اعتبار ۲هزار میلیارد تومانی مجلس برای خوابگاه‌های متاهلی گُم شده است؟!

رئیس صندوق رفاه دانشجویان چندی پیش از بودجه اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی مجلس برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی خبرداد. این موضوع درحالی است که چندتن از نمایندگان درباره این موضوع اظهار بی اطلاعی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، این روزها که ازدواج جوانان نوعی شاخ غول شکستن محسوب می‌شود، شاید کمتر جوانی پیدا شود که برای تامین سقف بالای سرش دغدغه فکری نداشته باشد. قیمت نجومی و سر به فلک کشیده مسکن به ویژه در کلان شهری مانند تهران، نه تنها انگیزه جوانان برای ازدواج را به میزان قابل توجهی کاهش داده بلکه می‌توان گفت خرید و یا حتی اجاره خانه در بدترین نقاط شهر تهران را هم به آرزویی دست نیافتنی بدل کرده است.

در این حال و اوضاع ناخوش اقتصادی و معیشتی فرض کنید دانشجو نیز باشید و باید هزینه‌های سر به فلک کشیده تحصیل را هم فراهم کنید؛ با این اوصاف به طور حتم می‌توان گفت که هیچ کورسوی امیدی برای تشکیل یک زندگی ولو ساده هم نمی‌توان وجود داشته باشد. البته دولت سیزدهم وعده ساخت سالی ۱ میلیون مسکن ارزان را داده است؛ اما اینکه تا چه میزان این وعده محقق خواهد شد و در مسیر با چه موانعی مواجه می‌شود، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

طبیعی است که در این شرایط، دانشجویانی که حال و هوای ازدواج به سرشان زده است، دغدغه‌ای جز تامین مسکن ارزان قیمت نداشته باشند و به همین روی، نیاز زوج‌های دانشجو برای اسکان در «خوابگاه‌های متاهلی» نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. البته باید گفت که کمبود خوابگاه‌های متاهلی در چند ساله گذشته از جمله مسائلی است که دانشجویان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. دانشجویانی که تقریبا از تمامی تسهیلات رفاهی صندوق رفاه دانشجویان برای تامین هزینه‌ها خود استفاده کرده‌اند اما همچنان نتوانستند سقفی برای گذران زندگی فراهم کنند.

کمبود بودجه؛ گریبان گیر خوابگاه‌های متاهلی

باوجود نیاز غیر قابل انکار دانشگاه برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی اما دانشگاه‌ها همچنان از کمبود بودجه برای تامین هزینه‌های مرتبط با این خوابگاه‌ها می‌نالند.

آنطور که سعید حبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران می‌گوید، مشکل اصلی در ساخت خوابگاه ها، بودجه است؛ چرا که دانشگاه تهران فضای فیزیکی لازم برای اضافه کردن و ساخت خوابگاه جدید را دارد و فضای فیزیکی لازم را داریم. در حال حاضر ۴۵۰ زوج دانشجو در خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه تهران ساکن هستند در صورتی که درخواست‌ها بیش از این است و اگر بخواهیم شرایط را آسان‌تر کنیم پاسخگوی دانشجویان نخواهیم بود.

حبیبا تاکید می‌کند که این دانشگاه یک خوابگاه ۲۵۰ نفره در حال ساخت دارد؛ اما به دلیل کمبود بودجه نیمه‌کاره رها شده و در صورت تامین بودجه و تکمیل آن قرار است این خوابگاه به ظرفیت متاهلی اضافه شود. باید در مرحله اول بودجه این کار تامین شود که دانشگاه‌ها بتوانند بدون هیچ دغدغه‌ای مشکلات رفاهی دانشجویان را مرتفع کنند.

از طرفی، ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم نیز می‌گوید درحال حاضر حدود ۶۰ هزار دانشجوی متاهل در دانشگاه‌های کشور وجود دارد که اگر ۵۰ درصد آن‌ها بومی تلقی شوند، برای ساخت خوابگاه‌ برای ۳۰ هزار دانشجوی متاهل حدود ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

اعتبار ۲هزار میلیارد تومانی مجلس برای خوابگاه‌های متاهلی گُم شده است؟!

ماجرای اعتبار ۲هزار میلیاردی مجلس برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی

باید به این نکته توجه داشته باشیم که تاکنون بودجه مشخصی از سوی دولت یا مجلس شورای اسلامی برای تامین اعتبارات لازم برای توسعه و ساخت خوابگاه‌های متاهلی تخصیص پیدا نکرده است.

با این حال اما ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، از اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی مجلس برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی خبرداده است. به گفته مطیعی، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نزدیک به ۱۰ ماه پیش، حدود ۲ هزار میلیارد تومان از اوراق خزانه اسلامی برای تامین منابع توسعه خوابگاه‌های متاهلی در نظر گرفته است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان درحالی از بودجه ۲هزار میلیارد تومانی کمیسیون اجتماعی مجلس برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی خبرداده است که چندتن از اعضای این کمیسیون از جمله «فاطمه رحمانی» و «اردشید مطهری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرده‌اند.

خلیل بهروزی‌فر دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز نیز تاکید کرد کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکنون اقدام خاصی برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی انجام نداده است اما قطعا به عنوان یکی از موضوعات اولویت دار در دستور کار کمیسیون قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره بودجه ۲ هزار میلیاردی کمیسیون اجتماعی برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی نیز گفت:« اجازه دهید درباره جزئیات این مسئله فعلا صحبتی نداشته باشم و گفت‌وگو در این باره را به زبان دیگری موکول کنیم».

دست آخر باید گفت، اینکه اظهارات ناصر مطیعی درباره بودجه ۲هزار میلیارد تومانی مجلس تا چه حد صحت و سقم دارد یا اینکه مجلس مصوبات خود را فراموش کرده، موضوعاتی است که مسئولان ذی‌ربط باید پاسخگوی آن باشد؛ اما نکته قابل توجه این است با استناد به اظهارات مطیعی، با اعتباری بالغ بر ۲هزار میلیارد تومان می‌توانیم حداقل برای ۳۰ هزار زوج خوابگاه متاهلی بسازیم و مشکل مسکن بخش قابل توجهی از زوج‌های دانشجو را آن هم در این حال اوضاع اقتصادی حل کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =