چه عواملی منجر به اصلاح اخیر شاخص بورس شدند؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار در اصلاح اخیر شاخص بورس گفت: به نظر می‌رسد که با توجه به وجود انتظارات تورمی، بازار سرمایه گنجایشی برای کاهش بیش از اندازه نداشته باشد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، احسان عسگری به ترس فعلی سهامداران از  اصلاح اخیر شاخص بورس اشاره کرد و افزود: بازار سهام بعد از نوسان شدیدی که از سال ٩٩ تجربه کرد در نهایت از خرداد سال جاری وارد مدار صعودی شد و تا ابتدای شهریور ماه به بازدهی حدود ۴۰ درصدی دست پیدا کرد.

 وی اظهار داشت: شاخص بورس بعد از کسب چنین بازدهی برای مدتی وارد مدار نزولی شد که این امر منجر به نگرانی بسیاری از سهامداران شد، در حالی که چنین روندی در بازار طبیعی است و سرمایه گذاران نباید ترسی از اصلاح فعلی معاملات بورس داشته باشند.

عسگری با تاکید بر اینکه از نظر تکنیکالی هر رشدی در بازار نیازمند اصلاح است و بارها شاهد چنین اتفاقی در بازارهای مختلف سرمایه گذاری بوده ایم، خاطرنشان کرد: روند اصلاحی اخیر بازار سهام همراه با اظهارنظر برخی از مسوولان در خصوص قیمت گذاری سیمان بود که اعلام کردند تعیین قیمت این کالا باید در خارج از بورس کالا صورت گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به دنبال چنین مسایلی، دوباره موضوع قیمت گذاری دستوری مطرح شد و این امر سبب نگرانی سهامداران گروه سیمان برای خروج احتمالی این محصول از بازار و قیمت گذاری آن در خارج از این بورس به صورت دستوری شد.

وی به تاثیرگذاری موضوع برجام در روند اخیر معاملات بورس اشاره کرد و گفت: در کنار این موضوع شاهد مطرح شدن دوباره موضوع برجام بودیم که اعلام شد در این زمینه رایزنی هایی برای بازگشت ایران به میز مذاکرات مطرح شده است.

عسگری با بیان اینکه این خبر قیمت دلار و در کل بازار ارز را تحت تاثیر خود قرار داد و به دنبال آن سهام شاخص ساز و دلاری محور تحت روند اصلاحی شدید قرار گرفتند، تاکید کرد: سهامداران به منظور جلوگیری از ضرر و زیان های احتمالی بار دیگر به رفتارهای هیجانی روی آوردند و اقدام به شناسایی سود در بازار کردند.

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل موثر که روند این روزهای معاملات بورس را وارد مدار اصلاحی کرده است، اشاره کرد و گفت: در کنار این مسایل، ریسک دیگر بازار، قیمت کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) است که وابسته به قیمت های جهانی هستند که روند معاملات بورس را تحت تاثیر خود قرار داد و سبب ایجاد نوسان در سهام شاخص ساز بازار شدند.

وی اظهار داشت: اگر بازار منطق تحلیل نداشته باشد در بخش خرید و فروش شاهد وجود هیجان خواهیم بود اما به نظر می رسد این موضوع در بلندمدت برطرف شود، چراکه در آینده نزدیک شاهد تعیین تکلیف وضعیت بسیاری از این ریسک ها در بازار خواهیم بود.

عسگری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند اصلاحی شاخص بورس تا کجا ادامه دار خواهد بود، گفت: به نظر می رسد که با توجه به وجود انتظارات تورمی در کشور، بازار گنجایش برای کاهش بیش از اندازه را نداشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در کنار موضوع انتظارات تورمی، ارزش دلار آزاد و نیمایی کاهش زیادی را تجربه نکردند و همچنین قیمت های جهانی غیر از سنگ آهن با ثبات نسبی همراه هستند، به همین دلیل انتظار می رود که شرکت ها سودهای بیشتری را در بازار سهام تجربه کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیک شدن روزهای پایانی شهریور ماه، در انتظار انتشار عملکرد تولید و فروش شرکت ها هستیم که به نظر می رسد با انتشار آنها مسیر بازار به سمت تعادل رو به صعود حرکت کند.

عسگری به سهامداران توصیه کرد و افزود: سرمایه گذاران باید به طور حتم برای سرمایه های خود ارزش قایل باشند و با تحلیل اقدام به خرید و فروش سهام در بازار کنند، همچنین سرمایه گذاران نباید به هیچ عنوان وجود صف های خرید و فروش را ملاک سهامداری خود در بازار قرار دهند.  

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، همچنین سهامداران با مبنا قرار دادن سود سهام شرکت ها و آینده آنها، سرمایه گذاری در این بازار را ملاک تصمیم گیری های خود برای خرید در بورس قرار دهند.

وی اظهار داشت: سرمایه گذاران و سهامدارانی که دانش لازم را برای سرمایه گذاری و انتخاب سهام درست در این بازار ندارند، نباید اقدام به سرمایه گذاری مستقیم در این بازار کنند بلکه بهتر است با کمک سرمایه گذاری غیرمستقیم از معاملات هیجانی دور باشند.

عسگری با بیان اینکه توصیه ما به سران اقتصادی کشور مطرح کردن صحبت های کارشناسانه است، گفت: اکنون در بازار شاهد مسایلی در خصوص قیمت گذاری دستوری و خروج برخی از محصولات از بورس کالا هستیم که بهتر بود این موضوعات در ابتدا کارشناسی و در نهایت اعلام می شد، زیرا برخی از این اخبار می توانند میلیاردها تومان ضرر و زیان را به سهامداران وارد کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: شرکت هایی که اکنون در حال عرضه محصولات خود در بورس کالا هستند، شرکت های سهامی عام هستند بنابراین باید تصمیمات به گونه ای باشد که منافع حداکثری تامین شود.

شاخص کل بازار بورس روز گذشته (یکشنبه، ۲۸ شهریورماه) با ۲۹ هزار و ۷۴۱ واحد کاهش در جایگاه یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحدی قرار گرفت.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1111770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =