مالیات ۲۵ درصدی برای دانش‌بنیان‌ها بسیار سنگین است

موسس یک شرکت دانش‌بنیان با بیان این که شرکت‌های دانش‌بنیان معمولا نوع ۲ هستند که مشمول مالیات ۲۵ درصدی می‌شوند، گفت: این رقم برای شرکت‌هایی که از عهده هزینه‌های جاری خود هم برنمی‌آیند، بسیار سنگین است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، شرکت‌هایی که محصول دانش‌بنیان تولید می‌کنند، نیاز به حمایت‌های مادی و معنوی زیادی دارند، چرا که حمایت از این شرکت‌ها به رشد علمی و توسعه اقتصادی کشور می‌انجامد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال‌های اخیر تسهیلات خوبی برای این شرکت‌ها در نظرگرفته؛ اما ارائه این تسهیلات با مشکلات و کاستی‌هایی همراه بوده است. 

سمیرا پهلوان دانشجوی دکترای فیزیک دانشگاه اصفهان است که پنج سال پیش با همکاری دوستانش، شرکتی دانش‌بنیان را در شهرک علمی-تحقیقاتی اصفهان راه‌اندازی کرده‌اند. هدف از تاسیس این شرکت استفاده از تکنولوژی به روز لایه نشانی  (coating) در تولید آینه در آینه بغل خودروهای سنگین است.

وی با چند شرکت دانش‌بنیان و خلاق دیگر هم همکاری دارد و تجربیات خود در حوزه کسب‌وکار و کسب مجوز دانش‌بنیان را در اختیار شرکت‌های تازه تاسیس می‌گذارد. یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه امور مالیاتی است. به این معنا که مالیات ۲۵ درصدی که نرخ معمول مالیات برای شرکت‌هاست، برای شرکت‌های دانش‌بنیان سنگین بوده و آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. 

پهلوان با بیان این که مالیات شرکت‌های دانش‌بنیان، بر اساس انواع آن‌ها تعیین می‌شود، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس جداولی و با توجه به های‌تک بودن، نیازسنجی، سابقه وجود آن محصول در جهان و کشور و رویکرد بازار به دانش‌بنیان‌ها نوپا، تولیدی و صنعتی تقسیم می‌شوند.

این دانشجوی دکترای فیزیک با اشاره به این که دانش‌بنیان‌های نوپا، دانش‌بنیان‌هایی هستند که هیچ اظهارنامه مالیاتی ندارند، افزود: اظهارنامه مالیاتی داشتن به معنای فعال بودن شرکت تلقی می‌شود و بنابراین در ارزیابی محصولات شرکت، مجوز دانش‌بنیان تولیدی به محصول ارزیابی شده شرکت اختصاص می‌یابد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: درست است که اقدامات زیادی در سالهای اخیر برای تدوین هرچه بهتر قوانین دانش‌بنیان و ایجاد حمایت‌های مختلف از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته و جداول تعیین سطح شرکت‌های دانش‌بنیان با دقت بسیار زیادی تدوین شده‌اند؛ اما حمایت‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتواند مسیر تولید و رسیدن به محصول را برای شرکت‌های دانش بنیان هموارتر کند. یکی از این مشکلات در حوزه امور مالیاتی است.

پهلوان درباره مشکلات مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: بیشتر شرکت‌ها، دانش‌بنیان نوع ۲ هستند و این شرکت‌ها از مالیات معاف نیستند. واقعیت این است که کسب و کارهای دانش‌بنیان اغلب توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها راه‌اندازی می‌شود که سرمایه اولیه، حمایت و رانت خاصی ندارند و به خصوص در شروع کار خود از پس هزینه‌های جاری شرکت هم برنمی‌آیند. در نتیجه مالیات ۲۵ درصد برای این شرکت‌ها بسیار سنگین است.

این دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان افزود: اگر این شرکت‌ها بتوانند دانش‌بنیان نوع یک باشند و از مالیات معاف شوند، کمک بزرگی به آن‌ها می‌شود یا اگر امکان معافیت مالیاتی نیست، می‌توان برای کمک بیشتر به شرکت‌های دانش‌بنیان نوع ۲، نرخ کمتری برای مالیات محصولات آنها در نظر گرفت.

این دانشجوی دکترای فیزیک افزود: یکی دیگر از تسهیلات برای شرکت‌هایی که در مناطق آزاد مانند پارک‌های علم و فناوری یا شهرک‌های علمی- تحقیقاتی مستقرند، این است که اگر بتوانند مجوز فناوری بگیرند، تا بیست سال از پرداخت مالیات بر روی محصول مورد نظر معاف می‌شوند.

وی مالیات بر حقوق کارمندان شرکت‌های مستقر در مناطق آزاد و پارک‌های علم و فناوری را از جمله مشکلات این شرکت‌ها دانست و گفت: این شرکت‌ها تا سال‌های پیش در صورت داشتن مجوز فناوری بر روی محصولاتشان از مالیات بر حقوق معاف بودند؛ اما اخیرا این معافیت برای کارمندان مناطق آزاد برداشته شده است و عملا مزیت خاصی برای کارمندان شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان که اکثرا از نخبگان کشور هستند، فراهم نمی‌شود.

پهلوان با بیان این که مرخصی‌های کارمندان در مناطق آزاد ۳۰ روز است و رسیدگی به مشکلات آنها نیز نه از طریق اداره کار بررسی می‌شود و نه در قانون محل درستی را برای رسیدگی به وضعیت این کارمندان در نظر گرفته‌اند، تاکید کرد: این موضوع می‌تواند در جذب نیروهای نخبه توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور موثر باشد

این دانشجوی دکترای فیزیک با اشاره به این که مشکلی که در زمینه مالیات برای شرکت‌ها پیش می‌آید این است که مشتریانشان حاضر نیستند، فاکتور رسمی دریافت کنند،  چون نمی‌خواهند اسامی‌شان در سیستم مالیاتی وارد شود و بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان در بعضی موارد در تمدید مجوز دانش‌بنیانی خود به علت احراز نشدن میزان فروش‌شان با مشکل مواجه می‌شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مشتری‌ها در بسیاری از موارد حاضر به قاچاق کالا هستند؛ اما فاکتور نمی‌گیرند. ترجیح صاحبان کسب و کار هم این است که با مشتری‌هایشان همکاری کنند چون مشتری است که به آنها پول می‌دهد. هدف از گفتن این موضوع این نیست که برای مشتری محصولات شرکت‌ها مشکل ایجاد شود چون این مشتری‌ها هستند که از ورشکست شدن صاحبان کسب و کار جلوگیری می‌کنند.

پهلوان با تصریح بر این که نخستین نوع حمایت از یک شرکت تولیدی، در موضوعات مالیاتی است، گفت: به همین دلیل، یکی از راهکارهای مشکل، این است که شرکت‌های‌ دانش‌بنیان نوع ۲ بتوانند مالیات کمتری پرداخت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =