اخبار سفر رئیس جمهور به تاجیکستان / رئیسی: ظرفیت گسترش مناسبات بین تهران و اسلام آباد وجود دارد

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به جهت شرکت در اجلاس شانگهای و دیدارهای دوجانبه وارد دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران که به دعوت رسمی رئیس‌جمهور تاجیکستان به عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای و به منظور شرکت در اجلاس سران این سازمان به این کشور سفر کرده است، دقایقی قبل وارد دوشنبه شد و در فرودگاه این شهر از سوی نخست‌وزیر تاجیکستان مورد استقبال قرار گرفت.

این نخستین سفر خارجی رئیس دولت سیزدهم است که در جریان آن علاوه بر شرکت در اجلاس شانگهای، دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با سران و روسای هیات‌های حاضر در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای خواهد داشت.

رئیسی همچنین پس از شرکت در اجلاس شانگهای، پیرو دعوت رسمی رئیس‌جمهور تاجیکستان، دیداری دوجانبه نیز با همتای تاجیک خود خواهد داشت و هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور درجلسات مشترک راهکارهای توسعه مناسبات را بررسی خواهند کرد.

دیداروگفت و گو با تعدادی از سران و مقام های شرکت کننده در اجلاس شانگهای درخصوص مسائل مورد علاقه دوجانبه و منطقه‌ای و هم‌چنین حضور در جمع ایرانیان مقیم تاجیکستان از جمله برنامه‌های نخستین روز سفر آیت الله رئیسی به تاجیکستان است.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور بعد از ظهر امروز پنجشنبه در جریان سفر به تاجیکستان، در دیدار عمران خان نخست وزیر پاکستان، روابط دو کشور را با توجه به اشتراکات تاریخی و فرهنگی، فراتر از همسایگی توصیف کرد و گفت: نباید اجازه دهیم فتنه گری و شیطنت بیگانگان این روابط خوب را تحت تاثیر قرار دهد.

رئیسی با اشاره به مرز طولانی دو کشور و ظرفیت گسترش تعاملات اقتصادی در مناطق مرزی گفت: استقرار امنیت در مناطق مرزی می تواند ظرفیت های قابل توجه این مناطق برای تعاملات و تبادلات اقتصادی و تجاری را فعال کرده و به شکوفایی آبادانی این مناطق نیز کمک کند.

رئیس جمهوری در ادامه گفتگوی خود با نخست وزیر پاکستان با قبول درخواست وی برای برگزاری نشست مشترک درباره تحولات افغانستان، افزود: باید تلاش کرد حکومتی در افغانستان شکل بگیرد که همه اقوام و گروه ها را در بر گرفته و برخاسته از اراده آحاد مردم این کشور باشد. کلید حل مشکلات افغانستان، تشکیل حکومت فراگیر و جلوگیری از مداخلات بیگانگان در امور این کشور است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: سابقه ۲۰ سال حضور نیروهای آمریکایی و غربی در افغانستان هیچ نتیجه ای جز خرابی، آوارگی و کشتار بیش از ۳۵ هزار کودک و هزاران زن و مرد افغانستانی نداشت.خروج نیروهای آمریکایی فرصتی تاریخی برای شکل گیری حکومتی مردمی در افغانستان و برقراری آرامش در این کشور و منطقه است.

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار که در محل اقامت رئیس جمهور کشورمان انجام شد، با قدردانی از مواضع سازنده و نگاه برادرانه جمهوری اسلامی ایران نسبت به پاکستان گفت: به دنبال گسترش همه جانبه روابط خود به ویژه در زمینه حمل و نقل با ایران هستیم و معتقدیم ارتقای سطح همکاری های دو کشور تاثیرات مثبت منطقه ای و جهانی خواهد داشت.

نخست وزیر پاکستان در ادامه با بیان اینکه افغانستان امن و آرام به نفع همه کشورهای منطقه و جهان خواهد بود، اظهار داشت: چنانچه دولت فراگیر در افغانستان تشکیل نشود مشکلات این کشور تشدید شده و زیان آن بیش از هر کشوری متوجه پاکستان و ایران خواهد بود.

عمران خان تصریح کرد: ایران و پاکستان باید برای عبور موفق افغانستان از مرحله دولت سازی و تشکیل حکومت فراگیر با یکدیگر همکاری و تعامل نزدیک داشته باشند.

رییس جمهوری پیش از ظهر امروز برای حضور در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای و دیدار با برخی سران این نشست به دوشنبه سفر کرد.

جمعی از وزیران آیت الله رییسی را در این سفر همراهی می کنند.

رییس‌جمهوری فردا (جمعه) در نشست شانگهای سخنرانی می‌کند. همچنین قرار است در این سفر قراردادهای حقوقی، سیاسی  و اقتصادی با تاجیکستان به امضای طرفین برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =