عجیب‌ترین دلیل چاقی شکمی چیست؟

بسیاری از افراد در سال نخست تحصیل در دانشگاه دچار پدیده‌ای به نام چاقی سال نخست دانشگاه می‌شوند. دلیل این چاقی افزایش استفاده از فست فودها، غذاهای فرآوری شده و آماده‌ست. محققان می‌گویند اختلالات شبانه روزی از دلایلی بروز چاقی در دانشجویان است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، فرهنگ دانشجویی شامل خوردن و آشامیدن دیر وقت و اختلال خواب می‌شود و این فرهنگ اشتباه است. برهم خوردن الگوی خواب از عوامل دخیلی در چاقی شکمی محسوب می‌شود. چاقی نیز از عوامل مهم در بروز بیماری‌هایی قلبی و دیابت است.

در کنار میزان کالری دریافتی و میزان فعالیت عامل مهم دیگر بروز چاقی زمانی است که فرد به مصرف مواد غذایی اقدام می‌کند. این تفکر به چین باستان باز می‌گردد که بدن انسان در زمان‌های مختلف واکنش متفاوتی به یک نوع غذای واحد می‌دهد. پزشکان چینی در زمان‌های قدیم این باور را داشتند که انرژی بدن همزمان با گردش خورشید تغییر می‌کند. به همین خاطر افراد باید ساعات مصرف مواد غذایی را تنظیم کنند. آن‌ها تاکید داشتند وعده شام باید سبک باشید و بین ساعت ۵ تا ۷ خورده شود.

شواهد زیادی در تایید نظریه‌های پزشکان چینی یافت شده است. دانشمندان برای بررسی این موضوع آزمایشی انجام دادند. تحقیقات نشان داد زنانی که ازچاقی و اضافه وزن رنج می‌بردند، زمانی که بخش عمده‌ای از کالری مصرفی خود را در وعده صبحانه دریافت کردند طی ۳ ماه ۲ برابر و نیم بیشتر از زنانی شاهد کاهش وزن بودند که بخش عمده کالری خود رادر وعده شام دریافت کردند، دانشمندان می‌گویند زمانی که فرد بخش عمده کالری روزانه خود را در وعده صبحانه دریافت می‌کند، زمان زیادی برای مصرف آن طی ساعات آتی دارد.

زمانی که شام را دیر می‌خورید و بلافاصله بعد از آن می‌خوابید، بدن فرصت کافی برای سوزاندن کالری‌ها ندارد. در نتیجه چاق می‌شوید. علت اصلی چاقی دانشجویان نیز همین است. آن‌ها دیر غذا می‌خورند و فرصت کافی به بدن نمی‌دهند تا کالری دریافتی را مصرف کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =