آغاز سال‌تحصیلی دوره ابتدایی باجشن شکوفه‌ها وغنچه‌ها در اول‌مهر

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: سال تحصیلی در دوره ابتدایی همزمان با جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها در روز پنجشنبه اول مهر آغاز می‌شود.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایسکانیوز، از وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم زاده در خصوص در خصوص بازگشایی مدارس اظهار داشت: مصوبه ای که در ستاد ملی کرونا داشتیم و هماهنگی خوب بین دستگاه ها زمینه  را فراهم کرد که ما الگوی بازگشایی را ارسال کنیم.بر این اساس آغاز سال تحصیلی جدید در دوره ابتدایی با جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها در اول مهر و آغاز فعالیت‌های آموزشی و تربیتی از سوم مهر است.

وی با اشاره به اینکه بازگشایی به شکل تدریجی اتفاق خواهد افتاد؛  افزود: مدارس در مناطق عشایری و روستایی کم جمعیت به علت عدم دسترسی به ابزار هوشمند  و زیرساخت های فناوری سال گذشته به شکل حضوری بوده و در سال جدید نیز در اولویت بازگشایی حضوری می باشند.

معاون آموزش ابتدایی در خصوص  توانمند سازی معلمان برای سال تحصیلی جدید اضافه کرد: کرونا با وجود چالش‌ها و آسیب‌های جدی که داشت فرصت هایی را هم برای نظام آموزشی ایجاد کرد که یکی از آنها افزایش توانمندی معلمان برای استفاده از فناوری های نوین در امر آموزش بود. که این امر در حالت طبیعی ممکن بود سال ها به طول بیانجامد. معلمان توانستند در یک فرصت محدود این توانمندی را در خود ایجاد نمایند. آموزش و پرورش هم در این راستا  دوره هایی را  برگزار کرد.

وی با اشاره به افزایش کیفیت و قابلیت محتواهای آموزشی تولید شده برای سال جدید تحصیلی ابراز داشت: استفاده از چند رسانه ای ها و ارائه آموزش به صورت جذاب که تا اندازه ای بتواند خلا ناشی از عدم ارتباط میان دانش آموز و فضای واقعی کلاس را جبران نماید همواره در دستور کار آموزش و پرورش بوده است و در این راستا از ظرفیت خوب استانها استفاده شده و قطب هایی تعیین شدند که هر کدام از آنها مسئولیت تهیه محتوای دروس هریک از پایه های تحصیلی را به صورت تخصصی بر عهده گرفتند.

حکیم زاده از بروز رسانی و استفاده از قابلیت های جدید در شبکه شاد برای سال تحصیلی پیش رو خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با توجه به ارتقاهای صورت گرفته در این شبکه و تغییرات خوبی که در ساخت محتواهای آموزشی ایجاد شده است بتوانیم شرایطی را برای دانش آموزان فراهم نماییم که تا اندازه ای خلا ناشی از عدم حضور دانش آموزان در کلاس درس را جبران کنیم.

وی از برد گسترده مدرسه تلویزیونی در بسیاری از مناطق کشور به عنوان ویژگی بسیار خوب آن نام برد و افزود: در بسیاری از مناطق کشور که زیرساخت های فناوری وجود ندارد و یا دانش آموزان به دلائل شرایطی که دارند امکان استفاده از ابزار هوشمند را ندارند، خوشبختانه مدرسه تلویزیونی در دوسال گذشته توانسته است آموزش با کیفیت را برایشان فراهم کند و حتی یک منبع یادگیری خوب برای معلمان و نومعلمان باشد.

آموزش مجازی دچار چالش اساسی است

معاون آموزش ابتدایی گفت: آموزش مجازی در دو موضوع بسیار مهم یادگیری مهارت های پایه و مفاهیم درسی برای دانش آموزان و موضوع تربیت دچار چالش اساسی است. فناوری ها در بهترین شرایط می توانند مفاهیم درسی را آموزش و ارائه دهند اما قطعا قادر به تربیت نیستند. چراکه تربیت فرایندی است که از طریق تعامل چهره به چهره ی دانش آموز با همسالان، معلم و کادر مدرسه اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: در خصوص آموزش هم چالش های جدی در یادگیری دانش آموزان وجود دارد و سازمان های بین المللی گزارش هایی را از شکاف آموزشی خصوصا بین دانش آموزان در خانواده های کمتر برخوردار منتشر کردند چراکه این دانش آموزان امکان حمایت موثر خانواده را نداشتند و تا جاییکه به یادگیری مهارت های پایه سواد مربوط می شود ما با چالش اساسی مواجه هستیم .

حکیم زاده برای روشن شدن موضوع به مقایسه نتایج ارزشیابی پایه های دوره ابتدایی در دروس مختلف با دو سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: مهارت های سواد پایه خصوصا خواندن و نوشتن سنگ زیربنای یادگیری است و اگر قرار است بنیانی بنا شود که یادگیری های بعدی برآن اساس اتفاق بیافتد قطعا تسلط بر این مهارت ها ضروری است. در درس فارسی پایه اول سال تحصیلی ۹۸-۹۷ حدود ۷۰ درصد از دانش آموزان موفق به دریافت نتیجه خیلی خوب شده اند در حالیکه این آمار در سال گذشته به ۶۰درصد رسیده است. یعنی ما با  یک کاهش ۱۰ درصدی مواجه شدیم .

وی ادامه داد: وقتی از دانش آموزان نیازمند به تلاش بیشتر صحبت می کنیم یعنی آنهایی که ضعف جدی در یادگیری دارند که آمار این دانش آموزان در دوسال قبل ۲.۳ درصد بوده که در سال گذشته به ۴.۳ درصد رسیده است که ۲ درصد افزایش داشته و این نتیجه در فارسی دوم و سوم هم به همین منوال است.

کد خبر: 1111867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =