طرح جامع کشت گیاهان دارویی در واحدهای دانشگاهی استان مرکزی

عضو شورای برنامه‌ریزی کشاورزی واحدهای استان مرکزی گفت: با هدف بهره برداری از توانمندی و پتانسیل‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان، مقرر شد 10 هکتار در سطح واحدهای دانشگاهی استان مرکزی به کشت دانه‌های روغنی اختصاص یابد. 

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، جلسه شورای تخصصی کشاورزی با موضوع طرح جامع کشت اقتصادی گیاهان دارویی و دانه های روغنی و علوفه ای در واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با حضور حسین کلانتری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، مجید حق وردی رئیس دبیرخانه هیات امنای استان و اعضای شورا تخصصی کشاورزی در راستای کسب درآمد های غیر شهریه ای و استفاده از ظرفیت، امکانات و تجهیزات کشاورزی و دامپروری موجود در واحدها و مراکز آموزشی استان در سالن جلسات حوزه ریاست واحد اراک برگزار شد. 

رییس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی در این جلسه بر استفاده بهینه از زمین های کشاورزی، افزایش سطح زیر کشت و اجرای طرح های جامع کشت اقتصادی محصولات کشاورزی باتوجه به حضور اساتید متخصص رشته های کشاورزی در استان و شرایط اقلیمی و منطقه ای ( آب ، خاک و  بهره وری) در هر یک از واحد دانشگاهی استان تاکید کرد.

کلانتری گفت: باتوجه به وجود حداقل 400هکتار زمین قابل کشت و بودجه پیش بینی شده در واحدها و مراکز آموزشی استان لازم است هر واحد دانشگاهی با توجه به شرایط موجود نسبت به کشت یک یا چند محصول کشاورزی با توجه به سیاست های کلی در استان اقدام کنند.

می‌توان با همکاری بخش‌های دولتی گام مهمی جهت خودکفایی کشورمان برداشت

سعید چاوشی مدیر گروه های آموزشی رشته های کشاورزی گفت: با توجه به تنوع اقلیمی استان، پراکندگی مناسب واحدهای دانشگاهی، دارا بودن نیروی متخصص و دلسوز و امکانات سخت افزاری در سیستم دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، تمامی واحدها و مراکز آموزشی قابلیت های زیادی در بخش کشاورزی و دامپروری دارند.

 وی بابیان اینکه با انجام برنامه ریزی صحیح می توان دریچه تازه ای در تامین بخشی از درآمدهای غیر شهریه ای  دانشگاه ایجاد کرد، اظهار کرد: در این راستا می توان با همکاری بخش‌های دولتی مثل جهاد کشاورزی استان، مراکز تحقیقاتی، کشاورزان پیشرو و نیز سایر بخش های توانمند در این عرصه گام مهمی در جهت خودکفایی کشور عزیزمان برداریم.

چاوشی بیان کرد: لازم است کلیه همکاران متخصص در واحد های استان در تعاملی سازنده، نتایج و تجارب خود را با شورای تخصصی کشاورزی و دامپروری هماهنگ نمایند و در جهت تنوع بخشی به درآمدهای غیرشهریه ای دانشگاه تلاش خود را مبذول و نیل به این هدف را تسریع کنند.

طرح جامع کشت گیاهان دارویی در واحدهای دانشگاهی استان مرکزی

 غلامرضا نادری عضو شورای برنامه ریزی کشاورزی واحد های استان مرکزی با بیان اینکه کلانتری رییس دانشگاه استان مرکزی درخصوص کشت اقتصادی گیاهان دارویی و دانه های روغنی در واحدهای دانشگاه تاکید فراوان دارد، اظهار کرد: از سال 1399 با کشت آزمایشی موفق در مزرعه گیاهان دارویی اراک و طی بازدید های تخصصی از امکانات زمین و آب در واحد های توابع طرح اقتصادی کشت گیاهان دارویی واحد های استان با توجه به درآمدزایی اقتصادی آماده و در کارگروه تخصصی کشاورزی دانشگاه و هیات رئیسه دانشگاه مصوب شد و از 20 مهر ماه 1400 طرح فوق در 4 مرحله ( آماده سازی زمین، کاشت، داشت و برداشت) بر اساس اولویت بندی واحد ها به اجراء در خواهد آمد.

وی گفت: سطح کشت درنظر گرفته شده برای کلیه واحدهای استان مرکزی درسال جاری ۱۵ هکتار کشت آبی  و ۴۵ هکتار کشت دیم است. 

نادری بیان کرد: طرح جامع کشت اقتصادی گیاهان دارویی دانشگاه های آزاد اسلامی استان مرکزی 1400 بر اساس شرایط موجود اولویت کشت به روسای واحدهای استان ابلاغ خواهد شد.

کشت دانه های روغنی در واحدهای دانشگاهی استان مرکزی

 افشین اسماعیلی فر، رئیس پژوهشکده امنیت غذایی استان مرکزی و دبیرخانه کنسرسیوم غذا و امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: از آنجایی که تولید دانه های روغنی بواسطه تامین روغن و بخشی از خوراک دام از اهمیت بسیار بالایی در امنیت غذایی برخوردار و تامین نیاز داخلی همواره از اولویتهای دولتها است. کشورهای توسعه یافته برای تامین نیاز خود همواره سعی بر سرمایه گذاری و تقویت تولید داخلی دارند. 

وی افزود: با توجه به این موضوع و نظر به اهمیت استراتژیک دانه های روغنی و با هدف بهره برداری از توانمندی و پتانسیل های دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی مقرر شد 10 هکتار کشت پاییزه آبی کلزا  و37 هکتار کشت پاییزه آبی و دیم گلرنگ در سطح واحدهای دانشگاهی استان مرکزی ( اراک، ساوه، شازند، آشتیان، خمین، فراهان، کمیجان و فراهان) به کشت دانه های روغنی اختصاص یابد. 

اسماعیلی فر بیان کرد: کشت پاییزه آبی کلزا در سطح واحدهای دانشگاهی استان های خوزستان (13 هکتار)، مازندران (13 هکتار) و آذربایجان شرقی (15 هکتار) با ارزشی معادل 2 میلیارد تومان در سال زراعی 1400-1401 برنامه ریزی و زنجیره تولید تا مصرف آن اجرا خواهد شد. 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد اراک بیان کرد: با همکاری طرح دانه های روغنی و سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی کشت گیاه روغنی کاملینا به صورت آزمایشی توسط واحدهای دانشگاهی استان و کشاورزان پیشرو در سال زراعی جاری در دستور کار قرار دارد. 

اسماعیلی فر کشت قراردادی دانه های روغنی را از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی برای مشارکت و به میدان آوردن صنعت روغن های خوراکی و مراکز علمی تخصصی ذی ربط در عرصه تولید عنوان کرد و گفت: آمادگی داریم در کشت قراردادی، ضمن مشارکت تامین نهاده های کود، سم و بذر مورد نیاز کشاورزان، در زمینه آموزش و ترویج در کنار آنها باشیم.

وی اظهار کرد: بعد از برداشت محصولات، هزینه هایی را که برای کشت دانه های روغنی انجام شده است را با کشاورزان محاسبه می کنند. رئیس پژوهشکده امنیت غذایی ارتقای کیفیت روغن و همچنین آموزش و ترویج کشاورزان را از مزیت های توسعه کشت قراردادی برشمرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =