ماجرای تجمع کارورزان پزشکی بیمارستان مفید چه بود؟

عضو شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تشریح مطالبات کارورزان پزشکی بیمارستان مفید پرداخت و گفت: لازمه حضور صد درصدی کارورزان در بیمارستان‌ها، فراهم کردن امکانات و فضای آموزشی و رفاهی لازم است و باید از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم در این راستا صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، جمعی از کارورزان پزشکی بیمارستان مفید ۲۵ شهریورماه در این بیمارستان تجمع کرده و خواهان برنامه‌ریزی صحیح برای حضور اینترن‌ها در بیمارستان و اصلاح آیین‌نامه شرح وظایف کارورزان شدند.

پارسا قابوسی نماینده مقطع کارورزی شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز با اشاره به تجمع اینترن‌ها در بیمارستان مفید اظهار کرد: ۵۶ نفر اینترن‌های دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که دوره کارورزی خود را در بیمارستان مفید می‌گذرانند، ۲۵ شهریورماه در بخش آموزشی بیمارستان مفید تجمع کردند.

تجمع اینترن‌ها مسالمت آمیز بود

وی ادامه داد: تجمع دانشجویان کاملا مسالمت آمیز بود و صرفا با هدف اصلاح وضعیت آموزشی و نحوه برخورد اینترن‌ها در بیمارستان برگزار شد.

نماینده مقطع کارورزی شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: همان‌طور که می‌دانید وضعیت کارورزان پزشکی چه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و چه در سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مناسب نیست. نحوه برخورد پزشکان، رزیدنت‌ها و پرستاران با اینترن‌ها نسبت به سایر اعضای کادر درمان متفاوت است.

وی افزود: برخی از آنان کارورزان پزشکی را جزئی از کادر درمان می‌دانند و برخی دیگر بر این باورند که اینترن‌ها از اعضای کادر درمان نیستند. چنین شرایطی مشکلات بسیاری را برای دانشجویان پزشکی ایجاد کرده است.

قابوسی با اشاره به علت تجمع کارورزان در بیمارستان مفید بیان کرد: ۵۶ نفر از اینترن‌ها برای گذراندن دوره دو ماهه کارورزی خود به بیمارستان مفید معرفی شده بودند، اما قرار شد تعدادی از این دانشجویان با تصمیم‌گیری یک جانبه از سوی بیمارستان، به مسیح دانشوری منتقل شوند. البته گمانه‌زنی‌هایی در زمینه ابلاغ این دستور به بیمارستان از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز وجود دارد.

انتقال اینترن‌ها ازبیمارستان مفید به بیمارستان مسیج دانشوری خلاف قوانین است

وی اضافه کرد: اینترن‌ها باید دوره دوماهه کارورزی خود را در بیمارستان مفید بگذرانند و پس از گذراندن این مدت، می‌توانند به بیمارستان دیگر منتقل شوند، حتی بخشی که اینترن‌ها در آن فعالیت می‌کنند پس از این دوره دو ماهه تغییر خواهد کرد.

این دانشجوی پزشکی خاطرنشان کرد: اینترن اطفال بیمارستان مفید باید دوره دو ماهه کارورزی خود را در همان بیمارستان بگذراند؛ به زبان ساده‌تر آموزش این دانشجو باید در این بیمارستان تکمیل و نمرات آن نیز ثبت شود تا بتواند برای ادامه دوره به بخش دیگری انتقال پیدا کند.

وی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل آنکه بیمارستان مسیح دانشوری در بخش اطفال با کمبود نیرو مواجه شده است، معاونت آموزشی این بیمارستان درخواست نیروی مازاد کرده است. برخی از اینترن‌ها از بیمارستان مفید بر خلاف قوانین رایج و کوریکولوم‌های آموزشی قرار شد به بیمارستان مسیح دانشوری منتقل شوند، کارورزان پزشکی به این موضوع معترض بودند.

حضور صد درصدی اینترن‌ها و استاجرها؛ عامل ازدحام در بخش‌ها و درمانگاه‌های بیمارستان

نماینده مقطع کارورزی شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بر اساس دستور وزیر بهداشت، باید حضور اینترن‌ها و استاجرها در بیمارستان به صورت ۱۰۰ درصدی باشد. البته در گذشته ۸۰ درصد کارورزان پزشکی در بیمارستان حاضر بودند ولی با حضور صد درصدی این ۲ گروه ، تجمع بسیاری در بخش‌ها و درمانگاه‌های بیمارستان مفید ایجاد شده است. برخی اساتید و پرستاران در این شرایط از اینترن‌ها و استاجرها خواسته‌اند که از درمانگاه خارج شوند.

حضور صد درصدی اینترن‌ها در بیمارستان؛ بدون فراهم کردن امکانات و فضای آموزشی

وی اضافه کرد: همان‌طور که می‌دانید بخش عمده فعالیت بیمارستان‌ها به درمان بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده است. در چنین شرایطی نیازبه  نیروی اینترن در بخش نسبت به گذشته کمتر است. در گذشته مریض‌های متنوعی در بیمارستان بودند و کارورزان از این طریق آموزش‌های مختلف را دریافت می‌کردند، اما در حال حاضر اکثر بیماران درگیر کرونا هستند.

قابوسی بیان کرد: از طرفی بار بیماران غیرکرونایی در بیمارستان مفید نیز کاهش یافته و بیشتر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش اورژانس بستری می‌شوند. به همین دلیل حضور اینترن‌ها و استاجرها در گذشته به صورت صد در صد نبود و کار بیمارستان در همان شرایط نیز راه می‌افتاد، از طرفی اینترن‌ها نیز آموزش‌های لازم را دریافت می‌کردند. لازمه حضور صد درصدی کارورزان در بیمارستان‌ها، فراهم کردن امکانات و فضای آموزشی و رفاهی لازم است و باید  از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم برای این فراهم کردن این امکانات در نظر گرفته شود.

آیین‌نامه شرح وظایف کارورزان اصلاح شود

وی در ادامه با اشاره به سایر مطالبات کارورزان پزشکی گفت: بسیاری از اینترن‌ها نسبت به آیین‌نامه شرح وظایف خود معترض بوده و خواهان اصلاح آن هستند. دبیرخانه آموزش پزشکی عمومی وعده‌هایی در راستای اصلاح این آیین‌نامه داده است. این مصوبه مربوط به سال ۸۱ است و تقریبا ۱۹ سال ویرایش نشده است. با توجه به الکترونیک شدن بسیاری از امور، ضرورت دارد این آیین‌نامه بر اساس شرایط کنونی بیمارستان‌ها مورد بازنگری قرار گیرد و اصلاح شود.

وی در پایان گفت: کارورزان پزشکی از مسئولان می‌خواهند حق اعتراض مسالمت آمیز را به رسمیت بشناسند. چنین تجمعاتی از سوی وزارت بهداشت به رسمیت شناخته شده و تخلف محسوب نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111377

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =