درخواست جمهوریخواهان سنای آمریکا از بایدن در خصوص طالبان

از دولت بایدن خواستند تا طالبان را به عنوان یک "سازمان تروریستی خارجی" معرفی کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، به نقل از پایگاه واشنگتن تایمز، جمهوریخواهان کمیته سرویس‌های مسلح سنا به رهبری سناتور جونی ارنست، در نامه امروز (چهارشنبه) به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نگرانی‌هایی را درباره سابقه خونین طالبان و انتصاب اخیر سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی به عنوان وزیر کشور دولت طالبان مطرح ساختند.

این قانونگذاران نوشتند: با توجه به سابقه آنها در حمایت از حملات تروریستی علیه ایالات متحده، سبک ظالمانه حکومتداری آنها، ادامه نمایش قساوت علیه آمریکایی‌ها و متحدان ما و اکنون، قابلیت نظامی ارتقا یافته آنها، نسخه کنونی از دولت طالبان یک تهدید چشمگیر علیه ایالات متحده به نمایش می‌گذارد.

انتصاب سراج‌الدین حقانی که به اتهام قتل شهروندان آمریکایی تحت پیگیرد اف.بی.آی است، مایه شگفتی جامعه بین‌المللی شد چرا که طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت در افغانستان تلاش دارد تا یک وجهه اصلاح شده از خود به نمایش بگذارد.  

دولت بایدن گفته است که برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت "مشروع و قانونی" افغانستان در آینده نزدیک ندارد، با این حال حین عملیات خروج هماهنگی‌هایی با طالبان برای تخلیه شهروندان آمریکایی و افغان داشت.

با این حال، چنین اقدامی می‌تواند تصمیمات بین‌المللی در مورد لغو تحریم‌ها برای تمدید کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را پیچیده کند؛ یکی از معدود منابع باقی مانده نفوذ آمریکا بر این گروه.

این قانونگذاران جمهوریخواه گفتند که آنها با وعده‌های طالبان مبنی بر حکومت مطابق با هنجارهای بین‌المللی قانع نمی‌شوند.

در نامه آنها به بلینکن آمده است: حتی با تکمیل تصمیم دولت مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی و متحدانش از افغانستان، ما شاهد حملات علنی به افراد، ضرب و جرح زنان و دختران و اقدام فعال تیم‌های جستجو علیه متحدان و شرکای خود هستیم. برای ما مساله نگران‌کننده این است که در میان کسانی که توسط نیروهای طالبان مورد ضرب و جرح و تعقیب قرار گرفته‌اند، شهروندان آمریکایی و خانواده‌های آنها هستند که هنوز در افغانستان زندگی می‌کنند.

دیگر قانونگذاران جمهوریخواه شامل سناتور لیندسی گراهام و مایک والتز روز سه‌شنبه قوانینی ارائه کردند تا طالبان به عنوان یک "سازمان تروریستی خارجی" شناخته شود.

والتز در بیانیه‌ای گفت: اگر این دولت بخواهد با فاجعه‌ای که در افغانستان ایجاد کرده است اعتبار خود را به دست آورد، باید قدم بردارد و طالبان را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی به طور رسمی معرفی کند.

این درخواست قانونگذاران آمریکایی تنها یک هفته پس از تشکیل دولت موقت طالبان به دنبال خروج نیروهای آمریکایی در پایان اوت مطرح می‌شود. این نامه همچنین به دنبال حضور دو روزه بلینکن مقابل هیات‌های مجلس نمایندگان و سنای آمریکا منتشر می‌شود که اولین سری از جلسات بررسی خروج آمریکا از افغانستان به شمار می‌روند.

کد خبر: 1111222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =