۷۰ درصد مردم توانایی خرید برنج ایرانی را ندارند/ دلایل افزایش قیمت چیست؟

یکی از اقلام پرمصرفی که طی روزهای اخیر رنگ گرانی به خود گرفت؛ برنج است بر این اساس هر کیلو برنج ایرانی تا ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج هندی تا 30 هزار تومان هم بفروش میرسد ولی دلیل این افزایش قیمت چیست؟

مسیح کشاورز؛ دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص علل و عوامل افزایش قیمت برنج طی روزهای اخیر با بیان اینکه گرانی های اخیر در حوزه برنج، نتیجه سو مدیریت دولت قبل است گفت: مذاکرات زیادی برای کاهش دوره ممنوعیت واردات برنج در دولت قبل انجام دادیم ولی متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی همیشه با این موضوع مخالفت میکرد.

کاهش ۳۰درصدی تولید برنج در سال جاری

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که جهاد کشاورزی اعلام کرده است حدود ۱۸ درصد کاهش تولید را داریم و با توجه به اینکه شالی امسال بنا به عوامل طبیعی متعدد، شکستگی زیادی دارد حدود ۱۲ درصد نیز به رقم بالا افزوده میشود در واقع ما نسبت به سال قبل ۳۰ درصد کاهش تولید را داشتیم.

کشاورز یادآور شد: در خرداد ماه امسال قیمت هر یک کیلو برنج هندی ۲۲ هزار و ۵۰۰تومان، برنج پاکستانی ۲۳هزار و ۵۰۰ تومان که به ترتیب با افزایش ۲۵ و ۱۲ درصدی نسبت به سال ۹۹ را نشان میدهد.

وی در ادامه گفت: همچنین قیمت هر یک کیلو برنج طارم در خرداد ماه امسال ۳۲ هزار تومان، برنج هاشمی ۳۸هزار تومان، برنج شیرودی ۲۶هزار تومان، برنج ندا ۲۵ هزار تومان و فجر ۲۷هزار تومان به عنوان برنج پرمحصول درب کارخانه اعلام شد.

۷۰ درصد مردم توانایی خرید برنج ایرانی را ندارند/ دلایل افزایش قیمت چیست؟

وی افزود: امسال حداقل واردات را داشتیم، هیچ ذخیره ای نداریم زیرا همه مقداری که وارد کرده بودیم مصرف شده است. از طرفی ممنوعیت واردات نیز همچنان برقرار است از سوی دیگر وقتی جلوی واردات گرفته شود قیمت برنج ایرانی به صورت صعودی افزایش خواهد یافت.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور تصریح کرد: ما با این استدلال که وجود رقابت بین محصول ایرانی و خارجی این فرصت را به مصرف کننده میدهد تا حق انتخاب داشته باشد زیرا که ما این برنج ها را با ارز آزاد وارد میکنیم و مثل گذشته نیست که تفاوت زیادی بین این دو وجود داشته باشد پس بدین طریق میتوان بازار را به نفع مصرف برنج داخلی سوق دهیم رای مثبت ستاد تنظیم بازار را گرفتیم ولی متاسفانه وزارت جهادکشاورزی آن را نپذیرفت.

وی خاطرنشان کرد: از زمانیکه ممنوعیت واردات برنج را داشتیم قیمت ها در بازار به ویژه قیمت برنج ایرانی افزایش چشمگیری داشت.

ممنوعیت واردات برنج باید به ۲ ماه کاهش یابد

وی  تشریح کرد: ما به عنوان انجمن واردکنندگان، این مشکل را دو روز قبل این موضوع را به رییس جمهور محترم و معاون اول ایشان در منعکس کردیم و منتظر هستیم تا نتیجه را به ما اعلام کنند و امیدواریم طول ممنوعیت واردات برنج از ۴ ماه به ۲ ماه کاهش یابد و مجددا واردات را از اول مهرماه آغاز کنیم تا بدین طریق هم تنظیم بازار برنج خارجی را  داشته باشیم و همچنین مانع از افزیش قیمت برنج ایرانی شویم.

کشاورز یادآور شد: از سال ۹۳ طبق تعرفه فصلی، از ۳۱ تیرماه به مدت ۴ ماه واردات برنج ممنوع میشود ولی تقاضای ما این است که این مدت به ۲ ماه تقلیل یابد.

دبیر انجمن واردگنندگان برنج کشور تشریح  کرد: دولت فکر کند با سیاست تزریق و عرضه ۱۰۰هزار تن برنج خارجی  به بازار میتواند مانع از افزایش قیمت برنج داخلی شود در حالیکه این کار به دلیل اینکه مقطعی نمیتواند جلوی گرانی برنج ایرانی را بگیرد زیرا این میزان نهایتا برای ۳ هفته جوابگوست و کشاورز صبر میکند که پس از ۳ هفته برنج خود را به بازار بیاورد. از طرفی برنجی که با قیمت ۱۸هزار و ۵۰۰تومان به بازار عرضه میشود با برنج ایرانی که در حال حاضر  ۳۴ هزار تومان است ۲۰ هزار تومان اختلاف شان است پس مردم به سمت برنج خارجی و دولتی رفته و بازار برنج ایرانی دچار رکود میشود.

وی افزود: دولت خود به صورت مستقیم برنج خارجی را وارد بازار نمیکند بلکه از طریق سیستم های واسطه گری این کار را انجام میدهد که این امر خود سبب بروز دلالی و واسطه گری شده و به جای اینکه برنج به صورت مستقیم به دست مردم برسد ابتدا به دست دلال رسیده و قیمتها نیز نزدیک به بازار آزاد فروخته میشود.

کشاورز گفت: ۷۰ هزار تن برنج در بنادر کشور و حدود ۳۰۰ هزار تن برنج در بنادر پاکستان و هندوستان داریم که در صورت رفع ممنوعیت واردات و ورود این حجم از برنج به بازار، خود به خود بازار تنظیم و متعادل شده و شرایط بهتر میشود و از طرفی کشاورزان نیز به خود اجازه افزایش قیمت برنج داخلی را نمیدهند.

۵۲میلیون نفر برنج هندی و پاکستانی مصرف میکنند

وی عنوان کرد: طبق گزارش مرکز آمار که به قبل از سال ۹۹ مربوط میشود حدود ۶۹ درصد مردم که ۵۲ میلیون نفر هستند برنج خارجی با سرانه ۲۸ کیلوگرم مصرف می کنند و ۳۱درصد مردم که ۲۳میلیون نفر میشوند با سرانه ۱۲ کیلوگرم برنج ایرانی مصرف می کنند و این رقم برای امسال اینگونه است که تعداد مصرفکنندگان همان است ولی میزان مصرف شان کاهش یافته است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج تاکید کرد: مردم نه به خاطر اینکه دوست ندارند بلکه به دلیل اینکه توانایی خرید برنج ایرانی را ندارند، برنج خارجی هندی و پاکستانی مصرف می کنند. از سال ۹۹ به بعد با کاهش ۵۰درصدی واردات برنج مواجه بودیم که ۵۰درصد تقاضا را درپی داشت، کسانی که در آن زمان نیز توان خرید برنج خارجی با قیمت ۸هزار تومان را نداشتند الان با افزایش۳ برابری، دیگر توان خرید برنج را ندارند.

کشاورز با اشاره به اینکه سیاست هایی که دولتها در بر گرفتند زنگ خطری برای سفره مردم است افزود: مردم جایگزینی برای برنج ندارند پس اگر نتوانند برنج بخرند این محصول به طور کل از سفره شان حذف خواهد شد. با توجه به آمار واردات، حدود ۳۰درصد نسبت به سالهای قبل کاهش تقاضای برنج خارجی را نیز داشتیم.

پایان پیام/

کد خبر: 1111844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =