کدام کشورها تزریق واکسن آسترازنکا را متوقف کردند؟

با افزایش نگرانی‌های مربوط به لخته شدن خون در افرادی که واکسن آسترانکا دریافت کرده بودند، فروردین گذشته نزدیک به ۲۰ کشور، عمدتا در اتحادیه اروپا- زدن این واکسن را تعلیق کردند، اما بعد از گذشت چند ماه با اعمال محدودیت هایی دوباره این واکسن را به چرخه واکسیناسیون برگرداندند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در پی افزایش تعداد افرادی که بعد از دریافت واکسن آسترانکا دچار لختگی خون و ندرتا خونریزی مغزی شدند، برخی کشورها عمدتا در اروپا زدن این واکسن را متوقف کردند. اتریش اولین کشور اروپایی بود که در مورد لخته شدن خون افراد بعد از واکسن آسترانکا هشدار داد و دانمارک اولین کشوری بود که استفاده از آن را به طور کامل ممنوع کرد.

به دنبال این کشورها، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، دانمارک، نروژ، هلند، سوئد و لیتوانی نیز طرح واکسیناسیون آسترازنکا را متوقف کردند. این در حالی است که شرکت چند ملیتی بریتانیایی- سوئدی آسترازنکا در فروردین ماه اعلام کرد که بیش از ۱۷ میلیون نفر در انگلستان و اتحادیه اروپا این واکسن را دریافت کرده‌اند و کمتر از ۴۰ مورد لخته خون در این افراد گزارش شده است. آژانس دارویی اروپا نیز بر این موضوع تاکید کرد که واکسن آسترازنکا ایمن است و مزایای آن با ادامه شیوع کرونا و افزایش مرگ‌ومیر ناشی از آن بیشتر از نزدن آن است. همچنین به نظر می‌رسد تعداد موارد آمبولی در افراد واکسینه شده بیشتر از آنچه در جمعیت عمومی مشاهده می‌شود، نیست. این آژانس همچنین اعلام کرد که نتایج تحقیقات خود را در مورد لخته شدن خون و کم شدن تعداد پلاکت‌ها در افراد دریافت‌کننده این واکسن منتشر می‌کند، اما به نظر می‌رسد که این بیانیه‌ تاثیر چندانی بر اطمینان خاطر کشورها در رفع تردیدها نداشته است.

با این حال اکثر این کشورها واکسیناسیون آسترازنکا را بعد از مدتی از سر گرفتند، اما اغلب با ایجاد محدویت‌هایی برای گروه‌های سنی بالاتر. این اقدامات در واکسن جانسون اند جانسون هم کمابیش به چشم می‌خورد.

کشورهایی که استفاده از واکسن آسترازنکا را تعلیق کرده‌اند، عبارتند از:

دانمارک

دانمارک اولین کشور اروپایی است که واکسن آسترازنکا را به دلیل نگرانی از موارد نادر لخته شدن خون به طور کامل متوقف کرده است. اما بعد از مدتی مقامات این کشور اعلام کردند که فقط در صورت تمایل خود افراد این واکسن زده می‌شود.

سوئد

آژانس بهداشت سوئد در 16 مارس استفاده از واکسن آسترازنکا را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در مقابل ویروس کووید ۱۹ متوقف کرد. این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد: این آژانس تصمیم دارد که استفاده از واکسن آسترازنکا را تا زمانی که تحقیقات آژانس داروهای اروپایی در مورد عوارض جانبی به اثبات نرسیده، متوقف کند.

آژانس محصولات پزشکی سوئد نیز یک روز قبل اعلام کرد که 10 مورد لختگی خون و یک مورد پایین افتادن سطح پلاکت در افرادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند، ثبت شده است.

استفاده از واکسن در 25 مارس برای افراد 65 ساله و بالاتر دوباره آغاز شد.

لتونی

سازمان‌های بهداشتی دولت لتونی در 16 مارس تعلیق موقت تا دو هفته را اعلام کردند. این آژانس‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند که تا زمانی که بررسی‌های دقیق در مورد واکسن آسترازنکا به پایان نرسد، احتیاط بیشتر این است که فعلا زدن آن متوقف شود؛ وگرنه هیچ مشکلی در استفاده از این واکسن در لتونی وجود ندارد.

فرانسه

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در 15 مارس اعلام کرد که این کشور استفاده از واکسن آسترازنکا را تا زمانی که نتایج بررسی آژانس دارویی اروپا منتشر نشده، به حالت تعلیق درمی‌آورد.

مکرون در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: استفاده از واکسن آسترازنکا به عنوان یک اقدام احتیاطی متوقف می‌شود و اگر نتایج آژانس دارویی اروپا منتشر شود، زدن آن را به سرعت از سر می‌گیریم.

از سرگیری واکسن آسترازنکا در 19 مارس تائید، اما اعلام شد که فقط برای افراد 55 سال به بالا این واکسن تزریق شود. در 9 آوریل، توصیه شد افراد زیر ۵۵ سال که اولین دوز خود را آسترازنکا دریافت کرده‌اند، برای دوز دوم از نوع واکسن RNA بزنند.

آلمان

دولت آلمان در 15 مارس اعلام کرد که استفاده از واکسن آسترازنکا را متوقف کرده است. در 31 مارس، دستورالعمل‌هایی مبنی بر محدود کردن استفاده از واکسن برای افراد بالای 60 سال صادر شد. در اول آوریل، کمیسیون واکسن به افراد زیر 60 سال که برای دوز اول واکسن آسترازنکا را دریافت کرده‌اند توصیه کرد که برای دوز دوم خود واکسن دیگری دریافت کنند.

ایسلند

پس از تعلیق این واکسن در 11 مارس، استفاده از آن را در 25 مارس از سر گرفت.

ایتالیا

آژانس دارویی ایتالیا در 15 مارس اعلام کرد که به سایر کشورهای اروپایی در جلوگیری از استفاده از واکسن آسترازنکا ملحق شده است. این در حالی بود که آژانس سلامت این کشور با وجودی که اصرار داشت این واکسن هیچ ارتباط مستقیمی با عوارض جانبی ندارد، برای احتیاط، زدن آن را ممنوع کرده بود.

بعد از چند ماه، مشاور ارشد بهداشت کشور اعلام کرد که این واکسن فقط برای افراد بالای 60 سال استفاده شود.

کانادا

مقامات در اوائل آوریل اعلام کردند که ارائه واکسن به افراد زیر 55 سال را متوقف می‌کنند و نیاز به تجزیه و تحلیل جدید واکسن دارند.

استرالیا

در وب‌سایت دولتی استرالیا نیز آمده است: واکسن آسترازنکا برای افراد 18 سال به بالا به طور موقت تائید شده است. گروه مشاوره فنی استرالیا در زمینه ایمن‌سازی توصیه می‌کند که بزرگسالان زیر ۶۰ سال واکسن فایزر دریافت کنند. در افراد بالای ۶۰ سال، مزایای واکسن آسترازنکا از خطرات احتمالی آن بیشتر است. خطر لخته شدن خون در افراد زیر ۶۰ سالی که آسترازنکا دریافت می‌کنند، بیشتر است.

اتریش

اتریش هم این واکسن را تعلیق و بعد از مدتی واکسیناسیون آسترازنکا را از سر گرفت.

برزیل

مقامات برزیل ابتدا این واکسن را به تعلیق درآورند، اما بعد از چند ماه اعلام کردند که که استفاده از این واکسن را محدود نمی‌کنند، چون مزایای آن از خطراتش بیشتر است.

بریتانیا

کمیته واکسیناسیون بریتانیا اعلام کرد که در صورت امکان برای افراد زیر 30 سال یک واکسن جایگزین به جای آسترازنکا تزریق خواهد شد، اما اگر این افراد دوز اول آسترازنکا را دریافت کرده‌اند، دوز دوم را هم از همین واکسن دریافت خواهند کرد.

استونی

استفاده از واکسن برای افراد زیر 60 سال در 7 آوریل به حالت تعلیق درآمد.

فنلاند

استفاده از واکسن آسترازنکا از 29 مارس برای افراد 65 سال به بالا از سر گرفته شد.

گرجستان

بعد از فوت یک پرستار به دلیل تزریق واکسن آسترازنکا، گرجستان زدن این واکسن را محدود کرد و دولت اعلام کرد که تنها در مراکز پزشکی کاملا مجهز، زدن این واکسن ادامه پیدا خواهد کرد.

اندونزی

استفاده از این واکسن در 22 مارس از سر گرفته شد، اما نسبت به استفاده از آن در افرادی که تعداد پلاکت خون آنها پایین است، هشدار داده شد. 

و  بقیه کشورها

اسپانیا، لوکزامبورگ، قبرس، پرتقال، اسلوانی، اندونزی، هلند، ایرلند، بلغارستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، تایلند، رومانی و اتریش هم کمابیش با این دلایل زدن واکسن آسترازنکا را متوقف کردند یا به تعلیق درآوردند، اما بعد از گذشت زمانی دوباره واکسیناسیون را از سر گرفتند و برخی از آنها محدودیت‌هایی نیز در نظر گرفتند.

سازمان بهداشت جهانی چه می‌گوید؟

در وب‌سایت سازمان بهداشت جهانی آمده است:

دو نسخه از واکسن تولید شده توسط آسترازنکا-SKBio (جمهوری کره) و موسسه سرم‌سازی هند، برای استفاده اضطراری توسط این سازمان فهرست شده است. زمانی که واکسن مورد بررسی قرار گرفت، توسط آژانس دارویی اروپا مورد بازبینی قرار گرفت و داده‌های سازمان‌های بهداشتی دیگر را در مورد کیفیت، ایمنی و اثربخشی واکسن به طور کامل ارزیابی کرد و زدن واکسن را برای افراد بالای ۱۸ سال توصیه کرد.

- میزان تاثیرگذاری آسترازنکا

واکسن آسترازنکا ۶۳/۰۹ درصد در مقابل ویروس کرونا اثربخشی دارد و دریافت دوز دوم آن بعد از هشت تا ۱۲ هفته اثربخشی آن را افزایش می‌دهد. هیچ اطلاعات قابل توجهی در مورد تأثیر آسترازنکا بر انتقال یا دفع ویروسی موجود نیست.

- چه کسانی می‌توانند واکسن آسترازنکا بزنند؟

واکسیناسیون برای افرادی که بیماری‌های خاص دارند و خطر ابتلا به کووید 19 در آنها شدیدتر خواهد بود، از جمله چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی و دیابت توصیه می‌شود. اگرچه مطالعات بیشتری برای افرادی که مبتلا به HIV یا بیماری‌های خود ایمنی یا نقص ایمنی هستند مورد نیاز است، اما افرادی که در این گروه قرار دارند و بخشی از گروهی هستند که برای واکسیناسیون توصیه می‌شوند، باید قبل از واکسن، توسط پزشک مشاوره شوند.

واکسیناسیون را می‌توان برای افرادی که در گذشته به کووید 19 مبتلا بودند نیز پیشنهاد کرد. اما این افراد می‌توانند واکسیناسیون خود را تا ۶ ماه به تعویق بیندازند تا افراد دیگری که نیاز فوری به واکسن دارند، زودتر اقدام کنند.

- آسترازنکا برای چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

افرادی که سابقه واکنش آلرژیک شدید به هر یک از اجزای واکسن را دارند، نباید از آن استفاده کنند. واکسن برای افراد زیر 18 سال تا نتایج مطالعات بیشتر توصیه نمی‌شود.

کد خبر: 1111230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =