آخرین وضعیت کرونا در کشور | زنگ هشدار احتمال شعله‌ور شدن دوباره بیماری / برداشته شدن شرط سنی واکسیناسیون برای برخی استان‌ها

درحالی روند نزولی همه‌گیری کرونا با ویروس جهش یافته دلتا در بسیاری از مناطق کشور ادامه دارد که شعله‌ور شدن ویروس در چند نقطه از ایران زنگ هشدار جهش آمارها را به صدا در آورده است.

به‌گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، درحالی کاهش تعداد بیماران جدید در آمارهای رسمی منتشر شده چشمگیر است که افزایش مراجعه بیماران به مراکز درمانی برخی نقاط در کشور زنگ هشدار احتمال شعله‌ور شدن دوباره بیماری را به صدا در آورده است.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند روند نزولی اگرچه در بسیاری از استان‌ها برای چندمین روز متوالی ادامه داشته اما برخی مراکز مثل استان فارس و تعداد از استان‌های غربی ایران شاهد روند افزایشی مراجعه بیماران بوده‌اند که این روند می‌تواند دوباره باعث بروز مشکلاتی در زمینه بیماری باشد.

به گفته این گروه اگرچه روند واکسیناسیون سرعت بسیار مناسبی در کشور گرفته و روزانه تعداد زیادی از هموطنان در مقابل ویروس منحوس واکسینه می‌شوند اما نباید فراموش کنیم که تکمیل مراحل واکسیناسیون یعنی هر دو دوز تعیین کننده است و البته بعد از هر تزریق مدتی زمان لازم است که حداکثر مصونیت در مقابل ویروس در بدن ایجاد شود بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی و بسیار جدی است.

این گروه تاکید می‌کنند شکننده بودن اوضاع و روند نزولی بیماری کاملا مشخص است نباید فراموش کنیم که با توجه به قابلیت سرایت بسیار بالای ویروس دلتا هرگونه سهل‌انگاری می‌تواند منجر به افزایش نرخ ابتلا و آغاز موجی تازه به مراتب شدیدتر از گذشته باشد.

کارشناسان بهداشت درمان همچنین معتقدند هفته پایانی تعطیلات تابستانی و تغییر رنگ‌بندی استان‌ها در چند روز گذشته می‌تواند یکی از نگرانی‌های عمده برای جابه‌جایی جمعیت و افزایش تقاضای سفر شناخته شود که عمدتا معطوف به سواحل خزر و مناطق خوش آب و هوا است؛ بنابراین مسئولان مربوطه باید از همین امروز برنامه‌ریزی کنند که برای این اتفاق راه‌حل مناسب و قابل توجهی داشته باشند.

به گفته این گروه جابه‌جایی گسترده جمعیت و شکننده بودن روند نزولی دو عاملی هستند که می‌تواند نتایجی قابل توجه در نیمه مهرماه 1400 به همراه داشته باشد.

استان آذربایجان غربی/ 28 فوتی در شبانه‌روز گذشته

جواد آقازاده با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته یک هزار و 472 نفر دیگر به این ویروس مبتلا شده‌اند و آمار کل مبتلایان به 259 هزار و 987 نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: همچنین با فوت 28 نفر دیگر تعداد قربانیان کروناویروس در آذربایجان‌غربی به پنج هزار و 979 نفر رسیده است.

وی با اشاره به رکوردی دیگر در تعداد واکسیناسیون روزانه تصریح کرد: در شبانه روز گذشته 68 هزار و 20 نفر واکسینه شدند و آمار کلی واکسیناسیون به یک میلیون و 287 هزار و 881 نفر رسید.

آقازاده در ادامه نیز گفت: در شبانه روز گذشته بستری حاد تنفسی به دو هزار و 213 و بستری مشکوک به یک هزار و 36 نفر رسید ضمن اینکه هم اکنون 74 نفر بیمار بدحال به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند.

وی همچنین اظهار داشت: هم اینک تعداد 328 نفر نیز در بخش آب سی یوی بیمارستان‌های سطح استان آذربایجان‌غربی بستری و مشغول مداوا هستند.

استان آذربایجان شرقی/بیش از 55 درصد از جمعیت آذربایجان شرقی واکسینه شدند

محمدحسین صومی شامگاه امروز در آئین اختتامیه پنجنین دوره از جشنواره مطبوعات با محوریت کرونا، با انتقاد از عدم استقبال مردم از واکسیناسیون، اظهارداشت: 55 درصد از جمعیت بالای 18 سال استان واکسن دریافت کرده است و این میزان با توجه به وفور واکسن در مراکز تعیین شده باید به حدود 70 الی 80 درصد برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر این که واکسن به اندازه داریم، اذعان داشت: دیروز از ساعت یک بامداد تا هفت صبح جمعا 40 نفر به مرکز واکسیناسیون شبانه روزی مراجعه کرده اند، درصورتی که همان محل 56 نفر جهت تزریق واکسن تعیین شده بودند.

وی شایعات غلط و مخرب را بسیار خطرناک دانست و عنوان کرد: بعضی رسانه‌ها ادعا کرده‌اند که فلان واکسن باعث فوت می شود و این خبر را می توان یک سم مهلک برای مردم ارزیابی کرد، چراکه عدم استقبال زیاد از واکسیناسیون نمی تواند در حد مطلوب از اپیدمی جلوگیری کند.

صومی ادامه داد: این شایعات نابجا تا حدی پراکنده شده است که من خودم نمی‌توانم اطرافیانم را قانع کنم و به عنوان یک سرباز مردم معتقدم مردم باید هر چه سریعتر برای دریافت واکسن بشتابند و مردم را به واکسیناسیون دعوت کنیم.

وی در تشریح مراحل انتقال واکسن از تهران به تبریز و دیگر شهرستان های استان، گفت: بعضا با پرواز مستقیم تهران به تبریز و بعضا با پرواز تهران به زنجان و زنجان به تبریز حدود 5 صبح واکسن ها در فرودگاه تحویل خودروهای مخصوص حمل واکسن داده می شود تا به شهرهای استان برسانند و واکسیناسیون متوقف نشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: این خودروها باید هرچه سریعتر واکسن را به تمام نقاط استان مانند میانه، جلفا و خدآفرین در کمترین زمان برسانند تا واکسیناسیون بدون تاخیر انجام شود.

استان اصفهان/ 30 مورد فوتی در یک روز

آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان 3554  نفر بودند که 1179 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده 409  نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت 386 بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر  2847 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد 424 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان را 37 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 30 فر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان البرز/105 مورد در مراکز درمانی بستری هستند

مهرداد بابایی در مورد آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان البرز ، اظهار داشت: 105 بیمار با علائم کرونا در مراکز درمانی استان البرز بستری شدند.

وی افزود: مجموع کل موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز 68 هزار و 633  نفر  بوده است.

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز با بیان اینکه در حال حاضر  تعداد 1090 نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک در مراکز درمانی بستری هستند، بیان کرد: از این تعداد ، ابتلای 566 نفر به بیماری کرونا تا امروز قطعی شده است.

بابایی با بیان اینکه  در 24 ساعت گذشته حدود 3500 بیمار سرپایی به مراکز درمانی استان البرز مراجعه کرده اند، تصریح کرد: متاسفانه در 24 ساعت گذشته 22 بیمار کرونایی جان خود را از دست داده اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به  5813 نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه شیوه نامه‌های بهداشتی باید با جدیت اجرا شود، تصریح کرد: خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 61 هزار و 718 نفر از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

استان ایلام/ 167 مورد بستری جدید

محمد کریمیان با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد 57 هزار و 491 نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی 24 ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی 167 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر 284 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در 24 ساعت اخیر 56 بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها 55 هزار و 969 نفر بوده است.

کریمیان گفت: در 24 ساعت گذشته چهار مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان دو مورد شهرستان ایلام، یک مورد شهرستان چوار و یک مورد مربوط به شهرستان دهلران گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون یک هزار و 31 نفر بوده است. ‌

در همین حال جمیل صادقی‌فر از استقبال مادران باردار ایلامی از طرح واکسناسیون خبر داد و گفت: تا کنون 854 مادر واکسینه شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: واکسیناسیون کووید 19 مادران باردار در راستای تضمین سلامت مادر و کودک بوده و تا علاوه بر سلامت مادر، سلامت جنین و یا نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌شود نیز در برابرویروس کرونا واکسینه شوند.

وی اجرای طرح را در شرایط فعلی برای مادران بالای 35 سال و دارندگان بیماری زمینه‌ای عنوان کرد و نوع  واکسن تزریقی را نیز سینوفارم عنوان کرد و گفت: مادران با داری 12 هفته بارداری می‌توانند تزریق واکسن کنند و در صورت زایمان بعد از 42 روز مجاز به تزریق واکسن خواهند بود.

صادقی‌فر در ادامه به اقدامات واکسینه کردن عمومی مردم ایلام نیز گریزی زد و گفت: روزانه نزدیک به ده هزار دوز واکسن کرونا در استان ایلام تزریق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امید است با ادامه تزریق واکسن به سایر شهروندان کاهش ابتلا به این ویروس  را در استان ایلام شاهد باشیم .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام ‌یادآورشد: تا کنون 300 هزار دوز واکسن کرونا در استان ایلام تزریق شده است.

استان بوشهر/ شرط سنی واکسیناسیون برداشته شد

سعید کشمیری در گفتگویی از شتاب گرفتن واکسیناسیون کرونا در استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: تزریق واکسن کرونا با افزایش مراکز واکسیناسیون بیش از 40 درصد افزایش یافته که در روزهای آینده افزایش آن به 2 برابر نسبت به ماه گذشته می‌رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر کاهش مبتلایان به کرونا را نشان از گذر از پیک پنجم کرونا دانست و بیان کرد: با انجام تست‌ها و آزمایشات تعداد بیماران از 70 درصد در هر 100 نفر به 20 درصد کاهش یافته است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر کاهش 70 درصدی بیماران کرونایی را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: اکنون نتایج آزمایشات تست کرونا که در مرداد ماه از میان یک‌هزار نفر 700 نفر بود اکنون به کمتر از 300 نفر رسیده و تعداد تخت‌های اشغالی بخش کرونایی کاهش چشمگیری یافته است.

وی تعداد بیماران بستری در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر را کمتر از 300 نفر دانست و افزود: تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر 290 نفر است که 58 نفر آنها روز گذشته بستری شده‌اند و از این تعداد ابتلای 28 مورد به کرونا قطعی است.

کشمیری از بستری 47 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان خبر داد و عنوان کرد: از این شمار 13 نفرشان در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر فوت 3 نفر دیگر از بیماران کرونایی در روز گذشته را یادآور شد و گفت: تاکنون یک‌هزار و 911 نفر به سبب ابتلا به بیماری کرونا در استان بوشهر جان‌باخته‌اند که یک‌هزار نفر آنان مربوط به پیک پنجم بوده است.

دبیر ستاد مقابله با بیماری کرونا استان بوشهر از حذف شرط سنی تزریق واکسن کرونا در روستاهای استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: با اجرا طرح واکسیناسیون در روستا به‌صورت ضربتی و سیار، شرط سنی تزریق واکسن کرونا در روستاهای استان برداشته شده است.

استان خراسان جنوبی/بستری 25 بیمار جدید در مراکز درمانی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته 278 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع 95 بیمار جدید شامل 25 بستری و 70 مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد 34 مورد از بیرجند، خوسف 3 مورد، 2 بشرویه مورد، درمیان و فردوس هر کدام 1 مورد، زیرکوه 10 مورد، سرایان 4 مورد، سربیشه، قاین و نهبندان هر کدام 9 مورد و 13 مورد جدید از طبس شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از 729 تست سریع کرونا 127 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 295 بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 156 نفر کرونا مثبتند، ادامه داد: از این تعداد 30 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 9 نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: 2 مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و 110 نفر رسید.

مهدی زاده افزود: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز 257 هزار و 748 نفر واکسن نوبت اول و 153 هزار 433 نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

خراسان رضوی/ 3 مرکز واکسیناسیون شبانه‌روزی شد

مهدی قلیان اظهارداشت: در حال حاضر 47  پایگاه و مرکز تجمیعی واکسیناسیون در مناطق تحت پوشش این دانشگاه راه اندازی شده است این پایگاه‌ها در مشهد، فریمان، سرخس، قوچان، چناران، کلات، طرقبه، خواف، کاشمر، گلبهار، بردسکن و تایباد راه اندازی شده است.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت واکسیناسیون به بیش از 100  هزار دوز در روز رسیده است که این امر موجب افزایش خدمت رسانی به گروه‌های هدف شده است.در حال حاضر متولدین سال های 1370 و قبل  از آن مشمول دریافت واکسن کرونا هستند.

قلیان تصریح کرد: کاربران نقشه و مسیریاب "نشان"  می‌توانند به نشانی دقیق  مرکز واکسیناسیون کرونا دسترسی داشته باشند و در زمان فراخوان با توجه به منطقه مسکونی خود به نزدیکترین محل واکسیناسیون مراجعه کنند.

و ی ادامه داد: در حال حاضر مراکز اباعبدالله (ع) واقع در معلم 75.6، شهید حاتمی واقع در فرامرز 3 و سیدی واقع در سیدی نبش صبای غربی 11 تا ساعت 24 نسبت به امر واکسیناسیون شهروندان اقدام می‌کنند.

استان سمنان/78 بیمار جدید شناسایی شد

نوید دانایی اظهار داشت: اگرچه در موج نزولی بیماری هستیم اما همچنان روند ابتلا به بیماری کرونا در استان سمنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در مدت 48 ساعت گذشته تعداد 78 بیمار جدید با تست کرونا مثبت در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه و سریع شدن گفت همچنان روند ابتلا به بیماری وجود دارد و خطر نیز هست تا زمانی که واکسیناسیون کامل جمعیت انجام نشود همچنان خطر هست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه مردم همچنان باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند افزود حتی کسانی که واکسن زدن نیز باید پروتکل ها را رعایت کرده و فاصله گذاری اجتماعی را حفظ کنند.

دارایی با اشاره به میزان واکسیناسیون در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان نیز گفت تاکنون 237 هزار و 737 دوز واکسن در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تزریق شده است.

وی خاطرنشان کرد در مجموع حداقل 46 درصد مردم تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان دوره اول واکسن کووید 19 را دریافت کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به روند مطلوب واکسیناسیون در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ابراز امیدواری کرد تا با ورود محموله‌های جدید واکسن روند واکسیناسیون در همه شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تسریع شود.

استان فارس/ شعله‌ور شدن دوباره "دلتا"

نزدیک دو سال است که مردم استان فارس به تبع کل کشور با بیماری منحوس کرونا درگیر هستند و در این دو سال فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشتند.

خیز آهسته موارد ابتلا و بستری بیماران در مراکز درمانی استان طی چند روز اخیر نوید شکست زنجیره‌های انتقال این بیماری است که البته برای تحقق این مهم علاوه بر دریافت واکسن و گسترش ایمنی عمومی در جامعه، نیازمند پای‌بندی جدی تمامی افراد به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که با تلاش مسئولان اجرایی و همراهی مردم ممکن می‌شود.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز  از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و 298 هزار و 929 تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده 391 هزار و 715 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون 174 هزار و 881 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد 38 هزار و 233 بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، 429 هزار و 948 بیمار مبتلا به کووید 19 در استان فارس شناسایی شده است.

با اعلام جان باختن 10 هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون مجموع جان‌باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری به 6هزار و 477 نفر رسیده است.

همچنین 406 بیمار جدید طی 24 ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان بستری شدند که نسبت به روز پیش از آن از افزایش نسبی برخوردار بوده است و با این حساب هم اکنون سه هزار و 71 بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های فارس بستری هستند که از این تعداد 312 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

براساس این اعلام در 24 ساعت گذشته یک هزار و 903 بیمار با مراجعه به مراکز منتخب شانزده ساعته استان به صورت سرپایی خدمات دریافت کرده و تحت مداوا قرار گرفته‌اند.

استان قزوین/190 بیمار جدید در مراکز درمانی بستری شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین از جهش دوباره آمار بستری‌های روزانه کرونایی خبر داد و اظهار داشت:  در 24 ساعت اخیر 190 بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در مقایسه با روز قبل 52 درصد افزایش داشته و نسبت به روز پیش 65 نفر بیشتر بستری شدند که افزایش قابل توجهی است.

پیمان نامدار اضافه کرد: با این حال آمار مبتلایان کرونایی روزانه در 24 ساعت گذشته 38 درصد کاهش یافته و در طول این مدت 349 مبتلای جدید در آزمایشگاه‌های منتخب کووید شناسایی شدند که 217 نفر کمتر از روز قبل است. در ضمن آمار بیماران بدحال زیر دستگاه ونتیلاتور هم نسبت به روز پیش ثابت ماند و در حال حاضر 39 بیمار کرونایی بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان همچنین از کاهش 55 درصدی موارد مرگ‌ومیر کرونایی خبر داد و گفت: در 24 ساعت گذشته 5 بیمار بدحال را به خاطر شدت علایم ابتلا به کرونا از دست دادیم که این آمار نسبت به روز گذشته 6 نفر کمتر شده است.

نامدار ادامه داد: همچنین در طول این مدت آمار بهبودیافتگان کرونایی هم 58 درصد کاهش یافت و 50 بیمار کرونایی ما با علایم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌ها مرخص شدند که این آمار 69 نفر کمتر از روز گذشته و کمترین آمار بهبودیافتگان از ابتدای ایجاد موج پنجم پاندمی کروناست.

وی از افزایش 10.2 درصدی آمار کل بستری‌های فعلی کرونایی خبر داد و گفت: در حال حاضر 670 بستری کرونایی در مجموع بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ما بستری هستند که این آمار نسبت به روز قبل 62 نفر بیشتر شده و در صورتی که این روند مستمر باشد، نگرانی‌ها در مورد بازگشت دوباره خیز پنجم نابه‌جا نخواهد بود.

استان کرمان/سرعت گرفتن واکسیناسیون

هر چند ثبت نام واکسن کرونا برای افراد بالای 30 سال(متولدین 1370 و قبل از آن) در استان کرمان آغاز شده و تزریق واکسن در مناطق روستایی و عشایری صعب العبور استان نیز برای افراد بالای 18 سال انجام می‌شود که جعیت زیادی و البته قابل توجهی است با این وجود مسئله‌ای وجود دارد این است که واکسیناسیون ایمنی 100 درصدی ایجاد نکرده و احتمال بیمار شدن، افراد واکسینه‌ شده درصورت بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی حتی با دریافت دو دوز واکسن وجود دارد البته بیماری این افراد نسبت به سایر افراد که یا واکسن نزده‌اند یا اینکه تنها یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند بسیار سبک‌تر و احتمال مرگ آنها کمتر است.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره اینکه با ورود محموله‌های جدید واکسن کرونا به کشور، واکسیناسیون در استان کرمان سرعت خوبی گرفته اظهار داشت: روزانه چیزی بین 25 تا 30 هزار دوز واکسن در استان کرمان تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه سن افراد فراخوان شده برای تزریق واکسن کرونا در استان کرمان کاهش داشته افزود: ثبت نام واکسن کرونا برای افراد بالای 30 سال در استان کرمان که در پایگاه‌های بهداشت پرونده سلامت دارند آغاز شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره اینکه متولدین 1370 و قبل از آن می‌توانند برای تزریق واکسن در سامانه  salamat.gov.ir ثبت نام کنند ادامه داد: تأکید ما بر این است که گروه‌های سنی فراخوان شده به هیچ عنوان بدون ثبت‌ نام و دریافت نوبت به مراکز تزریق واکسن مراجعه نکنند.

وی با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 637 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 365 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 39 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 81 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 46 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 106 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 124 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 38 هزار و 257 مورد رسیده است.

وی به فوت 13 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 4 هزار و 542 نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان 969 هزار و 540 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 505 هزار و 581 مورد است.

استان کرمانشاه/ شرط سنی واکسیناسیون برداشته شد

به دستور وزیر بهداشت از فردا محدودیت‌های سنی جهت انجام واکسیناسیون در استان کرمانشاه برداشته شد و تمام افراد بالای 18 سال می‌توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون جهت تزریق واکسن اقدام کنند.

وزیر بهداشت در سفر یک روزه به کرمانشاه از بیمارستان امام رضا(ع) و گلستان و مراکز تجمیعی واکسیناسیون بازدید و سپس در نشست ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه شرکت خواهد کرد.

بازدید از بیمارستان‌های بستری بیماران مبتلا به کرونا، مراکز واکسیناسیون و 16 ساعته تشخیص کرونا و همچنین نشست با مسئولان استانی و دانشگاهی جهت بررسی وضعیت کرونا و اتخاذ راهکارهای مؤثر جهت کاهش سیر کرونا از اهداف سفر یک روزه وزیر بهداشت به استان کرمانشاه است.

استان گلستان/کاهش 11 نفری بستری نسبت به روز قبل

بیشتر از یکماه است که سیر کاهشی شیوع کرونا در استان گلستان آغاز شده اما این روند به کندی در حال انجام است و آمارهای مربوط به ترخیص و بستری بیماران مبتلا به کرونا در استان نشان دهنده این روند کند اما کاهشی است.

تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان روز گذشته نسبت به روز قبل از آن 11 نفر کمتر شده تا تعداد کل بیمارانی که به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند به 543 نفر برسد.

این کاهش کُند در کنار پایین آمدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، زنگ خطر جدی درباره اوج گیری دوبار بیماری را در پی داشته است. بسیاری از مردم با توجه به گسترش واکسیناسیون، به یک آرامش ذهنی کاذب رسیدند و خطر کرونا را نادیده می‌گیرند این در حالی است که حتی افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند هم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

ضمن اینکه واکسیناسیون مانع ابتلا به کرونا نخواهد بود بلکه شدت بیماری و مرگ و میر را کاهش می‌دهد، بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی یک امر لازم و ضروری بوده و در عین حال لازم است ناظران و بازرسان بهداشتی، اقدامات نظارتی خود را تشدید کنند.

همزمان با کاهش تعداد بیماران بستری، تعداد بیماران بدحال نیز کمتر شده است و طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان 123 نفر از بیماران در بخش‌های آی سی یو بستری هستند که حال 42 نفر آنان وخیم گزارش شده است.

در عین حال چتر واکسیناسیون نیز با کاهش سن تزریق واکسن، گسترده‌تر شده و تاکنون 866 هزار و 868 دز واکسن در استان گلستان تزریق شده که 585 هزار و 205 نفر دز اول و 281 هزار و 663 نفر نیز هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند.

اما این روزها دغدغه والدین و دانش آموزان و البته معلمان شروع سال تحصیلی است، وزیر بهداشت در گرگان اعلام کرده بود که مدارس امسال حضوری خواهد بود اما هنوز والدین نسبت به سلامت فرزندان خود دغدغه‌مند هستند.

استان گیلان/115 مورد بستری جدید

طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان 700 بیمار کرونایی در حال حاضر در بیمارستان‌های گیلان بستری هستند که 115 نفر از آنان جدید هستند.

شایان ذکر است که شمار بیماران در واسط مردادماه در گیلان و در اوج پیک پنجم کرونا به 2 هزار و 100 نفر رسید و به دنبالش تشدید محدودیت‌های کرونایی این آمار به تدریج رو به کاهش گذاشته است.

همچنین در پی کاهش آمار و تسریع روند واکسیناسیون در استان گیلان شمار بیماران بستری شده در بخش ICU  بیمارستان‌های استان نیز روند نزولی دارد و 109 بیمار اکنون در این بخش بستری هستند.

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر تمامی شهرستان‌های استان گیلان به غیر از شهرستان املش که رنگ‌بندی زرد دارد، در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

روند واکسیناسیون نیز در استان گیلان شتاب خوبی گرفته و گیلان در حوزه تعداد مراکز واکسیناسیون در شهرهای خود جزو استان‌های برتر کشور است به طوری که در مجموع بیش از 290 پایگاه در سطح استان فعال هستند.

استان مرکزی / 332 مورد ارایه خدمات سرپایی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا و آمار مبتلایان در استان مرکزی اظهار داشت: بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی، 398 مورد جدید ابتلا به کرونا در استان مرکزی ثبت شد.

سیدمحمد جمالیان افزود: 66 نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی بیان کرد: 332 نفر از این افراد نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: شمار مبتلایان به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان به 91 هزار و 176 نفر رسیده است.

جمالیان اضافه کرد: 15 بیمار کرونایی نیز در این بازه زمانی در استان به‌دلیل ابتلا جان باختند و شمار فوتی‌های این بیماری به 2 هزار و 628 نفر رسید.

رئیس علوم پزشکی اراک با اشاره به روند واکسیناسیون در اراک گفت: ساعت ارائه خدمات واکسیناسیون در مصلی بیت المقدس اراک به منظور کاهش ازدحام جمعیت و سرعت بخشی به فرایند ایمن‌سازی مردم در برابر ویروس کرونا هر روز تا ساعت 24 انجام می‌شود.

وی افزود: فرآیند واکسیناسیون در اراک تا گروه سنی 1363 انجام می‌شود و علاوه بر آن کارکنان صنایع و دانشجویان  نیز در برابر کرونا ایمن سازی می‌شوند که مشمولان دریافت واکسن می‌توانند در مراکز واکسیناسیون شهر اراک از واکسن سینوفارم و آسترازنکا  استفاده کنند و تنها در پایگاه‌های واکسیناسیون کانون بسیج و شهید ساکی دز دوم واکسن برکت تزریق می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: مرکز تزریق واکسن خودرویی در محل کوی معلم  اراک واقع در دانشکده فنی و حرفه ای امیرکبیر فعال است و روزانه از ساعت 15 تا 20 به مردم شهر اراک در زمینه تزریق واکسن خدمات‌رسانی می‌کند.

جمالیان تصریح کرد:  9 هزار دز واکسن برکت برای نوبت دومی‌ها موجود است  و نیز امروز واکسن برکت، وارد استان و در اختیار جامعه هدف قرار می‌گیرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1111315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =