بیرون آمدن از باتلاق بی‌فرهنگی دشوار است/ ما از آرمان‌ها فاصله گرفته‌ایم

محمد امامی معتقد است که ما در خصوص مسائل فرهنگی در باتلاقی گیر کردیم که امکان بیرون آمدن از آن بسیار سخت است و وزیر ارشاد جدید باید فسادستیزی موثری در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی داشته باشد.

محمد امامی کورنده، کارشناس حوزه فرهنگ و رسانه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص اینکه تصور فرهنگ غنی ایران چقدر صحت دارد، اظهار کرد: در روزگاری ایران عزیز ما منشاء و مصدر فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی بوده و البته هنوز هم هست، اما داشتن فرهنگ اصیل و تمدن دیرینه صرفا کافی نیست بلکه حفظ ارزش‌ها و خرده فرهنگ‌ها در اولویت قرار دارد، چرا که کشورهای نوظهور غربی که طی سده گذشته شناخته شده‌اند اگر تمدنی هم می‌سازند، آن را از تمدن اصیل ایرانی - اسلامی کپی‌برداری کرده‌ و به نام خودشان ثبت می‌کنند، زیرا در این کشورها موضوعی به نام تمدن وجود ندارند بلکه خرده فرهنگ‌هایی دارند که همه برگرفته از ایران قدیم است.

دشمن با جنگ رسانه و فضای مجازی درصدد ضربه زدن به فرهنگ ماست

امامی ضمن بیان مطلب فوق ادامه داد: در حال حاضر پس از گذشت بیش از دو قرن کشورهای اروپایی و آمریکایی به این موضوع رسیده‌اند که برای حفظ جامعه و فرهنگ اصیل آن باید هسته مرکزی خانواده را حفظ کنند و نیز با ترویج استحکام و هماهنگی و وحدت در خانواده، آن را تثبیت کنند و آنها طی چند دهه و به خصوص پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در پی این هستند که با عناوین مختلفی همچون جنگ سخت و جنگ نرم و امروز هم جنگ رسانه و فضای مجازی، ریشه های تمدن ایرانی اسلامی را از بین ببرند.

این کارشناس ارتباطات افزود: البته دشمنان تا حدودی هم موفق بودند، به این دلیل که هم ملت و هم مسئولان فرهنگی کشور ما به خصوص در دولت گذشته تنها موضوعی که دغدغه ای نسبت به آن نداشتند موضوع فرهنگ و تمدن بوده است و به همین علت ما در منجلابی عمیق هستیم.

وی با ذکر این مطلب که همه ما مشاهده کردیم که زمانی که ویروس کرونا در تمام دنیا شیوع پیدا کرد تست و هزینه‌های درمانی آن رایگان بوده و هست، ادامه داد: اما دولت قبلی این هزینه‌ها را از مردم اخذ کرد و نمونه‌های دیگری هچون اختلاس، رانت، احتکار ماسک و الکل و دارو و همچنین واکسن که انتشار اخبار این مسائل در دنیا باعث آبروریزی کشور ما شد، چرا این اتفاق می‌افتد؟ چون آن فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی را از ما گرفته اند و مسئولان و مدیران ما رفته رفته بر اثر درگیری با رانت و پول‌های بادآورده از فرهنگ فاصله گرفته و به سمت زندگی اشرافی روی آوردند.

تاکید رهبری بر دوری از تجمل و اشرافی گری است

امامی تاکید کرد: حتی کار به جایی رسید که مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ آقای رئیسی هم از این واژه استفاده کرده و فرمودند که دولت سیزدهم به دور از زندگی اشرافی گری و تجملاتی باشد. این تاکیدی است که امام و رهبری در تمام دوران 40 ساله انقلاب اسلامی داشتند و دغدغه اصلی این بزرگوارن موضوع فرهنگ بوده و هیچگاه به اقتصاد، کار، اشتغال و حرفه به اندازه فرهنگ توجه ویژه نداشتند، اما آیا مسئولان ما در طی این چند دهه اشاره‌ای هرچند کوچک به فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی داشتند.

این کارشناس رسانه با ذکر این مطلب که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنابراسمی که دارد باید در خدمت توسعه اهداف اصیل فرهنگی ایرانی اسلامی باشد؛ تشریح کرد: اما متاسفانه عملکرد این وزارتخانه در دو دولت قبل به گونه ای بود که امروز ثمره اش را می‌بینیم و به عنوان نمونه سریال‌های نمایش خانگی جهت ترویج خشونت و خیانت و همچنین عشق‌های مثلثی پرداخته و حتی متاسفانه وزیر ارشاد دولت قبل هم از این فیلم‌ها حمایت کرد اما به نظر من در هیچ کجای این سریال‌ها اثری از تمدن و تفکر ایرانی و اسلامی نمی‌بینیم .

وی افزود: ما در باتلاقی گیر کردیم که امکان بیرون آمدن از آن بسیار سخت و دشوار است و وزیر ارشاد جدید ماموریت بسیار سختی دارد چرا که شاکله وزارت ارشاد با تغییر مدیران و رویکردهایشان که نیازمند یک همت قوی و فسادستیزی آنچنانی در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی است، کار بزرگی خواهد بود. امروز مدیران ما در دولت از لحاظ امکانات و حقوق سیر نیستند و گرسنه‌اند و لذا در منصبی که قرار می‌گیرند از طریق آن سمت به عقده‌های درونی و مشکلات خودشان می‌پردازند و همین امر موجب می‌شود که دولت آلوده به رانت و فساد شود و مناصب و پست‌ها خرید و فروش شده و متاسفانه از آرمان‌های امام و رهبری دور شویم.  

ضربه فرهنگی دولت روحانی تا مدت‌ها جبران نخواهد شد

این کارشناس ارتباطات با اشاره به این مطلب که ضربه‌های فرهنگی و خشکاندن ریشه‌های فرهنگ که توسط مدیران دولت دوازدهم و آقای روحانی صورت گرفت، شاید دوران زیادی طول بکشد تا دوباره احیا شود، خاطرنشان کرد: این مسئولان اخلاق را در جامعه از مردم دور کردند و مردم را دین ستیز کرده و با شرایط سکولار و سیستم اقتصاد نئولیبرال بار آوردند که هرکسی بیشتر توانست بخورد فربه‌تر شود.

وی در خصوص شرایط امروز جامعه اذعان کرد: فرهنگ زشتی که در جامعه رواج پیدا کرده بداخلاقی‌ها، دور شدن انصاف و وجدان از انسان‌ها است لذا چطور یک فرد به خودش می‌قبولاند که ویال واکسن‌ها را از زباله‌های بیمارستانی پیدا کرده و درون آن آب مقطر ریخته و با یک تیم این واکسن‌ها را بفروشند، پس زمانی که آموزش‌های دینی و اخلاق از بین رفت، باید شاهد این اتفاقات هم باشیم.

بزرگترین عامل به وجود آمدن فساد سازمان یافته در کشور عملکرد غلط و ضعیف دولت‌هاست

امامی یادآور شد: رهبری تعبیری دارند که فساد مثل یک اژدهای چند سر است که هر کجای آن را بزنی سر دیگرش بیرون می‌زند، پس بزرگترین عامل به وجود آمدن یک سیستم فساد سازمان یافته در کشور عملکرد غلط و ضعیف دولت‌هاست. ریشه درخت فساد به گونه‌ای در تمام سطوح مدیریتی ریشه دوانده که آقای رئیسی برعکس تمام مواردی که درخت‌ها را باید آب داد تا زنده بمانند، باید درخت فساد را بخشکاند زیرا اگر ریشه‌های درخت فساد خشکانده نشود، فسادستیزی هم صورت نخواهد گرفت.

وی در خاتمه بیان کرد: توقع من این است که در دولت جدید از مدیران جوان انقلابی و فسادستیز استفاده کنند نه سفارشی‌های دیگران، زیرا افراد شایسته‌ای هستند که در دولت‌های قبلی از آن‌ها استفاده نشد و در حاشیه بودند اما وزرای دولت جدید باید این افراد را شناسایی و از توانایی آن‌ها استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =