آخرین وضعیت کرونا در کشور | تداوم سیر نزولی پیک پنجم / بازگشت رنگ آبی به رنگبندی شهرستان‌ها

در شرایطی که روند نزولی آمارها همچنان برای دومین هفته متوالی ادامه دارد آخرین نقشه رنگبندی کرونایی نشان می‌دهد دوباره رنگ آبی به این نقشه باز گشته و روزنه‌هایی از امید در مدیریت بحران را ایجاد کرده است.

به‌گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، بررسی روند همه‌گیری در دو هفته اخیر نشان می‌دهد سیر نزولی پیک پنجم همچنان ادامه دارد و خوشبختانه تا تثبیت شرایط بعد حدود سه ماه از درگیری با ویروس منحوس از نوع دلتا فاصله چندانی باقی نمانده است.

کارشناشان در این زمینه تاکید می‌کنند روند نزولی فعلی که حکایت از فروکش کردن موج اخیر بوده نباید مانع از برنامه‌ریزی‌های گسترده برای مقابله با پیک احتمالی در آینده باشد چون این اتفاق می‌تواند تمام آنچه تا امروز انجام شده را به چالش کشیده و بازهم بحران را به ایران بازگرداند، درحالی که خوشبختانه روند واکسیناسیون بسیار سرعت گرفته و درصورت آغاز موج جدید احتمال بحرانی شدن شرایط بسیار کمتر از گذشته است.

به گفته این گروه بازگشت مجدد رنگ آبی به نقشه رنگبندی کرونایی ایران نشان می‌دهد کانون‌های امید در منطقه جنوب شرقی ایران یک به یک درحال ظاهر شدن هستند و درصورت همراهی هموطنان در شرایط نزولی حال حاضر احتمالا در پاییز سال 1400 شاهد کاهش چشمگیر شهرستان‌های پرخطر خواهیم بود.

در این زمینه نکته نگران کننده اینجاست که تعطیلات  هفته اول مهرماه و همچنین روزهای پایانی تابستان 1400 ممکن است در چنین شرایطی فکر سفر را در میان خانواده‌ها تقویت کرده باشد که این اشتباه استراتژیکی در این شرایط و مسئولان مربوطه نباید در این زمینه دچار اشتباه محاسباتی باشند.

آخرین وضعیت رنگبندی شهرستان‌ها

براساس بررسی‌های انجام شده و مقایسه آمار نرخ ابتلا در سراسر استان‌ها بالاخره رنگ آبی دوباره به نقشه کرونایی ایران بازگشت و شرایط همه‌گیری به‌جز در مناطقی از شمال‌غرب و بخش‌هایی از مرکز  ایران بهبود یافته است.

در این زمینه مستندات موجود نشان می‌دهد بناب، تبریز، مراغه، مرند، ملکان، میانه (آذربایجان شرقی)، ارومیه، اشنویه، بوکان، پیرانشهر، تکاب، چالدران، چایپاره، خوی، سردشت، سلماس، شاهین دژ، شوط، ماکو، مهاباد، میاندوآب، نقده (آذربایجان غربی)، قدس (تهران)، بردسکن، خلیل آباد، درگز (خراسان رضوی)، بندرماهشهر، شوش، شوشتر، هندیجان (خوزستان)، زنجان (زنجان)، جهرم، ممسنی (فارس)، بانه، بیجار، دهگلان، دیواندره، سقز، سنندج، قروه، کامیاران، مریوان (کردستان)، اسلام آباد غرب، پاوه، جوانرود، روانسر، سرپل ذهاب، سنقر، کرمانشاه، گیلانغرب، هرسین (کرمانشاه)، ساوه (مرکزی)، بهار، رزن، کبودرآهنگ، نهاوند، همدان (همدان) همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و باقی شهرستان‌ها براساس استانداردهایی تعیین شده در رنگ‌های نارنجی، زرد و آبی قرار گرفته‌اند.

گفتنی است، بر اساس آخرین آمار رنگ‌بندی کرونایی، 57 شهرستان قرمز، 238 شهرستان نارنجی، 136 شهرستان زرد و 17 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

استان آذربایجان غربی/ 366 مورد ابتلای جدید

جواد آقازاده با اشاره به ابتلای یک هزار و 366 نفر دیگر به کرونا در استان آذربایجان‌غربی اظهار داشت: تاکنون 262 هزار و 644 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.

وی تصریح کرد: با فوت 27 نفر دیگر شمار کلی فوتی‌ها به 6 هزار و 33 نفر رسید و در شبانه روز گذشته بیشترین فوتی در ارومیه با 18 نفر و بقیه در خوی، ماکو، میاندوآب، تکاب، بوکان و نقده بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: همچنین در شبانه روز گذشته دو هزار و 167 نفر بستری حاد تنفسی در استان به ثبت رسید و 912 نفر نیز بستری مشکوک هستند.

وی بیان کرد: هم اکنون 325 نفر در بخش آی سی یوی بیمارستان‌های استان بستری بوده و 77 نفر بیمار بدحال نیز به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند.

آقازاده از واکسیناسیون 70 هزار و 889 نفر در شبانه روز گذشته خبر داد و اظهار داشت: تاکنون یک میلیون و 431 هزار و 66 نفر واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

استان اصفهان/1259 تثت مثبت در 24 ساعت گذشته ثبت شد

آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان 3736  نفر بودند که 1259 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده 409 نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت 563 بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر  2697 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد 454 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان را 43 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 30 نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

در همین حال، سرهنگ محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان گفت: برابر مصوبات ستاد مقابله با کرونای استان طرح ممنوعیت تردد شبانه از جمعه 26 شهریور 1400  تا 15 مهر ماه در اصفهان و شهرستان های کاشان، آران وبیدگل، شاهین شهر، فلاورجان، گلپایگان، شهرضا، زرین شهر، مبارکه، نجف آباد، خمینی شهر و شهرهای فولادشهر و بهارستان لغو و اجرا نخواهد شد.

استان ایلام/3 مورد فوتی ناشی از کرونا در 24 ساعت گذشته

محمد کریمیان با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد د 57 هزار و 902 نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی 24 ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی 194 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر 236 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در 24 ساعت اخیر 59 بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها 56 هزار و 388 نفر بوده است.

کریمیان گفت: در 24 ساعت گذشته سه مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان دو مورد شهرستان ایلام و یک مورد مربوط به شهرستان آبدانان گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون یک هزار و 38 نفر بوده است.

استان بوشهر/50 درصد شهرستان‌ها از وضعیت بحرانی خارج شدند

سعید کشمیری با اشاره به عبور استان بوشهر از پیک پنجم کرونا اظهار داشت: اکنون تعداد مبتلایان و بستری‌های کرونایی و فوتی‌ها کاهش یافته و این روند با رعایت شیوه‌نامه بهداشتی ادامه می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه هفته گذشته تمام شهرستان‌های استان از وضعیت قرمز کرونایی خارج و به نارنجی تبدیل شد افزود: این هفته وضعیت 50 درصد شهرستان‌های استان بوشهر از نارنجی به زرد تبدیل شد و اکنون شهرستان‌های دیلم، گناوه، دشتستان، دیر و جم در وضعیت زرد است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر، شرایط شهرستان‌های بوشهر، تنگستان، دشتی، کنگان و عسلویه را نارنجی دانست و بیان کرد: تعداد بیماران بستری در بخش کرونایی مراکز درمانی استان بوشهر از یک‌هزار نفر در مردادماه اکنون به 267 نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه روزگذشته 66 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شدند گفت: اکنون 47 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 20 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری با بیان اینکه روز گذشته نفر دیگر به سبب ابتلا به کرونا جان‌باخته خاطر نشان کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون یک‌هزار و 919 نفر به سبب ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته 63 بیمار نیز با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند.

وی روند تزریق واکسن به جامعه هدف را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه طرح ضربتی تزریق واکسن به جامعه روستایی اجرایی شده تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده کل جمعیت روستایی استان بوشهر تا 5 مهر واکسن کرونا دریافت می‌کنند.

استان خراسان جنوبی/173 بیمار جدید شناسایی شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: 173 بیمار جدید کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند که بیشترین مبتلایان شبانه روز گذشته مربوط به شهرستان‌های بیرجند، طبس و قاینات است.

کامبیز مهدی زاده افزود: در این مدت همچنین یک نفر دیگر در اثر کرونا در استان فوت کرد که تعداد فوتی‌ها به هزار و 114 نفر رسید.

وی گفت: هم اکنون نیز 264 بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که 148 نفر آن‌ها مبتلا به کرونایند و 30 نفر در بخش‌های آی سی یو هستند که حال 10 نفر از بستری‌های آی سی یو، وخیم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در خراسان جنوبی تاکنون 269 هزار و 996 نفر، واکسن نوبت اول و 156 هزار و 695 نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کرده اند.

استان خراسان رضوی/ کاهش چشمگیر مراجعه به مراکز درمانی

محمدحسن درخشان اظهارداشت: در حال حاضر 23 مرکز منتخب کرونا در شهر مشهد فعال است که از این تعداد فعالیت 11 مرکز به‌صورت شبانه‌روزی بوده و زمان فعالیت دیگر مراکز هم همه روزه از ساعت 7:30 تا 21 است.

وی افزود: در هر یک از شهرستان‌ها یک مرکز منتخب کرونا فعال است و در شهرهایی که نیاز بیشتری است 2 مرکز فعال شده است، ضمن اینکه مراکز گلبهار و کوه‌سرخ هم مستقل شدند و از پوشش شهرستان‌های کاشمر و چناران خارج شده‌اند.

مدیر توسعه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه میزان مراجعات و موارد مثبت به نسبت هفته قبل کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر آمار موارد مثبت‌ کرونا از 60 درصد به 38 درصد کاهش پیدا کرده و نسبت به هفته گذشته 22 درصد کمتر شده و میزان مراجعات هم کاهشی 40 درصدی داشته است.

 درخشان تصریح کرد: درصد رعایت‌ها در موج پنجم بحران کرونا افزایش یافته و امیدواریم که این وضعیت مطلوب تداوم یابد تا با موج ششم مواجهه نشویم و بار دیگر حجم کار مدافعان سلامت افزایش نیابد.

وی بیان کرد: با توجه به وجود واکسن کافی اگر مردم طبق نوبت‌دهی مراجعه کنند و بالای 80 درصد جمعیت هدف واکسینه شوند پایان بحران دور از دسترس نخواهد بود و امیدواریم که در دهه مبارک فجر و همزمان با جشن انقلاب بتوانیم جشن ریشه‌کنی کامل ویروس کرونا را بگیریم.

عضو کمیته بهداشت ستاد مدیریت اجرایی مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: موضوع استفاده از ماسک و زندگی با کرونا تا زمان خروج کامل از این بحران باید فرهنگسازی شود و اگر رعایت‌ها مقطعی نشد می‌توانیم نسبت به آینده خوش بین باشیم.

درخشان با تأکید بر اینکه تجربه جهانی نشان داده که واکسن کاهش قابل توجهی در ابتلا و بستری و فوتی داشته است، گفت: برای ریشه‌کنی کامل ویروس کرونا هیچ کشوری با اطمینان سخن نگفته، اما امیدواریم که با همکاری شایسته مردم با مدافعان سلامت، کشور ما جزو اولین کشورها در این خصوص باشد.

استان خوزستان/ کاهش مناطق قرمز کرونایی

دکتر فرهاد ابول نژادیان با اعلام کاهش تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در استان خوزستان اظهار داشت: روند ابتلا به بیماری کرونا در استان خوزستان خوشبختانه نزولی است که به طبع آمار فوتی‌های نیز روند کاهشی دارد.

وی افزود: پیک پنجم کرونا که سخت‌ترین و بالاترین آمار ابتلا و موارد فوتی‌ها را ثبت شده بود، در حال گذر است که اگر استقبال از واکسیناسیون در استان، به میزان بالایی باشد امیدواریم، پیک پنجم آخرین پیک از این بیماری بوده باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: براساس آخرین رنگ‌بندی کرونایی، 8 شهر استان خوزستان از وضعیت قرمز خارج شدند و با توجه به اینکه پیشتر نیز 5 شهر در وضعیت نارنجی بودند، بنابراین تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی در استان خوزستان، 13 شهر رسید و با کاهش تعداد شهرهای قرمز استان، هم‌اکنون تعداد شهرهای قرمز استان به 4 شهر کاهش یافت.

ابول نژادیان در خصوص روند واکسیناسیون در استان نیز گفت: هم‌اکنون در کل استان بیش از 62 مرکز تجمیعی واکسن کووید 19  در حال فعالیت هستند که اهواز با 22 مرکز بالاترین تعداد مراکز واکسن را در استان دارد که با روند مناسبی و با سرعت تزریق روزانه بین 60 تا 70 هزار دوز روند مناسبی را در استان در پیش گرفته است که در تلاش هستیم این آمار را به 100 هزار دوز در روز برسانیم.

وی با تاکید با اهمیت مراجعه برای دریافت واکسن و دعوت از مردم برای این کار، بیان داشت: اکنون وظیفه هر ایرانی این است که دریافت واکسن را در اولویت برنامه‌های خودبداند و دیگران را به این امر دعوت کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در انتهای گفت: درحال حاضر شهرهای شوش، شوشتر، هندیجان و ماهشهر در وضعیت قرمز، شهرهای اهواز، اندیمشک، دزفول، دشت آزادگان، ایذه، باغملک، آبادان، خرمشهر، مسجدسلیمان، رامهرمز، کارون، امیدیه و بهبهان در وضعیت نارنجی و مابقی شهرهای استان در وضعیت زرد کرونایی هستند.

این درحالی است که از امروز شنبه تمام افراد بالای سال 18 سال در استان خوزستان، در گروه هدف واکسیناسیون هستند و می‌توانند با مراجعه به مراکز تجمیعی واکسیناسیون در استان واکسن خود را دریافت کنند.

براساس اعلام مرکز بهداشت به تمام مراکز تجمیعی واکسیناسیون در استان خوزستان، باتوجه به ذخیره بسیار مناسب واکسن در استان و ترغیب همگان برای دریافت واکسن و همچنین بالا بردن سطح مقاومت عمومی در برابر بیماری کرونا، از این به بعد واکسیناسیون به صورت عمومی و بدون رعایت شرط سنی انجام می‌گردد.

ابول نژادیان همچنین تاکید کرد: تاکنون  مجموعا 2 میلیون و 304 هزار و 78 دوز واکسن در مراکز تجمیعی واکسن در استان تزریق شده است که از این تعداد یک میلیون و 486 هزار و 218 دوز اول و 817 هزار و 860 دوز دوم بوده است.

وی افزود: درحال حاضر براساس آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی کشور، 4 شهرستان شوش، شوشتر، ماهشهر و هندیجان در وضعیت قرمز کرونایی هستند و 13 شهر اهواز، اندیمشک، دزفول، دشت آزادگان، ایذه، باغملک، آبادان، خرمشهر، مسجدسلیمان، رامهرمز، کارون، امیدیه و بهبهان در وضعیت نارنجی و بقیه شهرها در وضعیت زرد قرار دارند.

استان سمنان/ کاهش موارد ابتلا از اواخر هفته گذشته

بر اساس آنچه که رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان اعلام کرده است؛ آمار روزانه موارد مثبت قطعی ابتلا به کرونا در 6 شهرستان زیرپوشش این دانشگاه به 135 نفر در روز گذشته کاهش یافت. این در حالی است که روز پیش از آن و در پی آغاز یک روند صعودی در آمار ابتلا و بستری 217 بیمار جدید قطعی مبتلا به کرونا در استان سمنان شناسایی شده بود.

نوید دانائی با اشاره به تعداد بیماران شناسایی شده با تست مثبت قطعی PCR بر اساس معیارهای آزمایشگاهی گفت: روز گذشته 135 بیمار جدید مبتلای قطعی به کرونا در مرکز و غرب استان سمنان شناسایی شده است تا مجموع موارد مثبت مبتلای قطعی به کرونا در جمعیت زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان از ابتدای پاندمی کرونا تا کنون به 41 هزار و 316 نفر برسد

وی افزود: از این تعداد 17 بیمار جدید مبتلای قطعی به کرونا در بیمارستان‌های شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان بستری شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان اضافه کرد: 118 بیمار مبتلای قطعی به کرونا در مرکز و غرب استان سمنان نیز به صورت سرپایی روند درمانی خود را پی می‌گیرند.

دانائی عنوان کرد: با شناسایی موارد جدید سرپایی، مجموع موارد مثبت سرپایی مبتلا به کرونا از ابتدای پاندمی تا کنون در مرکز و غرب استان سمنان به 31 هزار و 928 نفر رسید.

وی با اشاره به ترخیص 19 بیمار بستری مبتلا به کرونا در شهرستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در روز گذشته با حال عمومی مساعد و پس از بهبودی کامل تصریح کرد: بر این اساس موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید 19 از ابتدای بروز و شیوع کرونا در بیمارستان‌های شهرستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان به هشت هزار و 179 نفر رسید.

استان قزوین/498 مورد ابتلای جدید ثبت شد

در شبانه‌روز اخیر مجموع آمار مبتلایان کرونایی از ابتدای پاندمی به 107 هزار و 888 نفر رسید که از این میزان 39 هزار و 34 نفر در بیمارستان‌های بستری شدند و از این تعداد بستری هم 2 هزار و 344 نفر فوت کرده و 30 هزار و 427 نفر بهبود یافتند. در ضمن آمار موارد محتمل و مشکوک به ابتلا هم به 18 هزار و 959 نفر رسید که 3 هزار و 239 نفر بستری موقت شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین از افزایش موارد ابتلا و بستری کرونایی خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 498 مبتلای کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های منتخب کووید-19 شناسایی کردیم که این آمار در مقایسه با روز قبل 7.8 درصد افزایش داشته و 36 نفر بیشتر از روز قبل بوده است.

پیمان نامدار با اشاره به افزایش 4 درصدی بستری‌های روزانه کرونایی اضافه کرد: در شبانه‌روز گذشته 106 بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در مقایسه با روز پیش فقط 4 نفر بیشتر شده است.

وی ادامه داد: همچنین آمار بیماران بدحال کرونایی زیر دستگاه کمک‌تنفسی هم نسبت به روز قبل فقط 2.4 درصد افزایش داشته و در حال حاضر 43 بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های ما بستری هستند که نسبت به روز گذشته یک نفر بیشتر است.

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان قزوین در بخش دیگری از این گفت‌وگو به افزایش 14.3 درصدی مرگ‌ومیر کرونایی در استان اشاره کرد و گفت: در 24 ساعت گذشته 8 بیمار کرونایی بدحال را به خاطر علایم حاد تنفسی از دست دادیم که این آمار از روز قبل یک نفر بیشتر است.

نامدار از افزایش 33.7 درصدی موارد بهبودیافته کرونایی هم خبر داد و افزود: در شبانه‌روز اخیر 131 بیمار کرونایی با علایم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی، تأمین اجتماعی و نظامی مرخص شدند که این آمار نسبت به روز پیش 33 نفر افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در نهایت هم مجموع آمار بستری‌های فعلی کرونایی هم 5.8 درصد نسبت به روز گذشته افزایش نشان می‌دهد و در حال حاضر 622 بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کل استان بستری هستند که این آمار 38 نفر کمتر از روز قبل است.

استان کرمان/ 38437 مورد تست مثبت از ابتدای همه‌گیری

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز با اشاره اینکه متولدین 1378 و قبل از آن می‌توانند برای تزریق واکسن در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند ادامه داد: تأکید ما بر این است که گروه‌های سنی فراخوان شده به هیچ عنوان بدون ثبت نام و دریافت نوبت به مراکز تزریق واکسن مراجعه نکنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 616 مورد است گفت: از این تعداد 346 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 35 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 83 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 57 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 95 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 79 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 38 هزار و 437 مورد رسیده است.

وی به فوت 12 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 4 هزار و 567 نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و 17 هزار و 312 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 517 هزار و 445 مورد است.

استان گیلان/7 شهرستان در وضعیت زرد کرونایی

طبق آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر 7 شهرستان استان گیلان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

تا پیش از این شهرستان املش تنها شهرستان زرد کرونایی در گیلان بود که 6 شهرستان سیاهکل، شفت، فومن، بندرانزلی، ماسال و رضوانشهر نیز امروز به رنگ‌بندی زرد کرونایی تغییر وضعیت دادند.

مابقی شهرستان‌های استان گیلان همچنان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد از این رو گیلان در وضعیت بسیار شکننده‌ای به سر می‌برد و کوچکترین عادی‌انگاری می‌تواند وضعیت بحرانی را به استان بازگرداند.

طبق اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان 637 بیمار کرونایی در حال حاضر در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که 115 نفر از این تعداد 24 ساعت گذشته به آمار مذکور افزوده شده‌اند.

همچنین 129 بیمار کرونایی نیز به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان گیلان به سر می‌برند که البته به‌دنبال تسریع روند واکسیناسیون شمار بیماران بدحال کاهش یافته است.

با وجود هشدارهای مکرر کادر درمان گیلان به هم‌وطنان مبنی بر عدم مسافرت‌ به گیلان اما همچنان شاهد سیل مسافران در روزهای پایانی تابستان در استان هستیم که قطعاً این موضوع در آمار کرونای گیلان طی هفته‌های آینده بی‌تأثیر نخواهد بود.

استان مرکزی/ 390 مورد بیمار جدید در 24 ساعت گذشته ثبت شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به آخرین وضعیت آمار مبتلایان به کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی، 390 بیمار جدید کرونایی در استان مرکزی شناسایی شد.

سیدمحمد جمالیان افزود: 47 نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی بیان کرد: 343 نفر از این افراد نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: شمار مبتلایان به کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون، در استان به 91 هزار و 566 نفر رسیده و متاسفانه 8 نفر در استان به دلیل کرونا جان باختند و شمار فوتی‌های این بیماری به 2 هزار و 636 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به وضعیت رنگ‌بندی کرونایی استان مرکزی گفت: بر اساس آخرین اعلام گزارش رنگ‌بندی کرونا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 11 شهرستان استان مرکزی از وضعیت قرمز کرونا خارج شدندو تنها ساوه همچنان در شرایط پرخطر این بیماری است.

جمالیان افزود: شهرستان‌های اراک، کمیجان، خنداب، شازند، آشتیان، دلیجان، محلات، خمین و فراهان از توابع استان مرکزی در گزارش اعلام شده وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند و ضوابط حاکم بر مناطق نارنجی در کنار رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی باید برای آن‌ها اعمال شود و دو شهرستان‌ تفرش و زرندیه از توابع این استان نیز در  وضعیت زردکرونا رده‌بندی شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به وضعیت بستری بیماران کرونایی در استان مرکزی گفت: شمار مبتلایان و بیماران بستری و فوتی‌ها در مراکز درمانی استان مرکزی  روزهای اخیر تاحدودی کاهش یافته است اما، نباید با تغییر وضعیت رنگ‌بندی کرونا، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی میان شهروندان کمرنگ شود چرا که این اقدام مانع جهش سویه‌های دیگر ویروس کرونا می‌شود.

جمالیان اضافه کرد: تزریق واکسن کرونا در استان با سرعت قابل قبولی جریان دارد و امید می‌رود که دربازه زمانی کوتاهی تمامی گروه‌های سنی واکسینه شوند و سطح  ایمنی لازم در جامعه ایجاد شده و شاهد کاهش نگرانی مردم و سیر نزولی کرونا باشیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1111476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =