۳۰ درصد برون‌دادهای علمی کشور با مشارکت عرصه بین‌المللی است

وزیر علوم با اشاره به اینکه ۳۰ درصد برون‌دادهای علمی کشور با مشارکت عرصه بین‌المللی است، گفت: مرجعیت علمی در کنار دیپلماسی علمی تحقق می‌یابد و موجب هم‌افزایی می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، محمدعلی زلفی‌گل در نشست هم‌اندیشی همکاری‌های علمی بین‌المللی که به صورت مجازی با حضور رؤسای دانشگاه‌ها و معاونان و مدیران بین المللی ۱۵۰ موسسه آموزش عالی کشور در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری اربعین حسینی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، آغاز سال تحصیلی جدید را تبریک گفت و خواستار فراهم کردن بستر برای آغاز آموزش‌های حضوری در دانشگاه‌ها شد.

وی ادامه داد: در این راستا صندوق رفاه دانشجویان نیز اعتباری برای تجهیز و یا تعمیرخوابگاه ها و سلف سرویس ها اختصاص دهد.

وزیر علوم در ادامه درباره «دیپلماسی علمی» بیان کرد: باید دیپلماسی علمی و مرجعیت علمی را به صورت تلفیقی و در کنار هم ببینیم.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد برون‌داد علمی کشور با مشارکت عرصه بین‌المللی است، افزود: برای کمک به دیپلماسی علمی باید برای دیپلماسی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برنامه‌های مدون داشته باشیم.

 زلفی‌گل در ادامه سخنان خود درباره اینکه برای تقویت دیپلماسی علمی چه راهکارهایی وجود دارد، گفت: برای تحقق این امر نیاز به مطالعات تطبیقی ملی و فراملی دارد.

وی درباره اینکه دیپلماسی علمی باید در چه سطوحی پیگیری شود؟ گفت: دیپلماسی علمی باید در سطح دانشجویی، دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و پژوهشگاه‌ها به صورت جدی پیگیری شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برای تحقق دیپلماسی علمی باید بسترهای نرم افزاری و سخت‌افزاری فراهم شود، خاطرنشان کرد: همچنین برای تحقق دیپلماسی علمی باید فرهنگ‌سازی شود و فرهنگ دیپلماسی علمی را با فرهنگ دانشگاهی عجین کرد.

زلفی‌گل خطاب به روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و پژوهشگاه‌ها بیان کرد: باید از تجربیات موفق دانشگاه‌ها بهره برد و این تجربیات موفق در اختیار سایر موسسات نیز قرار گیرد. باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که استادان هم در تقویم آموزشی و هم خارج از آن در دیپلماسی علمی نقش داشته باشند. همچنین برای دیپلماسی علمی باید قوانین و مقررات برای داخل و خارج از تقویم آموزش عالی برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه باید دیپلماسی علمی را بومی کنیم، بیان کرد: در دیپلماسی علمی نیاز است عرصه‌ها را احصاء کنیم و برای هر عرصه برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد. همچنین باید بتوانیم در شرایط سخت از دیپلماسی علمی طوری بهره‌مند شویم که منجر به عقد قرارداد شود.

وزیر علوم در خاتمه ابراز امیدواری کرد روزی برسد که هر عضو هیئت علمی حداقل با یک گروه بین‌المللی همکاری داشته باشد و درصدی از دانشجویان دکتری را نیز عازم فرصت‌های مطالعاتی کنیم و حتی از تجربه کرونا نیز در این زمینه بهره لازم را ببریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =