آیا امضای همه بندهای عقدنامه لازم است؟

مریم لامعی؛ وکیل پایه یک دادگستری توضیحاتی در خصوص بندهای مختلف عقدنامه اراده داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز؛ یکی از سوالات پرتکرار درخصوص عقد نکاح در مورد بندهای مختلف عقدنامه و اثرات آن است. بر اساس قانون مدنی ایران، ازدواج یک عقد لازم الاجرا است که در پی آن هر یک از زن و مرد قهراً شروط و تعهداتی را متحمل می‌شوند و در عین حال از حقوقی هم برخوردار هستند .شرایط عقد نکاح یا جزء اقتضای ذات عقد هستند.

آنچه در دفترخانه‌ها وجود دارد به این شکل است که معمولا خانواده‌ها کنار زوج جوان هستند و ذوق و جو حاکم بر فضا مانع این می‌شود که فرصت کافی برای مطالعه همه بندهای عقدنامه صرف کنند و فقط می‌خواهند، سریع امضا کنند و به ادامه مراسم برسند درحالی که سند ازدواج مسئولیت‌آور است و باید مطلع باشند که چه چیزی را امضا می‌کنند.

مریم لامعی؛ وکیل پایه یک دادگستری درپاسخ به این سوال که آیا امضای همه بندهای عقدنامه ضروری است  یا نه و اگر یکی از زوجین، یکی از بندها را امضا نکند، مشکلی در روند ثبت ازدواج به وجود می‌آید یا خیر، توضیح داد: امضای تمام بندها الزامی نیست و در صورتی که هر کدام از شروط مورد قبول فرد نباشد، می‌تواند بند مورد نظر را امضا نکند.

او ادامه داد: امضا نکردن هر کدام از شروط به این مفهوم است که شرط مورد نظر برای زوج یا زوجه لازم الاجرا نیست. مثلا یکی از شروط ضمن عقد این است که اگر مرد اعتیاد داشته باشد یا به پنج سال حبس محکوم شود، خانم می‌تواند خود را مطلقه کند و درصورت امضا نشدن، خانم نمی‌تواند به این دلیل درخواست طلاق کند البته شاید به دلیل عسر و حرج بتواند جدا شود اما نمی‌تواند به شرط موجود استناد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =