آخرین وضعیت کرونا در کشور | احتمال ایجاد دوباره بحران دلتا / رشد24.34 درصدی نرخ ابتلا و 10درصدی موارد فوتی

رشد بیش ۲۴ درصدی تعداد مبتلایان کرونا در ۲۴ ساعت گذشته نشان می‌دهد هنوز "دلتا" از نفس نیافتاده و درصورت بی‌توجهی به پروتکل‌ها یکباره بحرانی تازه در سراسر کشور ایجاد می‌شود.

به‌گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز؛ درحالی که از اواسط هفته گذشته روند نزولی همه‌گیری کرونا در پیک پنجم با ویروس جهش یافته دلتا ادامه داشت که تغییر جهت آمارها بخصوص در تعداد نرخ ابتلا نسبت به روز گذشته نشان داد دلتا هنوز از نفس نیافتاده و درصورت بی‌توجهی امکان ایجاد بحران دوباره وجود دارد.

کارشناسان با اشاره به تغییر روند همه‌گیری در روز گذشته تاکید می‌کنند همانطور که قبلاً پیش‌بینی شده بود روند نزولی کرونا شکننده است و نباید با توجه به کاهش تعداد بیماران دچار اشتباه محاسباتی شد، به همین دلیل که آمارهای روز گذشته نشان می‌دهد رشد24.34 درصدی نرخ ابتلا و 10درصدی موارد فوتی می‌تواند نهایتاً منجر به جهش دوباره آمارها با شیب تند باشد.

این گروه معتقدند نوسان روز گذشته این مهم را دوباره یادآوری کرد که دلتا همچنان چموش و سرکش است و از کوچک‌ترین فرصت و بی‌توجهی در جامعه می‌تواند به نفع خود استفاده کرده و موج تازه‌ای از بحران را به ایران تحمیل کند.

به گفته کارشناسان در شرایط فعلی که روند نزولی همه‌گیری در بسیاری از نقاط ایران ادامه دارد شعله‌های پراکنده و کوچک در گوشه و کنار ایران می‌تواند زمینه شعله‌ور شدن آتش زیر خاکستر دلتا در کشور و البته ایجاد موج ششم باشد، آنهم در شرایطی که فصل پاییز نزدیک بوده و سرمای هوا می‌تواند مشکلات بیشتری را در سراسر ایران به همراه داشته باشد.

در این زمینه قدرت سرایت ویروس دلتا و البته بی‌توجهی بخش عمده‌ای از جامعه به پروتکل‌های بهداشتی اتفاقی است که نهایتا باید از همین امروز برای آن برنامه‌ریزی داشته و تلاش کنیم درصورت بروز و آغاز موج ششم کرونا مثل پیک گذشته غافلگیر نشویم؛ هرچند افزایش سرعت واکسیناسیون در این زمینه کمک شایانی در پیک بعدی خواهد داشت و بدون تردید تعداد موارد فوتی کاهش چشمگیری را تجربه می‌کند.

جواد آقازاده اظهار داشت: در شبانه روز گذشته 71 نفر بیمار بدحال در بیمارستان‌های آذربایجان‌غربی تحت ونتیلاتور قرار گرفته و تعداد 321 نفر نیز در بخش آی سی یو بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی بیان کرد: همچنین 890 مورد بستری مشکوک ثبت شد و تعداد بستری‌های سندروم حاد تنفسی نیز به دو هزار و 133 نفر رسید.

وی با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته یک هزار و 117 نفر دیگر به ویروس کرونا آلوده شده اند گفت: تاکنون و از زمان شیوع کرونا 264 هزار و 903 نفر به این بیماری مبتلا شده اند.

آقازاده با ابراز تاسف از فوت 31 نفر دیگر در شبانه روز گذشته در آذربایجان‌غربی افزود: با فوت این تعداد شمار کلی فوتی‌ها به 6 هزار و 91 مورد رسید.

وی در ادامه با اشاره به واکسیناسیون 20 هزار و 71 نفر دیگر در شبانه روز گذشته اظهار داشت: تاکنون یک میلیون و 513 هزار و 340 نفر از مردم استان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

استان ایلام/165 مورد مثبت روز گذشته ثبت شد

محمد کریمیان با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد 58 هزار و 200 نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی 24 ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی 165 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر 235 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در 24 ساعت اخیر 57 بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها 56 هزار و 784 نفر بوده است.

کریمیان گفت: در 24 ساعت گذشته سه مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان یک مورد شهرستان مهران، یک مورد شهرستان ملکشاهی و یک مورد مربوط به شهرستان سیروان گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون یک هزار و 44 نفر بوده است.

استان قزوین/ آمار بستری‌ها 50 درصد کاهش یافته است

در شبانه‌روز اخیر مجموع آمار مبتلایان کرونایی به 108 هزار و 561 نفر رسید که از این جمعیت 39 هزار و 263 نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و از این میزان بستری 30 هزار و 637 نفر از بیمارستان‌ها ترخیص شده و 2 هزار و 361 نفر جان خود را از دست دادند. همچنین موارد محتمل و مشکوک ابتلای به کرونا هم به 19 هزار و 32 نفر رسید و 3 هزار و 251 نفر بستری موقت شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان قزوین از افزایش 50 درصدی آمار بستری‌های کرونایی روزانه خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 138 بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در قیاس با روز گذشته 46 نفر بیشتر شده است.

پیمان نامدار با اشاره به افزایش 58 درصدی موارد قطعی ابتلای کرونایی گفت: در شبانه‌روز گذشته 411 مورد قطعی ابتلای به کرونای جدید در آزمایشگاه‌های منتخب کووید-19 استان قزوین شناسایی شد که این آمار نسبت به روز قبل  149 بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: همچنین آمار بیماران بدحال زیر دستگاه کمک تنفسی هم 9.4 درصد افزایش یافته و در حال حاضر 47 بیمار کرونایی بدحال زیر دستگاه کمک‌تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های قزوین بستری هستند که این آمار در مقایسه با روز پیش 4 نفر بیشتر شده است.

نامدار به افزایش 43 درصدی موارد فوت کرونایی هم اشاره کرد و ادامه داد: همچنین در طول شبانه‌روز اخیر 10 بیمار بدحال ما به خاطر شدت علایم و ضعف جسمانی جان خود را از دست دادند که این آمار در قیاس با روز قبل 3 نفر بیشتر شده و دورقمی شدن آن می‌تواند یک زنگ خطر جدی برای کسانی باشد که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

دبیر ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین در ادامه از افزایش 50 درصدی آمار بهبودیافتگان کرونایی هم خبر داد و گفت: در 24 ساعت گذشته 126 بیمار کرونایی با علایم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سطح استان مرخص شدند که این آمار 42 نفر بیشتر از روز گذشته است.

نامدار افزود: در نهایت هم آمار کل بستری‌های فعلی ما در بیمارستان‌های استان قزوین 3 درصد کاهش داشته و به 601 نفر رسیده که در مقایسه با روز پیش 17 نفر کمتر شده است.

استان کرمان/ 25 درصد از کل جمعیت کامل واکسینه شده‌اند

حسین صافی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه 25 درصد جمعیت هدف استان کرمان 2 نوبت واکسن کرونا را دریافت کردند اظهار داشت: روند واکسیناسیون در استان کرمان به خوبی انجام می‌شود و شاهد استقبال جمعیت هدف  از واکسیناسیون هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه 50 پایگاه تجمیعی واکسیناسیون  به همراه مراکز جامع سلامت در سطح استان در نظر گرفته شده گفت: در سطح دانشگاه علوم پزشکی کرمان 16 پایگاه تجمیعی داریم.

وی با اشاره به اینکه کار واکسیناسیون مادران باردار نیز در حال انجام است و هیچ مادر بارداری نباید از واکسیناسیون محروم باشد افزود: توصیه می‌کنم همه افرادی که فراخوان می‌شوند، فرصت دریافت واکسن را عقب نیندازند و خودشان را محروم نکنند.

صافی‌زاده با بیان اینکه واکسیناسیون دانش آموزان به زودی آغاز می‌شود گفت: نوع واکسنی که برای دانش آموزان در نظر گرفته شده سینوفارم و پاستور است.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز با اشاره اینکه با ورود محموله‌های جدید واکسن کرونا به کشور، واکسیناسیون در استان کرمان سرعت خوبی گرفته اظهار داشت: روزانه بیش از 30 هزار دوز واکسن در استان کرمان تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه سن افراد فراخوان شده برای تزریق واکسن کرونا در استان کرمان کاهش داشته افزود: ثبت نام واکسن کرونا برای افراد بالای 22 سال در استان کرمان که در پایگاه‌های بهداشت پرونده سلامت دارند آغاز شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره اینکه متولدین 1378 و قبل از آن می‌توانند برای تزریق واکسن در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند ادامه داد: تأکید ما بر این است که گروه‌های سنی فراخوان شده به هیچ عنوان بدون ثبت نام و دریافت نوبت به مراکز تزریق واکسن مراجعه نکنند.

وی با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 550 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 322 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 30 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 87 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 14 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 97 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 90 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 38 هزار و 642 مورد رسیده است.

وی به فوت 14 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 4 هزار و 598 نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و 86 هزار و 868 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 534 هزار و 872 مورد است.

استان گیلان/50 درصد جامعه هدف واکسینه شدند

واکسیناسیون کرونا در استان گیلان از سرعت خوبی برخوردار است و بیش از 50 درصد جامعه هدف در استان گیلان نوبت نخست واکسن‌ کرونا را دریافت کردند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان 25 درصد جامعه هدف در استان گیلان دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند و میزان واکسیناسیون در استان گیلان از میانگین کشوری بالاتر است.

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان 605 بیمار کرونایی هم‌اکنون در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که 130 نفر از این تعداد 24 ساعت گذشته به آمار مذکور افزوده شده‌اند.

همچنین 125 نفر از بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها به سر می‌برند  که 16 نفر از این تعداد به تازگی به این بخش منتقل شدند؛ یکی از عوامل کاهش آمار در این بخش واکسیناسیون افراد است.

طبق آخرین اعلام رنگ‌بندی از سوی وزارت بهداشت شهرستان‌های املش، سیاهکل، شفت، فومن، بندرانزلی، ماسال و رضوانشهر 7 شهرستان در وضعیت زرد گیلان و بقیه شهرستان‌ها نارنجی است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1111816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =