راه‌اندازی پرابهام دستگاه شتاب‌دهنده خطی بیمارستان خوانساری اراک

دستگاه رادیوتراپی فوق پیشرفته شتابدهنده خطی پس از گذشت ۱۳ ماه از ورودش به استان افتتاح شد؛ اما هنوز تکلیف شروع به کار آن مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگار اراک خبرگزاری ایسکانیوز، دستگاه فوق پیشرفته شتابدهنده خطی Versa HD در بیمارستان آیت الله خوانساری اراک با حضور نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، آقازاده استاندار مرکزی، جمالیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک و جمعی از مسئولان استانی افتتاح شد.

از این نوع دستگاه رادیوتراپی تنها چهار عدد در کشور وجود دارد و مزیت آن نسبت به سایر دستگاه های رادیوتراپی قدیمی این است که در درمان سرطان فقط به تومور تمرکز می‌کند و آسیبی که به بافت سالم می‌رساند بسیار کمتر است.

مراسم افتتاحیه در حالی برگزار شد که هنوز تکلیف آغاز به کار و بیمارگیری این دستگاه مهم و حیاتی مشخص نشده است. مطابق داده های کارشناسی، جهت آماده سازی نهایی دستگاه روند ها و مراحل پیچیده و زیادی می‌بایست طی شود که تاکنون تکلیف برخی از آنها هنوز مشخص نشده است.

البته دانشگاه علوم پزشکی اراک سابقه افتتاح پروژه های نیمه کاره و تکمیل نشده را در کارنامه خود دارد. فروردین ماه امسال و همزمان با روز ملی فناوری هسته ای، پروژه اورژانس پرتویی و سوختگی اراک در حالی توسط رئیس جمهور سابق افتتاح شد که هنوز حتی ساختمان اورژانس نیز تکمیل نشده بود.

مشخص نیست آیا افتتاح این دستگاه حیاتی در درمان بیماران سرطانی نیز از جنس همان افتتاحیه های نیمه کاره بوده است یا مراحل به درستی انجام شده و روند بیمارگیری دستگاه به‌زودی آغاز خواهد شد.

نکته دیگری که وجود دارد تاخیر طولانی مدت در نصب و راه اندازی این دستگاه است. دستگاه شتابدهنده خطی مردادماه سال۹۹ وارد استان شد، بهمن ماه برای اخذ مجوز های لازم اقدام و فروردین ماه مراحل نصب آن آغاز شد. اکنون که مراسم افتتاحیه برگزار شده است حدود ۱۳ ماه از تاریخ ورود آن به استان می‌گذرد.

همین امر باعث شد تا بسیج دانشجویی نیز به این مسئله واکنش نشان دهد و مطالبه‌گری‌هایی از برخی مسئولین ارشد استانی انجام دهد که باعث تسریع در روند اخذ مجوز و آغاز مراحل نصب دستگاه شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =