چند درصد داوطلبان آزمون‌های ۱۴۰۰ قید دانشگاه را زدند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد در آزمون سراسری و کارشناسی ارشد ۱۴۰۰، نیمی از داوطلبان و در دوره‌های با آزمون و بدون آزمون کاردانی به کارشناسی ۷۳ درصد داوطلبان قید شرکت در دانشگاه‌ را زده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، بر اساس اعلام معاون آموزشی وزارت علوم، آموزش در ترم جدید دانشگاه‌ها به صورت الکترونیک پیش می‌رود. با اینکه در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید قرار داریم، هنوز نتایج نهایی آزمون‌های سراسری و ارشد اعلام نشده است. 

با نگاهی به آمار اعلام ثبت‌نام و ظرفیت‌های پذیرش آزمون‌های سراسری، کاردانی به کارشناسی و ارشد از سوی سخنگوی سازمان سنحش آموزش کشور، می‌توان دریافت در آزمون سراسری و کارشناسی ارشد ۱۴۰۰، نیمی از داوطلبان و در دوره‌های با آزمون و بدون آزمون کاردانی به کارشناسی ۷۳ درصد داوطلبان قید شرکت در دانشگاه‌ را زده‌اند. ایسکانیوز در گزارش زیر بررسی کرده است چند درصد داوطلبان این ۳ آزمون در ۲ سال گذشته نسبت به ثبت‌نام در دانشگاه‌ها اقدام کرده‌اند.

چند درصد داوطلبان آزمون‌هی ۱۴۰۰ دانشجو نمی‌شوند؟

نمودار زیر بیانگر میزان اقبال دانشجویان به سه آزمون سراسری، کاردانی به کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال ۱۴۰۰ است:

چند درصد داوطلبان آزمون‌های ۱۴۰۰ قید دانشگاه را زدند؟

۵۳ درصد داوطلبان پشت کنکوری شدند

در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰، ۴۰۶ هزار و ۴۲۷ نفر داوطلب مجاز به انتخاب شده‌اند که از این تعداد ۴۷ درصد داوطلبان نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده‌ و ۵۳ درصد باقی مانده قید کنکور را زدند. این در حالی است که در کنکور ارشد ۹۹، آمار مجاز شدگان ۴۲۴ هزار و ۲۷۶ نفر بود که از این تعداد ۴۶ درصد داوطلبان انتخاب رشته کردند.

۵۲ درصد داوطلبان ارشد قید دانشگاه را زدند

در کنکور سراسری ۱۴۰۰، از بین یک میلیون و ۸۲ هزار و ۹۰۰ داوطلب که مجاز به انتخاب رشته شدند، تنها ۴۸ درصد داوطلبان نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده‌ و ۵۲ درصد باقی مانده قید تحصیلات تکمیلی را زدند. در کنکور ۹۹، آمار مجازین انتخاب رشته یک میلیون و ۱۲ هزار و ۴۰۶ نفر اعلام شده بود که از این تعداد، ۴۶ درصد انتخاب رشته کردند. 

۷۳ درصد ظرفیت خالی دوره‌های کاردانی به کارشناسی

در دوره‌های کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۱۴۰۰، ظرفیت پذیرش در بخش با آزمون و بدون آزمون در مجموع ۲۲۱ هزار و ۲۹۸ نفر بود که از این تعداد ۵۹ هزار و ۸۱۱ نفر نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته با آزمون و بدون آزمون این دوره اقدام کرده‌اند. به زبانی دیگر ۷۳ درصد ظرفیت خالی در این دوره از آزمون وجود دارد.

ظرفیت آزمون کاردانی به کارشناسی سال ۹۹ برابر با ۲۲۶ هزار و ۳۵۶ نفر بود که این تعداد ۵۷ هزار و ۶۰۶ داوطلب در دوره‌های بدون آزمون و با آزمون ثبت‌نام کرده بودند. به زبان دیگر ۷۴ درصد ظرفیت خالی در دوره‌های با آزمون و بدون آزمون کاردانی به کارشناسی سال ۹۹ وجود داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در آزمون سراسری ۵۳ درصد و کارشناسی ارشد ۵۲ درصد و در دوره‌های با آزمون و بدون آزمون کاردانی به کارشناسی ۷۳ درصد داوطلبان قید شرکت در دانشگاه‌ را زده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      0 0
      سلام خبرگزاری محترم لطفا پیگیری کنید که دقیقا نتایج کنکور رو در چه تاریخی اعلام میکنند