پشت پرده قرار داد ۵۰۰ میلیون دلاری عربستان و آمریکا چیست؟

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر توافق آمریکا با یک معامله نظامی بزرگ با عربستان دو تحلیلگر سعودی پشت پرده توافق آمریکا با این معامله را مطرح کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از الخلیج الجدید، «شهار النهاری» تحلیلگر سیاسی سعودی ، در مورد اظهارات وزارت خارجه آمریکا مبنی بر توافق احتمالی 500 میلیون دلاری بین واشنگتن و ریاض برای تمدید خدمات تعمیر و نگهداری فنی بالگردهای آمریکایی مورد استفاده ارتش سعودی اعلام کرد که این توافق برای تصویب کنگره آمریکا به 30 روز زمان نیاز دارد و ممکن است با این توافق از سوی مقامات آمریکایی مخالفت شود.

این تحلیلگر سعودی معتقد است که این اقدام تلاش آمریکا برای بی طرف نشان دادن خود در ظاهر اما بدون رسیدن امتیازی به عربستان یا دادن حق داشتن سلاح‌های دفاعی است و دولت دموکرات‌ها می‌خواهد تا زمان مشخص شدن موضعی آشکار خود را بی طرف نشان می‌دهد.

وی افزود:« این موضوع باید منوط به تفاهم و گفت وگوی دو کشور باشد تا به راه حلی برسد. این مسائل را نمی‌توان به این ترتیب به حالت تعلیق درآورد ، به ویژه اینکه عربستان در یمن در حال جنگ است و حملات موشکی زیادی به تاسیسات نفتی و اساسی عربستان و اماکنی که نیروهای سعودی در آنجا حضور دارند، صورت می‌گیرد».

این تحلیلگر سیاسی سعودی تاکید کرد که روابط عربستان و آمریکا این روزها در وضعیت بدی قرار دارد ، زیرا «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از زمانی که قدرت را به دست گرفت روابط ناپایداری با عربستان ایجاد کرد و آمریکا همچنان ممکن است از فروش تسلیحات به عربستان جلوگیری کند.

النهاری ادامه داد: اخیراً تنش‌هایی در جنبه‌های سیاسی و دیپلماتیک میان آمریکا و عربستان ایجاد شده و سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان نیز دچار اختلال شد که نشان می‌دهد روابط بین آنها آنطور که باید نیست.

وی گفت: وزارت خارجه آمریکا با درخواست عربستان سعودی موافقت کرد و چندین قرارداد نظامی از جمله قرارداد خرید سلاح منعقد کرد اما این قرارداد در زمینه دفاع هوایی نبود درحالی‌که عربستان امروز شکست‌هایی پی در پی‌ از سوی انصارالله متحمل شده و عربستان توسط پهپادهای انصارالله مورد حملات هوایی قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر « یحیی تلیدی» تحلیلگر سیاسی سعودی معتقد است که عربستان سعودی مشتاق برخورد قاطع و شدید با دولت آمریکا در منطقه بود و در همین راستا در حال تلاش برای دستیابی به منابع تسلیحاتی و واردات تسلیحات از بسیاری کشورهای فناوری مدرن است.همچنین عربستان تلاش می‌کند تا صنایع نظامی را بومی سازی کند درحالی‌که ریاض هنوز به دیگر کشورهای دیگر متکی است.

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه با قرارداد فروش 500 میلیون دلار تجهیزات نظامی به عربستان سعودی موافقت کرد.

بر اساس این گزارش وزارت خارجه آمریکا این قرارداد را برای بازنگری نهایی به کنگره ارسال کرده است.

این نخستین قرارداد بزرگ و مهم نظامی با عربستان سعودی است که از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن در 20 ژانویه به کنگره ارسال شده است.

موافقت وزارت خارجه آمریکا با این قرارداد تسلیحاتی در شرایطی انجام شده که دولت جو بایدن از ابتدای روی کار آمدن ادعا کرده است که خواهان اعمال فشار بر عربستان سعودی به منظور توقف جنگ در یمن است.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا همچنین بارها ادعا کرده که خواهان تمرکز بر موضوع «حقوق بشر» به عنوان رکن اصلی سیاست خارجی دولت آمریکا است.

این قرارداد شامل خدمات نظامی از جمله تعمیر و نگهداری بالگردهای مختلف شامل بالگردهای شینوک است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1111538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =