فرانسه از ساختار فرماندهی ناتو خارج می شود؟

در پی افزایش تنش میان فرانسه با آمریکا، انگلیس و استرالیا، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه مشغول بررسی گزینه‌هایی چون خروج احتمالی از ساختار فرماندهی ناتو است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از نیویورک تایمز، در پی افزایش تنش میان فرانسه با آمریکا، انگلیس و استرالیا بر سر لغو قرارداد ساخت زیردریایی های استرالیایی توسط فرانسه، گفته می‌شود «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه مشغول بررسی گزینه های آتی برای پاسخ به کارشکنی ۳ کشور یاد شده است.

به نوشته نیویورک تایمز، یکی از گزینه‌های پیش روی فرانسه برای اتخاذ اقدامات تنبیهی علیه شرکای غربی خود، خروج احتمالی از ساختار فرماندهی گسترده ناتو است که پاریس پس از ۴۲ سال غیبت در این ساختار، نهایتاً در سال ۲۰۰۹ به آن پیوست.

این روزنامه آمریکایی بدون اشاره به اقدام مشترک واشنگتن، لندن و کانبرا برای دور زدن فرانسه و لغو قرارداد بزرگ ساخت زیردریایی‌های اتمی مورد نیاز استرالیا توسط فرانسه، نوشت: فرانسه از ادبیاتی به دور از زبان دیپلماسی با هم پیمانان خود استفاده کرد. اظهارات مقامات فرانسوی حاوی الفاظی چون دروغ‌ها، دوگانگی ارزش‌ها، وحشی‌گری و اهانت (در برابر هم پیمانان غربی خود) بود.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت که فرانسه احساس می‌کند به این کشور اهانت شده و به آسانی، سیلی آمریکا به صورت خود را فراموش نخواهد کرد.

لازم به ذکر است، «کلمان بونو» وزیر امور اروپایی فرانسه نیز امروز طی سخنانی گفت که دولت پاریس در حال ارزیابی همه گزینه‌هایی است که می‌تواند از آنها در پاسخ به استرالیا از بابت لغو قرارداد ده‌ها میلیارد دلاری خرید زیردریایی، استفاده کند. وی همزمان از انگلیس خواست به تعهدات پسابرگزیتی خود پایبند باشد.

دولت کانبرا چهارشنبه گذشته همزمان با رونمایی از پیمان آکوس (AUKUS) میان استرالیا، آمریکا و انگلیس، قرارداد خرید زیردریایی‌های دیزلی-الکترونیکی از فرانسه را لغو و اعلام کرد که به جای آن، دست کم هشت فروند زیردریایی هسته‌ای از آمریکا و انگلیس می خرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1112037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =