مخالفت قاطع بغداد با کنفرانس صهیونیستی در اربیل

دولت عراق با صدور بیانیه‌ای برگزاری کنفرانسی در حمایت از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل را «غیرقانونی» و قاطعانه با آن مخالفت کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از المورد نیوز، دولت عراق امروز شنبه بیانیه‌ای درباره نشستی که در اربیل برگزار شده و در آن درخواست‌هایی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شده، صادر کرد.

دفتر رسانه‌ای «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای، نشست برگزار شده در اربیل که شعار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را مطرح کرده بود، به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: دولت عراق مخالفت قاطعانه خود را با نشست‌های غیرقانونی که توسط برخی عشائر مقیم اربیل در اقلیم کردستان عراق برگزار شده و شعار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را مطرح کرده، اعلام می‌کند.

در ادامه بیانیه اشاره شده است که دولت عراق تاکید می‌کند که این نشست‌ها به نمایندگی از اهالی و ساکنان شهرهای عراق برگزار نمی‌شود، اما برخی شخصیت‌ها سعی دارند این نشست‌ها را به نام ساکنان آن اعلام کنند.

دفتر نخست وزیر عراق مواضع مطرح شده در این نشست را نظر مردم این کشور ندانست و تاکید کرد که این مواضع تنها مواضع حاضران در نشست مذکور بوده علاوه بر اینکه تلاشی برای به تشویش کشاندن وضعیت عمومی عراق و احیای جنجال فرقه‌ای نامطلوب است.

دفتر الکاظمی بیان کرد: این در سایه آمادگی شهرهای عراق است برای ورود به انتخاباتی سالم، عادلانه و زودهنگام در انسجام با آرمان‌های ملت و پی‌ریزی مسیر ملی که دولت به حرکت در آن اهتمام دارد.

در بیانیه نخست وزیر عراق آمده است: از طرفی دیگر مطرح کردن مفهوم عادی سازی روابط از لحاظ قانون اساسی، حقوقی و سیاسی در عراق غیرقابل قبول و مردود است.

در این بیانیه تاکید شده است: دولت به صورت واضح موضع تاریخی ثابت و حامیانه از قضیه عادلانه فلسطین و دفاع از حقوق ملت فلسطین را اعلام می‌کند. در راس آن حق فلسطین در برپایی کشور مستقلی به پایتختی قدس شریف و مخالفت با همه نوع شهرک سازی و تعرض و اشغالگری که اسرائیل در حق ملت برادر فلسطین انجام می‌دهد.

یادآور می شود که در اقدامی جنجالی و در میان استقبال گسترده رسانه‌های اسرائیلی، «کنفرانس توافق آبراهام» در اربیل برگزار شد.

در این کنفرانس که در راستای عادی‌سازی علنی روابط با اسرائیل شکل گرفته، گروهی از زعمای عشایر غرب عراق و برخی سران رژیم بعث سرنگون شده این کشور حضور داشته‌اند.

همچنین این کنفرانس با خرسندی امارات و حمایت نیروهای امنیتی کردستان همراه بوده است.

یکی از زعمای عشایر غرب عراق به نام «وسام الحردان» در صحبت‌هایی که انجام داده خواستار عادی‌سازی روابط با اسرائیل شده است.

مردم عراق نیز با ابراز خشم و ناراحتی از این اقدام از مقامات و شخصیت‌های ملی و مذهبی مانند «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر، «هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح و «قیس الخزعلی» رهبر جنبش عصائب اهل حق درخواست کرده‌اند که در مقابل آن سرسختانه موضع‌گیری کنند.

اسپوتنیک هم گزارش داد که امنیت این نشست از سوی نیروهای امنیت کُردی تامین شده است.

رسانه صهیونیستی یدیعوت آحارونت هم مدعی شد که 300 نفر از سران قبایل عراق خواستار عادی سازی روابط با اسرائیل شده اند.

«یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم به شدت از برگزاری این کنفرانس ذوق زده شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1112460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =