نقدینگی و بازار؛ معضل بزرگ شرکت‌های دانش‌بنیان/ تجاری‌سازی 80 محصول فناورانه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل گفت: بیش از 80 محصول این واحد در حوزه ال‌ای‌دی هوشمند، موادغذایی، گیاهان دارویی، رنگ‌های طبیعی غذایی به مرحله تجاری‌سازی رسیده و اینها چون شرکت‌های نوپا هستند بیشترین مشکل نقدینگی است. 

اسحاق رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه در زمان اپیدمی کرونا در حوزه پژوهش و فناوری زیرساخت‌های بسیار خوبی فراهم شد، بیان کرد: مرکز رشد واحدهای فناور استان اردبیل از طرف معاونت تحقیقات و فناوری جزو 9 مرکز رشد سطح یک انتخاب شده است و با هدایت یا ترغیب هیئت‌علمی‌ها برای تولید ثروت از طریق فناوری، سطح یک ارزیابی شدیم.

وی ادامه داد: در حوزه سرای نوآوری، سرای گردشگری سلامت تاسیس و مجوز آن در حوزه تندرستی و سلامت گرفته شد. در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق نیز اقدامات و زیرساخت‌های خوبی ایجاد شده و بناست که سرای نوآوری صنایع خلاق ایجاد کنیم؛ صنایع غذایی نیز در اولویت بعدی سرای نوآوری است. آمادگی داریم هر هیئت علمی و دانشجویی که ایده‌ای داشته باشد را حمایت کرده تا بتوانند ایده‌ را به پدیده تبدیل کنند.

رسولی درباره اینکه چه تعداد از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان واحد اردبیل به مرحله تجاری‌سازی رسیده‌اند، گفت: بیش از 80 محصول دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه ال‌ای‌دی هوشمند، موادغذایی، گیاهان دارویی، رنگ‌های طبیعی غذایی به مرحله تجاری‌سازی رسیده و اینها چون شرکت‌های نوپا هستند بیشترین مشکل نقدینگی است. 

وی عنوان کرد: در حوزه نشریات بین‌المللی نیز زیرساخت‌های خوبی ایجاد شده است. پایگاه مدیریت نشریات بین‌المللی داریم و بستری ایجاد شده تا همکاران در این حوزه با رویکرد بین المللی فعالیت داشته باشند. آزمایشگاه مرجع مواد غذایی داریم که بیش از یکسال است کارهای آن انجام شده و در مرحله نهایی مجوز است. ارتباط با صنعت در حوزه‌های اقتصادی نیز با شرکت‌های فعال برقرار شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های برون‌دانشگاهی داریم، اظهار کرد: با شرکت طنین پیک سبلان که بزرگترین تولیدکننده توپ ورزشی در کشور است، برای طرح‌های پژوهشی تفاهم‌نامه و قرارداد داریم و فرمولاسیون مواد اولیه به آنها داده شد. شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور که در خود دانشگاه ایجاد شده، زمینه مناسبی برای جذب دانشجو ایجاد کرده است.

رسولی با بیان اینکه در حال تقویت زنجیره فعالیت‌های اقتصادی در دانشگاه‌ها هستیم، بیان کرد: نیاز است که شبکه‌سازی‌ها انجام شود و دانشگاه آزاد در سطح کشور پشتیبانی‌هایی برای توسعه بازار این شرکت‌ها داشته باشد؛ همچنین شبکه‌ای فراگیر برای عرضه و فروش داشته باشیم که از طریق سازمان مرکزی بشود با وزارتخانه‌ها یا بخش‌هایی در سطح کلان مراوداتی داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل اضافه کرد: در مجموع توانستیم 13درصد اتکا به شهریه را کاهش دهیم و حدود 5 میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشیم.

وی درباره دانشکده‌های موضوعی که در دستور کار استان قرار دارد گفت: 2 دانشکده موضوعی در زمینه علوم‌وفناوری‌های آب‌های گرم‌ومعدنی است و دیگری دانشکده صنایع خلاق است که به تناسب ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که در استان داریم به سازمان مرکزی فرستاده شد. 7 حوزه در زمینه پژوهش و فناوری در استان مشخص شد که نیازهای توسعه‌ای استان است و در این حوزه‌ها تمرکز کردیم که شامل حوزه گردشگری سلامت، کشاورزی هوشمند، تولید بذر، صنایع غذایی و تبدیلی می‌شود.    

انتهای پیام/

کد خبر: 1112475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =