داوطلبان اشتباه در انتخاب رشته کنکور را چگونه جبران کنند؟

داوطلبان آزمون سراسری که مدعی اشتباه در انتخاب رشته بوده و خواهان معرفی به اولویت بعدی خود هستند، باید اعتراض خود را تا ۱۴ مهرماه در سایت سازمان سنجش آموزش کشور ثبت‌ کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ از ۹ تا ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰ در ۴۱۴ شهرستان و بخش مختلف کشور و ۳ هزار و ۵۲۲ حوزه امتحانی و ۱۱ کشور خارجی با رقابت یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ نفر داوطلب برگزار شد.

در این آزمون یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۷۰۸ نفر ثبت نام کردند که یک میلیون و ۱۸۴ هزار و ۱۳۰ نفر داوطلب حاضر در جلسه آزمون بودند و تعداد مجازین به انتخاب رشته ۱ میلیون و ۸۲ هزار و ۹۰۰ نفر اعلام شده است. نتایج اولیه آزمون سراسری در ۱۰ مردادماه اعلام و انتخاب رشته داوطلبان از ۱۴ مرداد ماه آغاز شد و ۵۲۳ هزار و ۶۷۱ نفر نسبت به انتخاب رشته‌های با آزمون سال ۱۴۰۰ اقدام کردند.

جمع کل ظرفیت پذیرش سال ۱۴۰۰ در تمامی دانشگاه‌ها و زیرنظام های آزمون سراسری ۹۹۳ هزار و ۲۳۴ نفر اعلام شده بود. نتایج نهایی این آزمون یکشنبه ۴ مهرماه ۱۴۰۰ توسط سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

 باتوجه به اعلام نتیجه نهایی آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ ،معمولا برخی از پذیرفته شدگان با ارسال درخواست به سازمان سنجش آموزش کشور مدعی اشتباه در انتخاب رشته خود بوده و متقاضی معرفی به اولویت بعدی که در آن نمره کافی را کسب کرده‌اند، هستند.

ممکن است برخی از پذیرفته شدگان بعد از اعلام نتایج نهایی با ارسال درخواست به سازمان سنجش آموزش کشور، مدعی اشتباه در انتخاب رشته خود شده و خواهان معرفی به اولویت انتخابی بعدی که در آن نمره لازم را کسب کرده‌اند، شوند. برای سازمان سنجش آموزش کشور تنها درخواست هایی قابل پذیرش و بررسی هستند که شامل مصادیق «اشتباه در انتخاب رشته» که جزئیات آن در اطلاعیه سازمان سنجش آمده است، باشند.

اشتباه در انتخاب رشته شامل چه مواردی است؟

موارد و مصداق‌های اشتباه در انتخاب رشته شامل عدم تناسب بین کدرشته قبولی با سایر رشته‌های انتخابی از نظر عنوان رشته تحصیلی، عدم تناسب بین کدرشته قبولی با سایر رشته‌های انتخابی از نظر مقطع تحصیلی، عدم تناسب بین کدرشته قبولی با سایر رشته‌های انتخابی از نظر دوره تحصیلی، عدم تناسب بین کدرشته قبولی با سایر رشته‌های انتخابی از نظر شهرستان محل قبولی متقاضیان نسبت به محل اقامت آنها و نداشتن شرایط جهت تحصیل برای پذیرفته شده در رشته قبولی با تایید موسسه محل قبولی است.

در صورتی که موارد و مصداق‌های اشتباه در انتخاب رشته شامل موارد فوق باشد، متقاضیان باید در سامانه پاسخگویی اینترنتی مندرج در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور درخواست خود را ثبت کنند. این درخواست‌ها پس از انتشار کارنامه نتایج نهایی پنج شنبه ۸ مهرماه، درصورتی که داوطلب در کدرشته محل مورد درخواست دارای حد نصاب نمره باشد، قابل بررسی است.

متقاضیان باید توجه داشته باشند اعتراض به نتایج کنکور تا ۱۴ مهرماه در سامانه مذکور قابل ثبت است و بعد از آن قابل دریافت نخواهد بود. نتیجه بررسی اعتراضات تا ۱۰ آبان به‌صورت پیامک به متقاضیان اعلام خواهد شد. متقاضیان باید توجه داشته باشند درخواست ها فقط از روش ذکر شده قابل ثبت است و سازمان سنجش از هیچ طریق دیگری درخواست اشتباه در انتخاب رشته را بررسی نخواهد کرد.

پذیرفته شدگانی که وضعیت در قالب شرایط موارد "اشتباه در انتخاب رشته" نیست، باید تقاضای خود را از طریق دانشگاه محل قبولی برای تغییر رشته یا انتقال و از طریق آیین نامه های مربوطه پیگیری کنند، زیرا این موارد قابل بررسی در سازمان سنجش نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اصلاح طلب واقعی IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      2 0
      استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین تقلب در کنکور را در سطح دنیا ،امسال داشتن، که متاسفانه به دلیل صعف مدیریتی نهادهای دیربط این استان متاسفانه،توانستند در سال ۱۴۰۰ بیشترین ،تقلب را به خود اختصاص بدن، و هرکس می خواد در رشته پزشکی قبول بشه، به این استان بی در و پیکر مراجعه و تصمینی قبول بشه، انشاالله که این مسولان به سزای اعمالشان برسند،