مسجدی: مذاکرات ایران و عربستان رو به جلوست

سفیر ایران در عراق از پیشرفت در گفت‌وگوهای ایران و عربستان خبر داد و گفت: دو طرف مایل به گفتگو و به نتیجه رسیدن این مذاکرات هستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز؛ خبرگزاری واع عراق گزارش داد: جمهوری اسلامی ایران امروز جمعه، حمایت خود را از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در دهم اکتبر آینده اعلام کرد.

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفتگویی با خبرگزاری عراقی واع اعلام کرد که تهران مخالف هر اقدامی است که دولت عراق را تضعیف کند. وی همچنین افزود که بغداد میزبان دور چهارم گفتگو با عربستان است.

سفیر ایران در بغداد گفت: هر تصمیمی که ملت عراق اتخاذ کند مورد حمایت ایران است. جمهوری اسلامی ایران حامی مسئولان عراقی در زمینه برگزاری انتخابات پس از فراهم شدن شرایط برگزاری آن است و همکاری خواهد کرد.

گفتگوهای ایران و سعودی در بغداد

وی درباره گفتگوهای ایران و عربستان هم به واع اعلام کرد: ما خرسند هستیم که می‌بینیم عراق نقش موفقی در سطح منطقه ایفا می‌کند. به هر اندازه که نقش آفرینی سیاسی عراق بیشتر شود این (اقدام) سرور و خرسندی جمهوری اسلامی ایران که حامی این تلاش‌هاست را به دنبال خواهد داشت.

مسجدی تاکید کرد: دور چهارم از گفتگوها با عربستان در بغداد برگزار خواهد شد. امیدواریم که این گفتگوها به شکل سازنده با عربستان پیش برود.

وی افزود: مذاکرات با عربستان رو به جلو است و امیدواریم که به نتایج قطعی برسد و پس از آن اعلام خواهد شد. طرفین مایل به گفتگو و رسیدن به نتیجه هستند.

مذاکره ایران و آمریکا

مسجدی درباره امکان مذاکره ایران و آمریکا هم تاکید کرد: مذاکرات هسته‌ای میان گروه یک به علاوه پنج با جمهوری اسلامی بوده و مذاکرات قبلی دوجانبه نبوده است بلکه میان اتحادیه اروپا و آمریکا و نیز جمهوری اسلامی ایران بوده است.

سفیر ایران در عراق تصریح کرد: درباره دوره جدید هم با مذاکرات دوجانبه موافقت نخواهیم کرد زیرا ما وارد گفتگو با اروپایی‌ها شده ایم و مواضع ما شفاف و مشخص است. آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و آنها باید بازگردند.

حمایت از سیاست درهای باز عراق

وی درباره سیاست‌های درهای باز عراق گفت: ما حامی اقدامات دولت عراق در تقویت روابط با همه کشورها هستیم و امیدواریم که دولت عراق در این زمینه موفق شود. شرایط سیاسی در برهه کنونی تعامل و همکاری کشورها با یکدیگر را طلب می‌کند.

سفر موثر الکاظمی به ایران و طرح ریلی شلمچه به بصره

وی درباره سفر الکاظمی به ایران هم بیان کرد: ما از مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به خاطر سفر به ایران تشکر می‌کنیم که طی آن مذاکرات خوبی انجام شد که بارزترین آن درباره طرح ریلی است که شلمچه را به بصره متصل می‌سازد.

مسجدی ادامه داد: الکاظمی اعلام کرد که پس از مراسم اربعین روادید مسافران ایرانی از طریق پروازهای هوایی لغو خواهد شد و پس از مدتی روادید سفرها لغو می‌شود. این موضوع از سوی دولت ایران تایید شده و تایید از سوی عراق هم ضروری بود.

سفیر ایران در عراق ابراز امیدواری کرد که این تصمیم از سوی دولت عراق پس از مراسم اربعین اجرایی شود.

اقلیم نباید اجازه تحرکات گروه‌های معاند علیه ایران را بدهد

مسجدی درباره مقابله با گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق که امنیت ایران را هدف قرار می‌دهند هم گفت: اقلیم کردستان عراق نباید به گروه‌هایی که در آن هستند، اجازه اقدام علیه ایران را بدهد.

وی افزود: ما بارها از اقلیم و دولت مرکزی عراق خواسته‌ایم که در راستای توقف این حملات حرکت کنند، اما متاسفانه این گروههای ضد انقلاب اسلامی ایران از مرزها عبور و دست به اقدامات تروریستی می‌زنند و سپس به اقلیم کردستان عراق باز می‌گردند.

مسجدی گفت: باید این روند متوقف شود و گرنه جمهوری اسلامی ایران مجبور خواهد بود که دست به عملیات ضد این گروه‌ها بزند. ما اصلا تمایلی نداریم که مناطق مرزی و اقلیم کردستان آسیب و خسارتی ببیند.

وی از مسئولان اقلیم و دولت عراق خواست که این مشکل را به طور جدی حل کنند.

ایران به حاکمیت عراق احترام می‌گذارد

سفیر ایران در عراق در ادامه افزود: ایران به حاکمیت عراق و دولت عراق احترام می‌گذارد. ما مخالف اقداماتی هستیم که به تضعیف دولت عراق به هر نحوی منجر شود. همچنین درباره اقلیم کردستان عراق هم مواضع ما کاملا شفاف و روشن است.

همکاری مستشاری ایران با عراق

درباره حضور مستشاران ایرانی هم مسجدی به خبرگزاری عراقی واع گفت: در جریان جنگ علیه داعش نیروهای ما حامی عراق بوده و مشاوران ایرانی با نیروهای عراقی همکاری می‌کردند و پس از پایان جنگ علیه داعش هم حضور مستشاری منوط به شرایط بود. ممکن است تعدادی مشاور بر اساس میل طرف عراقی وجود داشته باشند و این بستگی به نیاز عراق دارد.

روابط اقتصادی قوی تهران با بغداد

درباره پرونده اقتصادی میان عراق و ایران هم بیان کرد: ما روابط در زمینه‌های اقتصادی و  تجاری داریم. روابط عراق و ایران امروز بسیار گسترده است و طرفین از این روابط بهره می‌برند.

نیازی به نیروهای خارجی در عراق نیست

سفیر ایران در بغداد درباره خروج نیروهای خارجی از عراق گفت: مصوبه خروج نیروهای خارجی از عراق از سوی پارلمان عراق صادر شده است و دولت عراق به عنوان مجری این مصوبه بر ضرورت انجام آن طی مذاکرات انجام شده، تاکید کرده است.

وی افزود: امنیت عراق و منطقه باید از سوی نیروهای خود منطقه تامین شود و نیازی به نیروهای خارجی نیست.

داعشی‌ها پراکنده و ناتوان هستند

وی درباره امکان بازگشت داعش گفت: داعشی‌ها به طور پراکنده و در قالب گروه‌های کوچک هستند. نیروهای امنیتی عراق باید اجازه بروز مشکلات و حوادث برای شهروندان عراقی ندهند. نیروهای عراقی توان برقراری امنیت را دارند.

همکاری امنیتی عراق و ایران

وی درباره همکاری امنیتی با عراق گفت: روابط همکاری میان وزارت دفاع ایران و همتای عراقی آن وجود دارد. روابط همکاری طبق نیاز عراق ادامه خواهد یافت.

دولت عراق طلب ایران را بپردازد

مسجدی در ادامه درباره صادرات گاز و برق به عراق هم بیان کرد: ما در زمینه فروش انرژی به عراق اعم از گاز و برق همکاری داریم. در سال میزان صادرات برق و گاز کم و زیاد می‌شود. همکاری طبق نیاز عراق است و این میزان با توجه به مشکلاتی که ما داریم کاهش می یابد.

وی از دولت عراق خواست که طلب ایران را بپردازد.

مسجدی از برگزاری نشست‌های خوب در این زمینه خبر داد و به فضای گرم حاکم و بهتر شدن بیش از پیش شرایط اشاره کرد.

حل و فصل موضوعات آبی میان دو کشور 

مسجدی درباره موضوعات آبی میان دو کشور گفت: طی سالهای گذشته ایران با کاهش میزان بارندگی و خشکسالی  و کمبود آب روبرو بوده است و این بر میزان آب تاثیر می‌گذارد. جمهوری اسلامی ایران همکاری کاملی با عراق در این زمینه دارد.

وی پیشنهاد نشست مسئولان مربوطه دو کشور عراق و ایران در این زمینه را داد تا موضوعات را مورد بررسی قرار داده و تصمیمی در فضای برادری و دوستی اتخاذ شود.

سفیر ایران در عراق گفت: ما مایل به ارائه هرگونه کمک و حمایتی هستیم. همانطور که بسیاری از مشکلات را حل و فصل کردیم این موضع هم قابل بررسی و حل  و فصل است.

مسجدی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران هم افزایی و پیشرفت در همه زمینه‌ها اعم از سیاسی و اقتصادی و فرهنگی با عراق داشته است.

ابراز امیدواری در زمینه تردد آسان زائران دو کشور

وی درباره مراسم اربعین هم گفت: سال کنونی 60 هزار زائر ایرانی در مراسم اربعین مشارکت خواهند کرد. پس از واکسیناسیون و کرونا این روند به روند سابق خود باز می‌گردد.

سفیر ایران در عراق در پایان ابراز امیدواری کرد که زائران دو کشور بتوانند در کمال سهولت جابجا شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =