ایران از الکاظمی در برگزاری انتخابات آینده عراق حمایت می‌کند / دور جدید مذاکرات ایران و عربستان به زودی در بغداد برگزار می‌شود

تحلیلگر المانیتور معتقد است توافق الکاظمی با آمریکا بر سر پایان دادن به حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق به کاهش تنش‌ها کمک کرده و باعث شده که ایران و متحدانش از الکاظمی در برگزاری انتخابات آینده حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، نشریه «المانیتور» آمریکا در تحلیلی به قلم «حسن علی احمد» به بررسی ابعاد سفر مصطفی الکاظمی –نخست وزیر عراق به ایران- پرداخته است. تحلیلگر این نشریه ضمن اشاره به کنفرانس «همکاری و مشارکت بغداد» و نشست سه جانبه اردن مصر و عراق که در ماه‌های اخیر در این کشور برگزار شد، این تلاش‌ها را در راستای هدف الکاظمی برای ایفای نقش جدی‌تر منطقه‌ای ارزیابی می‌کند. از نظر وی، حفظ روابط مثبت با همسایگان، حل چالش‌های واردات گاز و برق عراق از ایران و افزایش سهمیه زائران ایرانی اربعین مهمترین محورهای این سفر بوده است. به اعتقاد این تحلیلگر آمریکایی، الکاظمی در آستانه انتخابات آتی عراق با هدف برگزاری هرچه بهتر آن و دریافت کمک از ایران این سفر را انجام داده است؛ زیرا آنطور که در این تحلیل ادعا شده، ایران بر گروه‌های مقاومت عراق نفوذ دارد و می‌تواند آنها را کنترل کند.

 

متن کامل این تحلیل بدین شرح است:

مصطفی الکاظمی -نخست وزیر عراق- در تاریخ 12 الی 13 سپتامبر به تهران سفر کرد و با ابراهیم رئیسی -رئیس جمهور ایران- و دیگر مقامات بلندپایه از جمله محمد باقر قالیباف -رئیس مجلس-، محمد مخبر –معاون اول رئیس جمهور- و علی شمخانی –دبیر شورای عالی امنیت ملی- دیدار کرد.

این دومین سفر الکاظمی به تهران در کمتر از یک سال و اولین سفر وی به ایران پس از روی کار آمدن رئیسی است. سه دلیل اصلی در ارتباط با اهمیت این سفر وجود دارد:

اول اینکه با تمرکز دیپلماتیک عراق بر حفظ روابط مثبت با همسایگان و منطقه مطابقت دارد. بغداد طی چند ماه گذشته میزبان سه دور مذاکرات بین ایران و عربستان بوده و المانیتور مطلع شده که دور جدیدی به زودی برگزار می‌شود. همچنین بغداد ماه گذشته میزبان یک کنفرانس منطقه‌ای بود که کشورهای امارات متحده عربی، قطر، مصر، فرانسه و همه همسایگان عراق به غیر از سوریه در آن حضور داشتند. در دستور کار کنفرانس مذکور و بیانیه‌های پایانی آن بر همکاری منطقه‌ای در زمینه کاهش تنش و ایجاد مشارکت‌های اقتصادی تأکید شد.

دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرده که جلسات این هفته در مورد روابط دوجانبه و «هماهنگی در رابطه با مسائل منطقه‌ای و بین المللی و تقویت امنیت و ثبات منطقه» بوده است.

الکاظمی پیش از این سفر گفته بود: «عراق توانست با تقویت مشارکت استراتژیک متناسب با اصول حمایت از ثبات، همکاری و دوستی، به منظور تحکیم پایه‌های صلح و رفاه، نقش محوری را در منطقه ایفا کند».

مخبر به سهم خود از «عزم و تلاش الکاظمی در ایجاد کنفرانس بغداد برای همکاری و مشارکت و تلاش‌های دیپلماتیک وی در زمینه آرامش و افزایش ثبات در منطقه» قدردانی کرد.

دوم اینکه الکاظمی در سفر خود به ایران در مورد چالش‌های واردات گاز و برق عراق از ایران، از جمله کاهش اخیر صادرات ایران به عراق و مشکلات پرداخت عراق به ایران علیرغم معافیت از تحریم‌های آمریکا بحث کرد.

بر اساس قرارداد فی ما بین، عراق باید روزانه 70 میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد کند، اما معمولا فقط حدود دو سوم این مقدار را دریافت می‌کند. عراق همچنین 1200 مگاوات برق از ایران وارد می‌کند. طی یک سال گذشته، دولت عراق تلاش خود را برای پرداخت هزینه‌های خرید از طریق غذا، دارو و سایر کالاها به ایران افزایش داده است.

تجارت سالانه عراق و ایران به 13 میلیارد دلار رسیده است و دو کشور خواهان افزایش آن به 20 میلیارد دلار هستند. اکثر این حجم از صادرات متعلق به ایران است اما عراق نیز تلاش می‌کند صادرات خود را به ایران افزایش دهد. عراق همچنین در ماه دسامبر گذشته به منظور حمایت از محصولات ملی در برابر محصولات وارداتی -که مهمترین آنها از ایران و ترکیه است- ارزش پول خود را کاهش داد.

سوم اینکه این سفر قبل از سفر شیعیان به شهرهای مقدس عراق کربلا و نجف انجام شد. بسیاری از زائران که تعداد آنها در سال‌های گذشته بیش از 10 میلیون نفر بوده، اهل ایران هستند. با این حال، کمیته بهداشت عراق ماه گذشته تصمیم گرفت تنها 30 هزار ویزا به ایران اختصاص دهد. الکاظمی در سفر خود این تعداد را به 60 هزار نفر رساند و اعلام کرد که عراق هنگام ورود به زائران ایرانی که از طریق فرودگاه‌ها وارد می‌شوند ویزا می‌دهد.

موضوع مهم دیگر، اعمال کنترل دولتی بر شبه نظامیان شیعه در عراق بود. با توجه حمایت تهران از برخی از گروه‌های مذکور، ایران بر آنها نفوذ دارد و توانسته در کنترل گروه‌ها نقش ایفا کند. کنترل شبه نظامیان فراقانونی برای جلوگیری از تهدید فعالان و نامزدها، برای برگزاری انتخابات امن بسیار حیاتی است.

الکاظمی با آمریکا بر سر پایان دادن به حضور نیروهای نظامی در عراق تا پایان امسال به توافق رسید. این امر همچنین به کاهش تنش‌ها کمک کرده و باعث شده که ایران و متحدانش از الکاظمی در برگزاری انتخابات آینده حمایت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =