کرونا منجر به افزایش تعداد شاغلین در کدام بخشها شد؟

نتایج یک پژوهش نشان می دهد که گرچه تحت تاثیر کاهش شیوع کرونا از تعداد شاغلین بخشهای آموزش، پست و مخابرات و بهداشت و مددکاری اجتماعی کاسته شده، اما در مقابل تعداد شاغلین برخی از فعالیت های اقتصادی نظیر املاک و مستغلات، خرده فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری با افزایش روبه رو بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، برابر نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار مرکز آمار ایران در بهار سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تعداد شاغلین در بهار ۱۴۰۰ نسبت به بهار سال ۱۳۹۹ افزایش داشته که اصلی ترین دلیل آن کاهش تاثیر شیوع کرونا و ایجاد رونق در برخی از فعالیتهای اقتصادی بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، تعداد شاغلین بخش خدمات در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۶۰ هزار نفر افزایش داشته است. این در حالی است که نسبت به بهار سال ۱۳۹۸ با ریزش ۵۸۸ هزار نفری نیروهای کار در این بخش روبه رو بوده ایم.

در بخش هتل و رستوران همچنان ریزش نیروهای کار مشاهده می شود به نحوی که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا ۲۵ هزار و ۶۲۱ نفر از شاغلین این بخش کاسته شده هر چند که این کاهش به شدت قبل نیست.

بخش فروش و نگهداری، تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتور سیکلت و خرده فروشی سوخت خودرو نیز در حالی که در بهار ۱۳۹۹ کاهش تعداد شاغلین را نشان می دهد، در بهار ۱۴۰۰ با افزایش ۵۵ هزار نفری روبه رو شده است. شاغلین بخش خرده فروشی با ۶۲ هزار نفر افزایش همچنان به روند افزایشی خود ادامه می دهد.

در بخش اداره امور عمومی نیز آمارها از رشد تعداد شاغلین به حدود ۴۲ هزار نفر خبر می دهد که این افزایش با تجمع مجوزهای استخدام در ارتباط بوده است.

در حوزه فعالیتهای مربوط به املاک و مستغلات تعداد شاغلین در مقابسه با بهار سال گذشته افزایش داشته و به بیش از ۲۰۰ هزار نفر رسیده است، اما در بهار ۱۴۰۰ بخش آموزش با کاهش ۸۵ هزار نفری نیروهای کار همچنان روند کاهشی تعداد شاغلین را دنبال می کند و در مقایسه با بهار ۱۳۹۸ بیش از ۲۱۴ هزار نفر کاهش را نشان می دهد.

به موجب این گزارش در حوزه فعالیتهای خدماتی همچون پست و مخابرات و واسطه گری های مالی،  تعداد شاغلین در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته است.

در بخش بهداشت و مددکاری اجتماعی نیز بیش از ۴۵ هزار نفر از شاغلین کاسته شده که البته دلیل این امر کاهش فعالیت مطب ها و کلینیک های خصوصی تحت تاثیر شیوع بیماری کرونا بوده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1112627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =