرط برای ورود خودروهای خارجی با هدف «استقلال واردات خودرو از تعهد ارزی سیاستگذار» طراحی شده است.
این یعنی هیچ ارزی برای واردات خودروی خارجی به کشور تخصیص داده نمی‌شود و احتمالا تنها راه واردات خودرو به کشور تهاتر است. صادرات کالا در قبال واردات خودرو. در بخش دیگری از این مصوبه، ورود خودروهای کارکرده حداکثر سه‌سال ساخت نیز مجاز است.

در این خصوص مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز گفت: این طرح یکی از قوانین مترقی چند سال اخیر در حوزه خودرو است که مجلس شورای اسلامی بسیار دقیق و مردمی آن را نوشته است بدین معنا که حق آزادی داشتن هر نوع از خودرو را تحت شرایط خاصی برای همه به رسمیت شناخته است و محدودیتی را که در ماده ۴ قانون حمایت از مصرف کننده وجود داشته را منع کرده است. 
وی ادامه داد: این مصوبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به معنای کاهش هزینه‌ خانوار در بخش خودرو، برچیده شدن تمام مشکلات موجود در حوزه بازار خودرو است که امیدواریم در صحن مجلس نیز رای آورده و شورای نگهبان نیز تایید کند.

دادفر به صحبت های وزیر صمت در مجلس اشاره کرد و افزود: یکی از شروط وزیر صمت برای آزادسازی واردات خودرو، مثبت شدن تراز ارزی کشور بود که بنا به آخرین آماری که به دستمان رسیده است این موضوع تحقق پیدا کرده و تراز ارزی کشور مثبت شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد: مجلس انقلابی یعنی آرامش مردم را در نظر بگیرد و گره از مشکلات مردم باز کند که مجلس یازدهم نیز تاکنون نشان داده که عملکرد خوبی داشته است. هر مجلس و دولتی که بتواند صنعت خودرویی کشور را حل و با ۳۰ درصد ذخیره درآمدی اقشار دهک سوم تا هشتم بتواند خودروی باکیفیت و بر اساس تکنولوژی روز را  در اختیار مردم قرار دهد توانایی اداره سایر اموران را نیز دارد. 

بر اساس این گزارش؛ در مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰، مجوز واردات خودروهای کارکرده در مناطق آزاد صادر شده بود. اما گویا هنگام بررسی لایحه بودجه، واردات خودروی کارکرده به مناطق آزاد با مخالفت مجلس مواجه و از دستور کار خارج شد. به خصوص که برخی رسانه‌ها اعلام کردند بر اساس قوانین بالادستی واردات خودروی مستعمل به کشور ممنوع است در این رابطه وزیر صمت در مصاحبه‌ای ، صراحتا اعلام کرد: دولت در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد.

رای موافق نمایندگان مجلس برای واردات خودرو

حجت اله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز با بیان اینکه  این مصوبه  به هر فرد حقیقی و حقوقی اجازه واردات می‌دهد گفت: در حال حاضر مصوبه کمیسیون در صحن مجلس با اکثریت آرا تصویب شد و طبق قانون برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال میشود در این صورت دولت ملزم به اجرای آن است و اگر اجرا نکند، تخلف محسوب میشود. 

به گزارش ایسکانیوز؛ درنهایت نمایندگان مجلس در صحن علنی امروز چهارشنبه ۲۴ شهریورماه  و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح ساماندهی صنعت خودرو با ۱۷۲ رأی موافق، ۳۸ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۳ نماینده حاضر با اصلاحات کمیسیون مذکور در ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات خودرو به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند. بر این اساس مصوبه مجلس برای نهایی شده به شورای نگهبان فرستاده میشود تا سرانجام این طرح مشخص شود.

پایان پیام/

کد خبر: 1111152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =