کشته شدن حدود ۳۰۰ غیرنظامی افغانستانی به دست نظامیان انگلیسی

گزارش‌های جبران خسارت وزارت دفاع انگلیس نشان می‌دهد که به طور متوسط تنها ۲۳۸۰ پوند برای هر قربانی غیرنظامی در افغانستان پرداخت شده و بیش از ۸۰ کودک در میان صدها قربانی وجود دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز؛ آمار جدید نشان می‌دهد که نظامیان انگلیسی با مرگ ۸۶ کودک و بیش از ۲۰۰ غیرنظامی بزرگسال در جریان درگیری‌های افغانستان مرتبط هستند و به طور متوسط ​​برای هر جان‌باخته تنها ۲۳۸۰ پوند پرداخت می‌شود.

به گزارش روزنام انگلیسی «گاردین»، این اطلاعات در سیاهه‌های مربوط به جبران خسارت وزارت دفاع انگلیس ثبت شده‌ که بعد از یک سری درخواست‌های آزادی اطلاعات به دست آمده است. بر اساس داده‌ها، جوانترین قربانی غیرنظامی ثبت شده سه ساله بود.

طبق این گزارش، یکی از جدی‌ترین حوادث ذکر شده در سوابق، اعطای ۴ هزار و ۲۳۳.۶۰ پوند به یک خانواده در پی کشته شدن چهار کودک آن بوده که در حادثه‌ای در دسامبر ۲۰۰۹ به اشتباه هدف اصابت گلوله قرار گرفتند و کشته شدند.

این داده‌ها نشان می‌دهد مبلغ برخی از پرداخت‌ها کمتر از چند صد پوند بوده است. به طور مثال، در فوریه ۲۰۰۸، یک خانواده ۱۰۴.۱۷ پوند به دنبال تلفات و خسارت وارده به املاکی در ولایت هیرمند دریافت کردند، در حالی که به خانواده دیگری ۵۸۶.۴۲ پوند به دلیل کشته شدن پسر ۱۰ ساله آن در دسامبر ۲۰۰۹ پرداخت شد. 

داده‌های مذکور توسط موسسه انگلیسی «اقدام علیه خشونت مسلحانه» (AOAV) گردآوری شده که گزارش‌ها را همزمان با خروج نظامیان غربی از افغانستان در ماه میلادی گذشته، مورد بررسی قرار داده است.

پس از آنکه ایالات متحده مجبور شد اعتراف کند که در حمله ماه گذشته هواپیمای بدون سرنشین این کشور در کابل، ۱۰ غیرنظامی از جمله هفت کودک کشته شدند و نه داعشی‌ها که ابتدا ادعا می‌شد، تمرکز مجدد بر تلفات غیرنظامیان در افغانستان قرار گرفته است.

در گزارش‌های انگلیسی، بسیاری از حوادث تنها به طور مختصر ثبت شده است. موسسه انگلیسی تخمین می‌زند که ۲۰ هزار و ۳۹۰ غیرنظامی در جریان جنگ ۲۰ ساله افغانستان که آمریکا آغازگر آن بود، کشته یا زخمی شده باشند--اگرچه یک سوم تعداد کشته شده توسط طالبان و دیگر شورشیان بوده است. در این مدت ۴۵۷ سرباز انگلیسی نیز کشته شدند.

به نوشته گاردین، در مجموع گزارش‌های جبران خسارت نشان می‌دهد ۶۸۸ هزار پوند توسط ارتش انگلیس برای حوادث مربوط به ۲۸۹ کشته بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳، آخرین سال عملیات‌های رزمی انگلیس در افغانستان پرداخت شده که این یعنی متوسط ​​غرامت پرداخت شده توسط وزارت دفاع انگلیس به ازای هر غیرنظامی قربانی شده ۲۳۸۰ پوند بوده است.

پرداخت‌های ثبت شده همچنین مربوط به عملیات‌های شامل سرویس هوایی ویژه انگلیس است که متهم شده است در اعدام غیرنظامیان در جریان درگیری‌ها در افغانستان دست داشته است. خانواده سه نفر از کشاورزان افغان که گفته می‌شود در سال ۲۰۱۲ سنگدلانه کشته شدند سه هفته پس از این حادثه، ۳ هزار و ۶۳۴ پوند دریافت کردند. در گزارش‌های مورد ذکر، این پول به عنوان پرداختی برای کمک به آرام کردن جو محلی توصیف شده است (!). 

در برخی موارد، پرداخت خسارت اموال بیشتر از مبلغی است که برای تلفات جانی ثبت شده است. در طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰، وزارت دفاع انگلیس ۸۷۳ پوند برای یک جرثقیل آسیب‌دیده و ۶۶۲ پوند برای مرگ شش خر هنگام حرکت در محدوده تیراندازی پرداخت کرده است. 

طبق گزارش رسانه انگلیسی، داده‌های پرداختی یکی از معدود روش‌هایی است که می‌تواند تعداد غیرنظامیانی را که توسط نظامیان انگلیسی در افغانستان کشته شده‌اند تعیین کند؛ زیرا وزارت دفاع انگلیس در پاسخ به سایر درخواست‌های آزادی اطلاعات گفته که هیچگونه اطلاعاتی را به طور متمرکز در اختیار ندارد.

مقامات انگلیسی مدعی هستند به طور معمول تلاش می‌شود تا تاثیر عملیات نظامی بر غیرنظامیان را به حداقل رساند. اما در زمینه‌های دیگر انگلیس فقط حاضر پذیرش محدود شده و وزارت دفاع انگیس مدعی است که در جریان بمباران نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا در سوریه و عراق علیه داعش در بیش از ۱۰ هزار ماموریت از اوت ۲۰۱۴ تاکنون، تنها یک غیرنظامی کشته شده است.

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس در خصوص میزان غرامت پرداخت شده گفت در هر مورد با ترکیبی از اصول قانونی و همچنین آداب و رسوم و شیوه‌های محلی میزان غرامت تعیین می‌شود. مقام‌های انگلیسی افزودند: هر مرگ غیرنظامی یک تراژدی است و انگلیس همواره به دنبال به حداقل رساندن خطر تلفات غیرنظامیان از طریق فرایندهای هدف‌گیری دقیق ما است، اما این خطر هرگز به طور کامل برطرف نمی‌شود.

به گزارش گاردین، وزارت دفاع انگلیس قبلاً مدعی شده بود که ادعاهای مربوط به دخالت سرویس هوایی ویژه در اعدام‌های فراقضایی را بررسی کرده و شواهد کافی برای پیگرد قانونی وجود ندارد.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کد خبر: 1112365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =