برنامه‌ریزی چین برای استفاده از یوآن در مبادلات جهانی

چین در حال برنامه‌ریزی «پیوسته و محتاطانه» برای بین‌المللی کردن «یوآن» است و در حال حاضر پرداخت‌های بین‌المللی به یوآن 46.2 درصد از مجموع پرداخت‌های بین‌المللی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از راشاتودی، چین در حال برنامه‌ریزی «پیوسته و محتاطانه» برای بین‌المللی کردن ارز خود «یوآن» است و بانک مرکزی این کشور نیز متعهد شده است، نظارت بر جریان سرمایه‌های فرامرزی را تقویت و از خطرات ساختاری جلوگیری کند.

بر اساس اعلام این بانک، انتظار می رود توافق نامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP)، روابط تجاری میان کشورها در منطقه آسیا- پاسفیک را تقویت و فرصت‌های بیشتری برای استفاده از یوآن در پرداخت‌های دوجانبه و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری ایجاد کند.

این توافق نامه در اواخر سال 2020 در یک نشست آنلاین مجازی اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا به میزبانی ویتنام منعقد شد. دولت چین بر اساس توسعه سریع پرداخت‌های تجاری با یوآن، به دنبال افزایش استفاده از این ارز در تجارت الکترونیک فرامرزی است.

بانک خلق چین اعلام کرد در حال برنامه ریزی برای بررسی گزینه‌های بیشتر برای سرمایه‌گذاری و تامین مالی با یوآن است. این بانک همچنین گام‌هایی برای همکاری ارزی با سایر کشورها برخواهد داشت و زیرساخت های این امر را بهبود خواهد داد.

پرداخت‌های بین‌المللی که به یوآن در سال 2020 به 28.39 تریلیون یوآن (4.39 تریلیون دلار) رسیده است که افزایش 44.3 درصدی را در مقایسه با سال پیش از آن نشان می دهد. در عین حال، پرداخت‌های بین المللی به یوآن 46.2 درصد از مجموع پرداخت‌های بین المللی را به خود اختصاص داده است که بالاترین رقم در تاریخ به شمار می‌رود.

پکن از سال 2009 تلاش می کند تا نفوذ یوآن را در جهان افزایش دهد و وابستگی به دلار آمریکا در تجارت و سرمایه‌گذاری را کاهش دهد. این کشور تلاش می کند تا موقعیت دلار به عنوان ارز ذخیره برتر جهان را نیز به چالش بکشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1111916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =