افزایش دخالت‌ نهادهای بیرونی در امور دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: نقش هیئت امنا در تعیین سیاست‌های کلان و جهت‌گیری‌های دانشگاه‌ها کمرنگ و بر دخالت‌های نهادهای بیرونی در امور دانشگاه‌ها افزوده شده است. امید می رود که با حمایت و درایت وزیر علوم این چالش مهم از پای دانشگاه‌ها برداشته شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مراسم آغاز سال تحصیلی جدید با حضور محمد زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمد فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی در سالن جباری دانشگاه شریف برگزار شد.

 فتوحی در این برنامه اظهار کرد: سال تحصیلی جدید را به فال نیک گرفته و امیدوارم که این شروع، سرآغاز موفقیت‌های بزرگ در سال تحصیلی پیش رو برای نظام تحقیقات و آموزش عالی کشور باشد.

وی افزود: در آستانه شروع سال تحصیلی که همزمان با هفته دفاع مقدس و مقارن با ایام اربعین سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) است، یاد و خاطره شهدای گرانقدر ۸ سال دفاع مقدس به ویژه شهدای دانشجو و دانشگاهی و ۱۶۰ شهید دانشگاه صنعتی شریف که با تاثیر بر مرام حسینی، جان خود را در راه اعتلای دین کشور ایثار کردند، گرامی میدارم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: آغاز سال تحصیلی جدید باعث شده تا بار دیگر درباره جایگاه دانشگاه شریف در مسیر استقلال و توسعه کشور و دستیابی به رفاه و سرافرازی برای مردم تعمق کنیم. برای دانشگاه صنعتی شریف مایه افتخار است که امروز همزمان با پنجاه و پنجمین سال تاسیس این دانشگاه، میزبان این همایش باشد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب می فرمایند «دانشگاه ویژگی‌های ممتاز علمی خود را همراه و همگام با ویژگی‌های انقلابی و دینی حفظ کرده است.» نگاه به نیم قرن گذشته نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها و دانشگاهیان کشورمان هم در پیروزی انقلاب اسلامی و هم شکوفایی بعد از آن و هم در دوران دفاع مقدس نقش موثری داشته اند.

به گفته فتوحی، پس از آن نیز در ۴ دهه اخیر نقش محوری دانشگاه‌ها در پیشرفت صنعتی و اقتصادی کشور از احداث سدها و نیروگاه‌ها و بنادر تا توسعه صنایع بزرگ و از توسعه نظام بهداشت تا ایجاد زیر ساخت‌های الکترونیکی مخابراتی و اینترنت و نظایر آن قابل انکار نیست.

 فتوحی بیان کرد: امروزه در شرایطی که بدخواهان این کشور با اعمال تحریم‌های ظالمانه قصد به زانو درآوردن مردم ایران را داشته اند، شاهدیم که نیازهای کشور در حوزه مختلف صنعتی، اجتماعی و خدمات عمومی اعم از آموزش، به دست دانشگاهیان یا کمک آن‌ها مرتفع شده است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: دانشگاه‌ها و دانشگاهیان کشور توانسته اند در بسیاری از حوزه های نوین علمی نظیر فناوری نانو، سلول ها بنیادی، فناوری هسته ای، صنایع دفاعی و سرآمدی کشور را رقم زدند.

وی افزود: در شرایطی که دنیا و کشورمان در مقابل چالش های عظیمی همچون مشکلات اقتصادی، ظهور همه گیری کرونا و کمبود منابع طبیعی نظیر آب، منابع انرژی، مشکلات زیست محیطی و نظایر آن قرار دارد؛ نقش علم و دانش و پژوهش در دانشگاه‌ها بسیار کلیدی تر می‌شود.

 فتوحی بیان کرد: عبور از اقتصاد سنتی و دستیابی به اقتصاد دانش بنیان بدون نقش آفرینی محوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و شرکت های دانش بنیان که در بستر دانشگاه‌ها رشد می کنند، میسر نیست.

نقش بی بدیل دانشگاه‌ها در دستیابی به رفاه و امنیت کشور

وی گفت: در سال های اخیر دانش آموختگان جوان دانشگاه‌ها نقش پررنگی در دستیابی به دانش فنی محصولات با فرآوری بالا و ایجاد شرکت های دانش بنیان و افزایش اشتغال مبتنی بر توسعه فناوری را داشته‌اند. همه این دستاوردها نشان دهنده نقش بی بدیل دانشگاه‌ها در دستیابی به استقلال و رفاه و امنیت برای کشور است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: باید توجه داشت که موفقیت ها و ارتقای این دستاوردها و حفظ پیشتازی کشور در علم و فناوری و نیز حل مشکلات اقتصادی، صنعتی و اجتماعی کشور در گرو توجه ویژه به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان و فراهم آوری زمینه مناسب برای رشد و تعالی آموزش، تحقیقات و توسعه دانش های بنیادی، کاربردی و تجاری سازی دستاوردهای علمی و تولید محصولات دانش بنیان در کشور است.

 فتوحی افزود: عدم توجه مناسب به جایگاه علم و دانش کشور را نه تنها از نظر اقتصادی و اجتماعی بلکه از نظر امنیتی در معرض خطر جدی قرار خواهد داد، به همین منظور نیاز است تا برای حل مشکلات و چالشهای مهمی که دانشگاه‌های کشور با آن روبه رو هستند اهتمام ویژه ای بکار ببریم. برخی از مهم ترین چالش هایی که در مقابل علم و تحقیقات قرار دارند، مشکلات دانشگاه‌ها، کمبود منابع، فرسودگی تجهیزات و کاهش تدریجی مناسب انسانی است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: بخش عمده منابع عمومی به دانشگاه‌ها اختصاص داده شده است که باید صرف هزینه های جاری نظیر حقوق و مزایا با هزینه های اجتناب ناپذیر آب و برق و نگهداری خوابگاه و تغذیه شود. درخشش دانشگاه‌ها در صحنه‌های علم و فناوری به تجهیزات مناسب و بروز و بودجه های تحقیقاتی مناسب، سرمایه گذاری برای زیر ساخت ها و جذب نیروی انسانی ماهر است و گرنه علم کشور به تدریج تحلیل خواهد رفت، بنابراین برای رفع این چالش باید چاره ای اندیشید.

فتوحی بیان کرد: به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی دانشگاه محل آزاد اندیشی است و برای شکوفایی اندیشه ها و پاسخ به نیازهای علمی و فناوری کشور باید دانشمندان و محققان کشور بتوانند با آزادی و آرامش به تحقیق بپردازند و نظریات علمی خود را در معرض نقد و اندیشه ورزی قرار دهند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: کشوری رشد می کند که دانشمندان آن ارج ببیند و بر صدر نشینند. حمایت جدی از توسعه علوم بنیادی بین رشته ای و فرا رشته ای از مهم ترین باید های امروز کشور است. سرمایه گذاری در این حوزه ها علاوه بر تامین نیازهای تحقیقاتی و توسعه فناوری در کشور می تواند بسیاری از دانش آموختگان نخبه را بکار گیرد و از مهاجرت آنها جلوگیری کند.

فتوحی تاکید کرد: دانشگاه‌های کشور مجموعه ای از توانمندی های مختلف ولی مکمل هستند. ضروری است که با آمایش علمی کشور و با توجه به شرایط نیروی انسانی زیرساخت ها و موقعیت های جغرافیایی، مسیر تحول دانشگاه‌ها را به صورت جداگانه طراحی کنیم و توجه وزیر علوم و مجلس شورای اسلامی به این نکته مایه تحول در این حوزه است.

او افزود: تضعیف نقش هیئت امنا و دخالت روز افزون دستگاه‌های حسابرسی و حتی تخصصی دانشگاه‌ها از مقوله اصلی بروز خلاقیت‌ها و اجرای برنامه‌های نوین برای به ظهور رساندن توانایی‌های خود است. متاسفانه با گذشت زمان نقش هیئت امنا در تعیین سیاست‌های کلان و جهت‌گیری های دانشگاه‌ها کمرنگ و دخالت‌های نهادهای بیرونی در امور دانشگاه‌ها افزوده شده است. امید می رود که با حمایت و درایت وزیر علوم این چالش مهم از پای دانشگاه‌ها برداشته شود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه شریف همواره پیشتاز حوزه علم و فناوری در کشور است و از این رهگذر اعتباری جهانی نیز یافته است. این دانشگاه همواره بر خدمت توسعه و آبادانی کشور و رفاه و آسایش جامعه بوده و خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =