پیام تسلیت مسئولان در پی درگذشت علامه حسن زاده آملی

در پی درگذشت علامه حسن زاده آملی مسئولان مقامات و مسدولان به طور جداگانه پیام های تسلیت صادر کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، در پی درگذشت علامه حسن زاده آملی مسئولان مقامات و مسدولان به طور جداگانه پیام های تسلیت صادر کردند.

رئیس مجلس

رئیس مجلس با تسلیت درگذشت آیت الله حسن زاده آملی گفت: ایشان که در سلوک الی الله و وقوف بر اسرار عالم هستی مقامی بی‌بدیل یافته بود، عمر پربرکت خویش را صرف تعظیم امر خالق و شفقت با خلق کرد.
عمر پربرکت آیت الله حسن زاده آملی صرف تعظیم امر خالق و شفقت با خلق شد

محمدباقر قالیباف  رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله علامه حاج حسن حسن‌زادۀ آملی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
 یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً

درگذشت عالم ربانی مصباح الهدایة نجم الدین علامۀ ذوالفنون یگانۀ آسمان حکمت و غریق دریای حقیقت، آیت‌الله علامه حاج حسن حسن‌زادۀ آملی، موجب تاسف و تاثر عمیق شد.

علامه حسن‌زاده یکی از سرمایه‌های بی‌نظیر حوزه‌های علمیه و جامع علوم و معارف بود که گنجینۀ حکمت بزرگانی همچون علامه طباطبایی (اعلی الله مقامه) در سینۀ ایشان جا داشت؛ ایشان که در سلوک الی الله و وقوف بر اسرار عالم هستی مقامی بی‌بدیل یافته بود، عمر پربرکت خویش را صرف تعظیم امر خالق و شفقت با خلق نمود و با بذل علم و دانش بی‌پایاب خویش، جان‌های آگاه و جویای حقیقت را از دریای معارف الهی سیراب کرد. فقدان آن آفتاب تابان عرفان و فلسفه و پیشوای اهل زهد و ورع برای جامعۀ علمی به خصوص حوزه‌های علمیۀ جهان اسلام به معنای واقعی کلمه جبران‌ناشدنی و خسارت‌بار است.

اینجانب این ضایعۀ مؤلمه را خدمت ولی‌الله الاعظم قطب عالم امکان حضرت صاحب‌الزمان (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (دامت برکاته)، مراجع معزّز و گرانقدر، علما و طلاب حوزه‌های علمیه و شاگردان و دوستداران ایشان، ملت مؤمن ایران اسلامی و بیت معظّم و مکرّم آن علّامۀ ذوالفنون تسلیت می‌گویم و از خداوند منان برای ایشان علوّ درجات و حشر با اولیاء الله را مسئلت می‌کنم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی با تسلیت ارتحال علامه حسن‌زاده آملی تأکید کرد: تألیفات شگفت‌انگیز و ممتاز فلسفی، فقهی، روایی، عرفانی، ریاضی، تفسیری، ادبی و... او پرچم برافراشته‌ای است که برای همیشه راهگشای حوزه‌های علمیه و سالکان الی‌الله خواهد بود.

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی با تسلیت ارتحال علامه حسن‌زاده آملی تأکید کرد: تألیفات شگفت‌انگیز و ممتاز فلسفی، فقهی، روایی، عرفانی، ریاضی، تفسیری، ادبی و... او پرچم برافراشته‌ای است که برای همیشه راهگشای حوزه‌های علمیه و سالکان الی‌الله خواهد بود.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون
«إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ»

ارتحال جانسوز علامه عالی‌قدر، عارف روشن ضمیر آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی همزمان با موسم اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و اصحاب عاشورا، موجب تأسف و تأثر فراوان گردید.

شهره و آوازه آن استاد برجسته اخلاق و پارسای پرهیزگار و صیقل یافته در الهام الهی که آثار و تألیفات شگفت‌انگیز و ممتاز فلسفی، فقهی، روایی، عرفانی، ریاضی، تفسیری، ادبی و... او تجلی‌گاه جامعیت علمی و معنوی ایشان و به تصدیق عالمان برجسته آیینه‌ی مهارت، تتبع و تبحر او در علم و بردباری و تحمل در عمل است، پرچم برافراشته‌ای است که برای همیشه راهگشای حوزه‌های علمیه و طالبان علم و دانش و سالکان الی الله خواهد بود.

این ضایعه بزرگ و اندوه بی پایان را به پیشگاه حضرت بقیةالله الاعظم (ارواحنا فداه) و نایب بر حقش مقام عظمای ولایت و رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، مراجع عظام، علمای اعلام، شاگردان و ارادتمندان ایشان به‌ویژه خاندان مکرم و بازماندگان ارجمند آن فقیه فقید تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه خداوند کریم و نعیم برای روح مطهر و متعالی آن عارف مخلص، رحمت و مغفرت و برای آحاد داغ‌دیدگان مکرم صبر و شکیبایی و تسلی مسألت می‌جویم.

سرلشکر پاسدار محمد باقری
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور در پیامی با تسلیت رحلت علامه حسن‌زاده آملی، گفت: این اندیشمند متبحر و جامع‌نگر، حیات طیبه خود را وقف تألیف و تبیین آثار گوناگون اعتقادی، فلسفی، عرفانی، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و عربی کرد و کارنامه درخشان و پرباری از خود به یادگار گذاشت.

متن پیام آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إذا ماتَ المؤمن الفقیه ثلُمَ فی ألإسلام ثُلمة لا یَسُدّها شَیء

 رحلت عالم فرزانه و عارف پارسا، علامه حسن‌زاده آملی طاب ثراه، موجب اندوه و تاثر خاطر گردید.

این اندیشمند متبحر و جامع نگر، حیات طیبه خود را وقف تألیف و تبیین آثار گوناگون اعتقادی، فلسفی، عرفانی، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و عربی نمود و کارنامه درخشان و پر باری از خود به یادگار گذاشت.

مقام والای علمی، پرورش شاگردان برجسته در کنار تقوا، اخلاص، اخلاق و تهذیب نفس، سلوک عرفانی و تعهد انقلابی و اجتماعی، از ویژگی های متمایز و ماندگار این چهره فرهیخته بود که باقیات صالحات ارزشمندی برای ایشان است.

اینجانب این ضایعه را محضر مقام معظم رهبری مدظله العالی، علمای اعلام، حوزه های علمیه، شاگردان و علاقمندان به ویژه بیت شریف آن عالم مجاهد تسلیت می گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) را مسالت دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

 وزیر بهداشت

در پیام تسلیت وزیر بهداشت آمده است:

قال رسول الله(ص): اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء

وقتی عالمی فقیه، فوت کند در اسلام رخنه و حفره‎ای ایجاد می‎شود که هیچ چیزی نمی‎تواند جای آن را پر کند.

رحلت علامه فرزانه، متفکر و فیلسوف نامدار آیت الله حسن زاده آملی موجب تاسف و تالم فراوان اینجانب گردید.

ارتحال آن عالم برجسته و معلم اخلاق که عمر بابرکت خود را در ترویج علوم مختلف از جمله دروس حوزوی و معارف نورانی اهل بیت(علیهم السلام) صرف کردند را به محضر حضرت ولیعصر(عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه و مردم شریف استان مازندران و خطه سرافراز آمل تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای آن فقیه پارسا رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان این بیت شریف، صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

دکتر بهرام عین اللهی
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی

شـورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

در پی رحلت علامه حسن زاده آملی (رحمت الله علیه) شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بیانیه تسلیتی صادر کرد. در این بیانیه آمده است:

' بسم‌ اللّه الرّحمن‌الرّحیم‌'

« إِنّا لِله و إنّا اِلیه راجِعون » قال رسول اللّه ( صلّی اللّه علیه و آله و سلم ):

« إذا ماتَ العالمُ الفقیه ثَلُم فی الاسلامِ ثُلمةََ لایَسُدُّها شیءُُ »

خبر اندوهگین رحلت جانسوز علّامۀ فرزانه و متفکّرِ فیلسوف و ادیبِ نامدار بزرگ، حضرت علامه آیت اللّه حسن زاده آملی (رحمت اللّه علیه) موجبات تألم و تأثر خاطر ایران اسلامی شد. عروج ملکوتی این عارف وارسته، عالم ربّانی و سالک توحیدی و فقیه اصولی برای کشور و برای جهان اسلام، خاصّه اهل تشیع، ضایعه‌ای سنگین و فقدانی جبران‌ناپذیر و خاموشی این چراغ فروزان حقاً خسارتی بزرگ برای جویندگان معارف عمیق اسلامی به شمار می‌آید.

نقش بی بدیل حضرت علامه در پیروزی انقلاب اسلامی و همراهی با نهضت حضرت امام خمینی «رحمت اللّه علیه » و تبعیت و حمایت از خطّ مقام عظمای ولایت و تعظیم شعائر و بزرگداشت ایام اللّه، ستودنی بود.

این مفسر بزرگ قرآن، مروج احکام و اخلاق و مکارم متعالیه، دانشمندی ذوفنون و از جملۀ چهره‌های نادر و فاخری بود که علم و عمل، عقل و معرفت، شهود و حضور را با هم در آمیخته و جان شیفتگان و تشنگان حقیقت را سیراب می کرد.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، ضمن عرض تسلیت و تعزیت این مصیبت بزرگ به محضر مقدّس حضرت بقیةاللّه الأعظم ارواحنا فداه؛ رهبر معظّم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، علمای اعلام، فضلای حوزه های علمیه، جامعۀ علمی کشور، به ویژه مستفیضان از نفس گرم و شاگردان و اردتمندان و بیت شریف ایشان؛ به روح پرفتوح این عالِم ربانی و فقیه صمدانی درود فرستاده و رحمت و غفران واسعـۀ الهی و علو درجات را برای ایشان از آستان احدیت مسألت می نماید.

شـورای همـاهنـگی تبلیغـات اسـلامـی

انتهای پیام/

کد خبر: 1112548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =