لایحه رتبه بندی معلمان در پاییز تعیین تکلیف می شود

نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: اجرای رتبه بندی معلمان ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد بودجه می‌خواهد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز؛ رتبه بندی معلمان سالهاست که مطالبه اصلی مجالس در دوره‌های مختلف بوده و نمایندگان زیادی در این باره کار کرده‌اند که خیلی از آن‌ها یا معلم بوده‌اند و یا مدیر ادارات آموزش و پرورش.

بیشتر بخوانید:

گره لایحه رتبه بندی معلمان کجاست؟

بیش از ۱۰ است که چشم فرهنگیان به رتبه بندی معلمان است و دولت‌های مختلف در این باره قول و وعده‌های بدون عمل دادند، اما در نهایت کلیات آن در مجلس یازدهم به تصویب رسید و چشم انتظاری‌های پایان یافت، اما وارد مرحله سخت اجرا شد؛ حالا در شرایط اقتصادی فعلی کشور بار مالی سنگین رتبه بندی، اجرا را به، اما و اگر انداخته است، اما دولت و مجلس انقلابی می‌کوشد این مهم را به سرانجام مقصود رسانده و اجرایی کنند.

برای بررسی این موضوع با مهدی اسماعیلی نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که پیش از ورود به بهارستان مدیر اداره آموزش و پرورش و معاون آموزش و پرورش استان بوده گفتگو کردیم.

وی درباره رتبه‌ بندی معلمان گفت: یکی از آرزوهای دیرین فرهنگیان رتبه‌بندی معلمان بوده است. طرح رتبه‌بندی در دو محور اهدافی را دنبال می‌کند که تکریم ارتقا منزلت معلمان و توجه به معیشت آنان بخشی از این اهداف است که می‌کوشیم صلاحیت حرفه‌ای معلمان را ارتقا دهیم.

وی افزود: طرح رتبه‌بندی معلمان بسیار جامع است و بنا داریم که نگاه متفاوتی را به آموزش و پرورش و معلمان داشته باشیم.

** بعد از ۱۰ سال جشم انتظاری، مجلس یازدهم رتبه بندی را تصویب کرد

نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: طرح رتبه‌بندی معلمان ۱۰ سال است که در زمان‌های مختلف به آن توجه شده، اما در مجلس یازدهم نگاه ویژه‌ای به آن شد و تلاش می‌کنیم که به سر منزل مقصود برسد.

اسماعیلی گفت: دولت سابق لایحه‌ای را تحت عنوان نظام رتبه‌بندی معلمان تقدیم مجلس کرد و بررسی‌های اولیه نشان داد که این لایحه ایرادات شکلی داشته و قابلیت اجرا به نحوی که بتواند معلمان را بعد از گذشت ۱۰ سال اقناع کند نداشته است، لذا کلیات این لایحه را برای آنکه نشان دهیم مجلس طرفدار معلمان است تصویب کردیم و بعد از اینکه لایحه رتبه‌بندی معلمان دو شوری شد، بررسی بیشتر آن در کمیسیون آموزش دنبال شد.

وی خاطرنشان کرد: در کمسیون آموزش مجلس بررسی‌های زیادی درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان صورت گرفت، اما رقمی که دولت برای اجرای رتبه‌بندی معلمان پیش‌بینی کرده بود کافی نبود و با توجه به تغییر دولت و رئیس‌جمهور شدن آیت‌الله رئیسی، رقم اجرای رتبه‌بندی معلمان با رقم پیشنهادی دولت سابق بسیار متفاوت بود.

وی تأکید کرد: رقم دولت سابق برای رتبه‌بندی معلمان گویا به منظور اجرای این قانون نبوده و فقط افزایش حقوق آن‌ها محسوب می‌شود که این رقم برخلاف ماهیت رتبه‌بندی بوده است.

**حداقل ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای رتبه بندی می‌خواهیم

وی گفت: اینکه بخواهیم رتبه‌بندی معلمان را تقریبا شبیه به هم‌ترازی هیأت علمی دانشگاه‌ها کنیم، رقمی فراتر از بودجه‌های فعلی می‌خواهد.

نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: دولت ۱۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان اعلام کرده است، اما این میزان به هیچ وجه کفاف اجرای این طرح را نمی‌دهد، چرا که این طرح حداقل بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: دولت باید منابع پایداری را برای اجرای رتبه‌بندی معلمان درنظر بگیرد. هر چند که کشور مشکلات عدیده اقتصادی دارد.

وی افزود: اجرای رتبه‌بندی معلمان از اول فروردین سال ۱۴۰۰ است و تنها مشکل اجرای آن، تأمین اعتبار است و اگر این اعتبار تأمین شود، اجرای آن بلافاصله آغاز خواهد شد.

نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس در پایان گفت: هم‌اکنون تعامل بسیار خوبی بین مجلس و دولت وجود دارد و امیدوارم که این طرح به منزل مقصود برسد و در آینده نزدیک شاهد اجرای رتبه‌بندی معلمان باشیم.

رتبه‌بندی معلمان با افزایش ۲۵ تا ۵۰ درصدی حقوق، تغییر شکل خواهد داشت

در همین راستا رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره گفت: اجرای رتبه‌بندی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و ظاهراً شدنی نیست، رتبه بندی معلمان تغییر شکل خواهد داشت.

علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: ۲۵ اسفند ۹۹ لایحه رتبه‌بندی از سوی رئیس جمهور سابق به صورت عادی به مجلس فرستاده شد و در کمیسیون آموزش بررسی اولیه را انجام دادیم. همچنین ۹۶ درصد نمایندگان مجلس به کلیات رتبه‌بندی در صحن مجلس رأی دادند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: شاکله رتبه‌بندی ایراداتی داشت که آن را اصلاح کردیم؛ طبق قانون، مجلس نمی‌تواند بالاتر از آنچه که دولت پیش‌بینی کرده است تغییراتی در لایحه ایجاد کند و اگر یک ریال بار مالی داشته باشد شورای نگهبان آن را رد می‌کند. در کمیسیون آموزش مجلس پیشنهاد دادیم و ۸۰ درصد حقوق هیئت علمی را مبنا قرار دادیم؛ با آقای نوبخت که صحبت کردیم تأیید کرد اعتبار رتبه‌بندی را تأمین می‌کنیم، اما یک باره نامه محرمانه آقای نوبخت برای آقای قالیباف آمد که ما این پول را نداریم!

وی بیان کرد: در جایی از لایحه رتبه‌بندی گفته است حقوق معلمان ۲۵ درصد بیشتر از حقوق متوسط تمام کارکنان دولت شود؛ وزیر آموزش و پرورش قبلاً گفته بود رتبه‌بندی را در بودجه ۱۴۰۰ با اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی لحاظ کردیم که بنده گفتم ۱۵ هزار میلیارد تومان و معلمان درخواست داشتند که با ۳۰ هزار میلیارد تومان، رتبه‌بندی را امسال اجرا کنیم. اگر کمیسیون مجلس بر همان رتبه‌بندی متناظر با هیئت علمی بایستد، آقای نوبخت گفت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان و آقای قالیباف و سایرین گفتند ۱۶۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد و کل بودجه وزارت آموزش و پرورش ۱۱۶ هزار میلیارد تومان است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: اگر حقوق معلمان ۲۵ درصد بیشتر از حقوق متوسط کارکنان دولت که الآن حدود ۶ و نیم میلیون تومان است، باشد، حقوق معلمان یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان افزایش می‌یابد و اگر ۵۰ درصد اِعمال شود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد که این نیز خوب است و برای معلمان حدود ۳ تا ۵ میلیون تومان افزایش حقوق رقم می‌زند.

وی درباره اینکه اگر بودجه رتبه‌بندی مشروط به بودجه سنواتی شود انتقادهایی انجام می‌شود، بیان کرد: وقتی اسم ردیف در بودجه است می‌توانیم در سقف بودجه ۱۴۰۰ اعتبار آن را تأمین کنیم و اگر حقوق معلمان ۲۵ درصد بیشتر از حقوق کارکنان دولت باشد به ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار و اگر ۵۰ درصد باشد به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

لایحه رتبه بندی معلمان تا پایان مهر به تصویب می‌رسد

گویا شرایط به صورتی است که باید حالا حالاها منتظر اجرای رتبه بندی معلمان بود چرا که نایب رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی از تصویب جزئیات لایحه رتبه بندی معلمان در صحن مجلس تا پایان مهرماه خبر داد.

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «ضمن عذرخواهی از تمامی ‎فرهنگیان عزیز کشورمان به دلیل تاخیر در تعیین تکلیف لایحه رتبه بندی معلمان، ان شاءالله این مورد تا قبل از پایان مهرماه در ‎مجلس تصویب خواهد شد.»

اجرای رتبه بندی معلمان شاید نیمه دوم سال و شاید هم سال بعد

حسین محمد صالحی عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی هم در همین راستا گفته است: در حال حاضر نمایندگان به رتبه‌بندی برای بررسی بیشتر در کمیسیون رای داده‌اند و دولت، کمیسیون و هیأت‌رئیسه مجلس همگی موافق این طرحند و تنها موضوع برای اجرایی شدن آن، تعلل در تامین اعتبار آن است وگرنه ۱۰۰ درصد باید اجرایی شود.

وی اظهار کرد: اگر کاری برای فرهنگیان انجام شود تاثیرش در همه‌ی جوانب زندگی مردم خواهد بود، زیرا اگر فرزندان درست تربیت شوند می‌توانیم کشور موفقی داشته‌باشیم و به همین دلیل بحث رتبه بندی معلمان حائز اهمیت است.

محمدصالحی تصریح کرد: در طرح رتبه‌بندی معلمان ابتدا تاکید روی حقوق ۸٠ درصد هیأت‌علمی نبود و بعدا روی این موضوع تاکید شد؛ علت نیز این بود که ما کسری بودجه بیش از ۴٠ درصد داشتیم و با این کسری بودجه نمی‌توانستیم وعده‌ای بدهیم که محقق نشود، اما اکنون با تصویب مالیات‌های جدید مثل مالیات بر خانه‌های خالی امید داریم که کمی از کسری بودجه برطرف شود، همانطور که گفته شد، درآمدها در نیمسال دوم مشخص می‌شود و در آن زمان می‌توانیم بگوییم که تامین اعتبار لازم انجام خواهد شد یا خیر.

اقدام رییس جمهور درخصوص رتبه بندی معلمان

معاون امور مجلس وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح رتبه‌بندی معلمان خاطر نشان کرد این طرح مهم مورد حمایت رییس جمهور قرار گرفته و در حوزه رتبه‌بندی معلمان اقداماتی موثر انجام شده است.

قاسم احمدی لاشکی تدوین لایحه رتبه‌بندی معلمان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در رتبه‌بندی معلمان بر اساس ۸۰ درصد میانگین هیات علمی دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده بود که اعتبار مورد نیاز آن ۶۱ هزار میلیارد تومان بدون در نظر گرفتن ماده ۲۷ برنامه ششم توسعه مصوبه یکسان‌سازی برای شاغلان و بازنشسته‌ها در نظر می‌گرفت با این وجود اگر امسال با ۳۰ هزار میلیارد تومان این طرح آغاز شود مسیر درستی را پیش رفته‌ایم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      0 1
      زمان اجرا باید قبل از مهر 1400 باشد تا شامل حال بازنشستگان 1400 هم بشود
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      0 2
      زمان اجرا باید قبل از مهر 1400 باشد تا شامل حال بازنشستگان 1400 هم بشود
    • عزت اله جانی نسب IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      0 0
      زمان اجرا باید قبل از مهر 1400 باشد تا شامل حال بازنشستگان 1400 هم بشود
    • قنبری IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      0 0
      ما که شهریور1400 بازنشست میشیم چی میشه
    • معلم IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      0 0
      معلمان زیر بار حرف های دروغ نمی روند و تا رتبه بندی صورت نگیرد سر کلاس حاضر نمی شوند چرا عدالتی در کار نیست یک دکتر معلم حقوقش یک سوم یک دکتر در دانشگاه است