شورای عالی انقلاب فرهنگی به تحولی بنیادین نیاز دارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اعضا و ریاست شورا بر این باور هستند که شورای عالی انقلاب فرهنگی به یک خانه تکانی و تحولی بنیادین نیازمند است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، جلسه ۸۴۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی و اعضای شورا عصر روز سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد.

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه به مصوبه‌ای در شورای معین اشاره کرد و گفت: این مصوبه درباره اصلاح و تکمیل اهداف و سیاست‌های کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران است که ظرفیت این کمیته را در برنامه‌ریزی آموزشی در آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور افزایش می‌دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ایران سرمایه و میراث تمدنی هزاره‌ای در حوزه علم دارد، در علوم پایه مانند ریاضیات، فیزیک و شیمی سوابق بسیاری در تمدن ما وجود دارد که بهره‌برداری جدی از آن نشده است و در تاریخ تمدن علمی و فرهنگی ایران انعکاس مناسبی پیدا نکرده است؛ بنابراین ظرفیت‌های بیشتری با این مصوبه برای کمیته فرهنگ و تمدن ایجاد شده است. اگرچه این کمیته در ۱۰۰۰ کتاب درسی با معرفی دانشمندان و معرفی دستاوردهای علمی در علوم مختلف تأثیرگذار بوده است، اما این مصوبه ظرفیت بهتری را ایجاد کرده است.

وی به گزارش ارائه شده از سوی موالی‌زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و تقدیر و تشکر ریاست و اعضا شورای عالی از زحمات و خدمات ارزنده وی اشاره کرد و گفت: امامی از استادان برجسته کشور با اتفاق آرا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان دبیر جدید شورای فرهنگ عمومی کشور انتخاب شدند.

عاملی با اشاره به دوجلسه برگزار شده در دوره جدید و نگاه تحولی حاکم بر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اعضا و ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این باور هستند که شورای عالی انقلاب فرهنگی نیازمند خانه تکانی است.

وی ادامه داد: به این معنا که مطالباتی را امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند؛ اما وضعیت موجود با وضعیت مطلوب فاصله دارد؛ علت این امر این است که در درجه اول مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ابزارمند نشده‌اند.

عاملی افزود: مصوبات کلانی مانند سند مهندسی فرهنگی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند تحول علوم انسانی  باید بتوانند در نظام برنامه‌ریزی پنج‌ساله کشور، برش استانی برنامه‌ها و نظام بودجه ریزی کشور تأثیر گذار باشند و این ظرفیت به صورت نظام‌مند ایجاد نشده است.

استاد دانشگاه تهران بخش عمده توفیقات شورای عالی انقلاب فرهنگی را در تصویب اسناد فراگیر دانست و گفت: به عنوان مثال سند مهندسی فرهنگی کشور نزدیک ۳۰۴ برنامه اقدام دارد؛ اما نگاه اعضا این است که باید بتوانیم به مسائلی که امروز فرهنگ ایران را تهدید می‌کند، بپردازیم. مسائلی که امروز دامنه فرهنگ را گسترش می‌دهد، مثلاً توجه به اولویت‌های استقرار عدالت اجتماعی مثل تأمین شغل، مسکن، گسترش دایره اثر گذاری اقدامات مرتبط با سلامت و درمان، تأمین هوای سالم و صیانت از محیط زیست و البته برخورداری از ارزش‌های جامعه اسلامی، امر فرهنگی و دینی است که موجب تقویت فرهنگ عدالت مبنای اسلامی می‌شود.

وی تصریح کرد: دیدگاه ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای شورا این است که نیازمند یک تحول بنیادی در شورای عالی انقلاب هستیم تا شاهد تأثیرگذاری بهینه در پیشرفت کشور و حوزه فرهنگ آن باشیم.

عاملی  با بیان اینکه در این جلسه ۱۲ نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار نظر کرده‌اند، گفت: بنابراین فضای جلسه حرکت به سمت روزآمدسازی است و امیدواریم با گذشت چند جلسه بحث‌های عمیق و اثر گذار شاهد ارتقا جایگاه و تأثیرگذاری نظام‌مند شورای عالی انقلاب فرهنگی باشیم. بدیهی است جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی مستند به تدابیر امام(ره) و رهبر معظم انقلاب است و وسعت کار این شورا مستند به وظایف و اختیارات تصریح شده در احکام و بیانات مقام معظم رهبری است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: موضوع اجرایی شدن نظام‌مند مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و الا شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون موفقیت‌های بزرگی هم در سیاست‌گذاری راهبردی، در تصویب اسناد ملی و همچنین در نهادسازی‌های مهم که مسیر مدیریت علمی و فرهنگی را استقرار بخشیده، نقش محوری ایفا کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به همین چند مصوبه ابلاغ شده یک سال گذشته توجه شود مثل تصویب سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که یک دوره سه ساله را مأموریت آموزش و پرورش اضافه کرد، ابلاغ سند ملی حقوق کودک و خانواده، تصویب سند ملی علم و فناوری در حوزه دفاعی و تأسیس ستاد علم و فناوری در حوزه دفاعی، دایره مهم تأثیرگذاری این شورا برجسته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =