طرح شانگهای به مقابله با هژمونی دلار آمریکا کمک می‌کند

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در حال بررسی تسویه حساب با کمک ارزهای محلی ضمن تبادل تجربیات خود در زمینه‌های مالی هستند؛ این اقدامی است که بر اساس گفته کارشناسان می‌تواند به مقابله با هژمونی دلار آمریکا کمک کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، به نقل از رادیو بین المللی چین، سازمان همکاری شانگهای از این طرح خود در سندی که در جریان برگزاری بیست و یکمین جلسه سران عضو خود توزیع کرد، رونمایی نمود؛ این نشست همزمان با بیستمین سالگرد تاسیس سازمان همکاری شانگهای در «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

«دونگ دونگسین» مدیر مؤسسه مالی و اوراق بهادار دانشگاه ووهان، در این باره گفت که استفاده از ارزهای محلی می‌تواند به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای کمک کند تا تحریم‌های احتمالی آمریکا را دور بزنند و از این طریق، امنیت مالی منطقه تضمین گردد.

دونگ در مصاحبه با «گلوبال تایمز» افزود: «کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با توسعه تسویه حساب‌های مبتنی بر ارزهای محلی، خطر مجازات از سوی آمریکا از طریق ابزارهای مالی از جمله توقیف دارایی‌های دلاری به کار گرفته شده در تجارت کشورهای این سازمان را کاهش خواهند داد.» بر اساس اظهارات مدیر مؤسسه مالی و اوراق بهادار دانشگاه ووهان، چین و روسیه از جمله کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای هستند که به دلیل روابط سیاسی متضاد جاری بین آنها و آمریکا در شرایط کنونی، به طور خاص در برابر چنین خطراتی آسیب پذیرند و بنابراین، روابط نزدیک بین چین و روسیه و حجم زیاد معاملات بین این دو کشور، اجرای تسویه حساب‌های مبتنی بر ارز محلی بین آنها را آسان تر می‌سازد.

طبق سند منتشر شده، سازمان همکاری شانگهای در عین حال با گسترش امکانات مربوط به تبادلات تجربه در زمینه‌هایی از جمله سیستم‌های نظارت مالی و کارت اعتباری ملی و همچنین تقویت نقش این سازمان در تضمین همکاری‌های مالی و اقتصادی موافقت کرد؛ سازمان همکاری شانگهای در عین حال در مسیر ایجاد شرایطی مطلوب برای توسعه بازار خدمات مالی، جذب سرمایه گذاری و تقویت تعامل بین بازارهای مالی محلی تلاش می‌کند.

سازمان همکاری شانگهای در ژوئن سال 2001 میلادی تاسیس شده است که یک سازمان دائمی بین دولتی محسوب می شود و شامل هشت کشور عضو از جمله چین، هند، قزاقستان و روسیه است.

کد خبر: 1111858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =